Gjest Hårtap85 Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Hei Jeg begynte å miste mye hår i en alder av 16-17år, er 22 idag og har mistet veldig mye hår nå, jeg kan snart se månen komme. Jeg har tidligere kontaktet en spesialist innenfor håroperasjon, men jeg vil først kontakte en lege som kan se og ta noen prøver og gi meg noen svar på grunnen til tapet, om det er arvelig eller om det er noe annet. Så hvordan går jeg frem og kontakter en lege innenfor dette. Lurer også på om at kan man miste hår ved å røyke mye og ved ronking. Dette har jeg hørt fra mange. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291156-mister-mye-h%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Hei! Hårtap fra puberteten er relativt uvanlig. Slik du beskriver det, høres det ikke ut til å være såkalt ”flekkvis håravfall” (alopecia areata) eller forbigående uttynning etter sykdom osv(”telogent effluvium). Den typen du har er sannsynligvis hormonelt og arvelig betinget (”androgenetisk”). Da fines det som regel flere menn i familien som har det samme problemet. Det er 4 muligheter for strategi: 1: ikke gjøre noe, 2: lokalbehandling med Rogaine, 3: behandling med tabletter Propecia, 4: transplantasjon. Det er en utbredt misforståelse at røyking og onani kan være årsak. Jeg vil absolutt råde deg til å slutte å røyke, men det vil nok ikke påvirke hårveksten vesentlig. Synes du skal kontakte lege/ hudlege for en vurdering og rådgivning vedrørende de forskjellige typene behandling. Antar at lokalbehandling evt tbl Propecia er mest aktuelt for deg i første omgang. Med hilsen fra Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291156-mister-mye-h%C3%A5r/#findComment-2340073 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pærebrus875 Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Røyking kan føre til tørt hår, uansett er røyking bare tull, men det vet du vel selv? Så du burde slutte, det kan kanskje hjelpe på håret. Runking fører til håravfall? Nei, det er propaganda fra de som er i mot det.. Hvordan er det fysisk mulig liksom ? Jeg mistet selv mye hår da jeg var 17, pga jeg sleit med å ikke spise nok mat, kunne gå 1-1,5 døgn uten mat og slet da så klart med mangel på diverse vitaminer og mineraler, det kan være dette som er problemet ditt? Husk, røyking skal visstnok føre til at man ikke tar opp vitaminer/mineraler ordentlig også. Mister du VELDIG mye hår, få det undersøkt som legen svarer. Mister du mye, men ikke helt ekstremt (har du flekker der du ikke har hår er det mye..) kan det være noe av det jeg skriver kanskje? Da kan en blodprøve vise hva du mangler av vitaminer/mineraler. Vinteren og tørr luft her jeg bor nå har ødelagt mitt når, det detter ut veldig lett og er tørt og rart.. er det nylig dette har skjedd eller hatt det lenge? Prøv en ny sjampo og se om det er den som er problemet? Ev ikke bruk sjampo hver eneste dag heller, det sliter på håret. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291156-mister-mye-h%C3%A5r/#findComment-2340078 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rovana Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Vel, nå viser det seg likevel at røyking øker risikoen for alopeci androgenica, jf dagens forsideartikkel på doktoronline. Jeg har hatt mistanke om dette en stund. Jeg er jevngammel med mine brødre (midt 20), og jeg er den eneste av oss som har alopeci androgenica. Pappa og morfar har heller ikke denne tilstanden. Jeg er også den eneste av oss som røyker. Søren og! Jeg går nå på Propecia (kun stått på medisinen i ca 2 mnd, så altfor tidlig å si noe om effekten). Jeg forsøker med alle midler å slutte å røyke, jeg håper dette kan resultere i mindre håravfall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291156-mister-mye-h%C3%A5r/#findComment-2345388 Del på andre sider Flere delingsvalg…
OsloGutt85 Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Hei! Hårtap fra puberteten er relativt uvanlig. Slik du beskriver det, høres det ikke ut til å være såkalt ”flekkvis håravfall” (alopecia areata) eller forbigående uttynning etter sykdom osv(”telogent effluvium). Den typen du har er sannsynligvis hormonelt og arvelig betinget (”androgenetisk”). Da fines det som regel flere menn i familien som har det samme problemet. Det er 4 muligheter for strategi: 1: ikke gjøre noe, 2: lokalbehandling med Rogaine, 3: behandling med tabletter Propecia, 4: transplantasjon. Det er en utbredt misforståelse at røyking og onani kan være årsak. Jeg vil absolutt råde deg til å slutte å røyke, men det vil nok ikke påvirke hårveksten vesentlig. Synes du skal kontakte lege/ hudlege for en vurdering og rådgivning vedrørende de forskjellige typene behandling. Antar at lokalbehandling evt tbl Propecia er mest aktuelt for deg i første omgang. Med hilsen fra Hudlegen muligens det er arvelig, har en bror som er eldre enn meg, han har blitt helt skalla, min far har greit nok hår i forhold til sin alder, min farfar på 85 år har masse hvitt hår, men det er mange fra min mor sin side som er skalla, kan det være derifra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291156-mister-mye-h%C3%A5r/#findComment-2345910 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.