Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kvinne 47 år, tre barn. Regelmessig mens i alle år. Ingen underlivsplager tidligere (bortsett fra mange spontanaborter "missed abortion"). Siste halvår har jeg hatt ekstrablødninger (minst like kraftige som vanlig mens). Siste par mnd også mellomblødninger i form av blodig utflod. Har konstant ubehagelig trykk på "oversiden av livmoren"(der bukserkanten går). Vondt å sitte over lengre tid, det føles som om livmoren er hard, mere enn smerter. Ingen vektøkning (heller et vektap på 3-5 kg). Ingen smerter ved f.eks samleie. Sunn og frisk og normalt slank (168 cm/62 kg).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291257-underlivsplager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

I årene før overgangsgalderen er blødningsproblemer vanlige fordi eggløsning blir ujevn/faller bort, og da kommer det uorden i hormonsystemet som regulerer menstruasjonene. Trykk over livmoren kan skyldes muskelknuter som kan gi rikelig blødning. Det du beskriver, kan tyde på muskelknuter. De er ufarlige og finnes hos mer enn halvparten av kvinner i din alder, oftest uten at de gir symptomer. Jeg synes du skal få henvisning til gynekolog som kan undersøke med ultralyd og evt. ta prøve av livmorslimhinnen. Du kan helt sikkert få hjelp med for eksempel hormoner (ikke østrogen men gestagen) for å regulere blødningene, men hvis det er store muskelknuter, kan det bli aktuelt å fjerne livmoren, men bevare eggstokkene så du ikke kommer i overgangsalder. Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291257-underlivsplager/#findComment-2339177
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg tok kontakt med gynekolog. Muskelknuter gir mellomblødninger og han har gitt resept på Provera.Han fant en cyste på venstre eggstokk (3 cm), pga usikkert utseende tok han en blodprøve (markør for tumor). Vet du hvor lang tid det tar å få svar? Når jeg var hos han, sa jeg at jeg forventet mens nå..? Men han sa, nei - du har ikke hatt eggløsning nå, tvert i mot ser jeg et egg på venstre side (et fint). Og høyre eggstokk ser ut til å være "død". Har fått ny kontroll om et par mnd. Grunnen til at jeg tar kontakt med deg; Jeg fikk jo blødning, -dagen etter gynekologen. Så nå blir jeg usikker på hvor denne kommer fra (kan det være en blodig cyste som har sprukket? det blør ganske rikelig og jeg har hatt smerter i magen hele helgen. Og et spørsmål til: Skal jeg begynne med Provera nå som jeg blør? Jeg har hatt veldig ømme pupper i forkant, så jeg forventet mens. Men skulle ikke gynekologen ha rett, når han sier at her kommer ingen blødning nå? Han er ikke tilgjengelig på en stund, så jeg håper du kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291257-underlivsplager/#findComment-2347439
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...