Gå til innhold

Ang rask puls/hjertebank-mulig hjertesykdom?

Anbefalte innlegg

Gjest forvirret_83

Jeg er ei jente på 23 år og har to barn på 1,5 og 6 år. Jeg er for tiden hjemmeværende. I mitt siste svangerskap slet jeg fælt med kroppen,bl.a hjertebank og høypuls+ blodtrykksfall. Ble oppdaget at jeg trengte blodfortynnende ut svangerskapet og en test senere viste at jeg burde gå på AlbylE livet ut. Problemet nå er ikke dette,men tenkte at du burde vite dette også. Jeg har nå nemlig problemer med hjertebank,og høy puls. Pulsen min midt på natten kan godt være på over 120 og som følge av slik kropp sover jeg nesten aldri lengre. kroppen jobber på høygir hele tiden føler jeg. Var hos legen mandag og hun ga meg resept på Selo-Zok,og disse hjelper litt lite syns jeg. Var tilbake der idag og tok en EKG,den viste jevn rytme,men hun såg at pulsen var alt for høy,og hjerterytmen for rask. Mente at jeg fikk fortsette på disse Selo-Zok tablettene fremover. Jeg kontakter deg nå fordi jeg synes legen gjør ting så lettvint. Jeg blir jo redd og syns hu hjelper dårlig til. Bare skriver ut tabletter... Hu har f.eks ikke målt blodtrykket mitt disse gangene jeg har vært der,fordi d var bra sist jeg var der (115/80 for 1 mnd siden!) Min mor hadde samme problemene og der ble d påvist et hjerteproblem som heter: Atriventrikulær Reentryrtalphardi (litt usikker på om jeg stavet riktig) og hu har vært inne til noe greier pga dette. Burde ikke dette undersøkes hos meg også,da mine symptomer er såpass like min mor sine? Jeg ønsker bare å høre din mening omkring dette,for å høre en annen leges mening.

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Antakelig har moren din fått stilt den diagnosen hos en indremedisiner, og etter å ha fått tatt en såkalt Holter-monitorering; dvs et EKG som er påkoplet i 24 timer. Dersom fastlegen din ikke er spesielt dyktig i EKG-tolkninger eller er sikker på om du ikke har noen lednings-forstyrrelser, synes jeg at du burde henvises til indremedisiner. Dette fordi du er såpass ung, og det både er ulemper ved å bruke Selo-zok, og det er slitsomt for kroppen med så høy hvilepuls. Dessuten har du en koagulasjonsforstyrrelse som absolutt må sees på i sammenheng med eventuell hjerterytmeforstyrrelse. Før henvisning til indremedisiner bør en rekke tester taes; stoffskifte, saltbalanse ( særlig kalcium/fosfat) og endel hormonprøver ( særlig PTH ). Synes du skal bestille en ny time hos fastlegen din..Det er vanlig å be om "second opinion" hos annen fastlege dersom problemstillinger er litt vanskelige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...