Gå til innhold

Tuberkolose

Anbefalte innlegg

Gjest albatross II

Jeg har Bechtrew som primærsykdom. Har over et år nå slitt med Ulcerøs colitt som sekundærsykdom. Har en hissig betennelse som helt overskygger Bechtrewen. Tar medisinene Methotrexate og Prednisolon. Prednisolon er det eneste som har holdt Ulcerøs colitten litt under kontroll. Min revmalege har som mål å få satt meg på Humira. Tok tuberkolosetest i sommer. Der var jeg positiv på tuberkolose. Er smittet, men sykdommen er ikke aktiv. Legen på lungepoliklinikken på Buskerud sentralsykehus har satt meg på en 3 måneders behandling med medisinen RIFINAH. Jeg spurte om jeg da skulle ta en ny tuberkolosetest når behandlingen var ferdig før jeg blir satt på HUMIRA. Nei, det var ikke nødvendig sa han. Var hos min lege på medisinsk avdeling for Ulcerøs colitt i forrige uke. Vi pratet om de forskjelige medisinene jeg går på og tuberkolose og Humira. Det han da sier er at normalt blir ikke en pasient som har vært smittet av tuberkolose satt på biologiske medisiner som Humira. Da må jeg i hvert fall regne med å gå på tuberkolosemedisiner i 9 til 12 måneder. Selv da vil det være en kalikulet risiko å begynne med biologiske medisiner. Lungepoliklinikken er en avdeling på Medisinsk avdeling så disse legene er kollegaer under samme avdeling. Min lege for Ulcerøs colitt er overlege på avdelingen. De gir så forskjellig informasjon til meg at jeg er nødt til å spørre en tredjepart om hva jeg bør forholde meg til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291286-tuberkolose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er et komplisert problem dine sykdommer representerer. Medisinsk behandling av ulceros colitt (sorry, jeg skriver pa utenlandsk PC, derfor de rare bokstaver) spesielt hvis du skal bruke steroider kolliderer endel med behandling av smittsomme sykdommer, deriblant tuberkulose. Cortikosteroid behandling, bl.a. Prednisolon hemmer immunfrsvaret, og det er nettopp det motsatte vi vill ha ved tuberkulose. Men Prednisolon er neppe en fornuftig ting for lanmgvarig behandling av ulceros colitt. Har du fatt vurdert alternativene? Hvis din ulceros colitt responderer bare pa Prednisolon burde du/dere vurdere kirurgi. Det er i alle fall en behandling som er sikker. Det er klart at det er motstridende interesser her og det burde vurderes i felleskap av dine leger og ikke uavhengig av hverandre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291286-tuberkolose/#findComment-2339815
Del på andre sider

Gjest albatross II

Det er et komplisert problem dine sykdommer representerer. Medisinsk behandling av ulceros colitt (sorry, jeg skriver pa utenlandsk PC, derfor de rare bokstaver) spesielt hvis du skal bruke steroider kolliderer endel med behandling av smittsomme sykdommer, deriblant tuberkulose. Cortikosteroid behandling, bl.a. Prednisolon hemmer immunfrsvaret, og det er nettopp det motsatte vi vill ha ved tuberkulose. Men Prednisolon er neppe en fornuftig ting for lanmgvarig behandling av ulceros colitt. Har du fatt vurdert alternativene? Hvis din ulceros colitt responderer bare pa Prednisolon burde du/dere vurdere kirurgi. Det er i alle fall en behandling som er sikker. Det er klart at det er motstridende interesser her og det burde vurderes i felleskap av dine leger og ikke uavhengig av hverandre.

Du svarte ikke på det jeg spurte om.

Lege på lungepoliklinikken har satt meg på 3 mnd behandling med RIFINAH og sier jeg ikke trenger å ta ny tuberkolosetest før jeg begynner med den biologiske medisin HUMIRA.

Min lege på medisindk avdeling sier de normalt ikke setter pasienter som har hatt tuberkolosesmitte på biologiske medisiner som HUMIRA.

Da må jeg i det minste være behandlet for tuberkolose i 9 til 12 mnd. Selv da vil det være en kalekulert risiko å begynne med medisinen HUMIRA.

Har du noen mening om hvem av disse legene som har rett?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291286-tuberkolose/#findComment-2340021
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Du svarte ikke på det jeg spurte om.

Lege på lungepoliklinikken har satt meg på 3 mnd behandling med RIFINAH og sier jeg ikke trenger å ta ny tuberkolosetest før jeg begynner med den biologiske medisin HUMIRA.

Min lege på medisindk avdeling sier de normalt ikke setter pasienter som har hatt tuberkolosesmitte på biologiske medisiner som HUMIRA.

Da må jeg i det minste være behandlet for tuberkolose i 9 til 12 mnd. Selv da vil det være en kalekulert risiko å begynne med medisinen HUMIRA.

Har du noen mening om hvem av disse legene som har rett?

Det er vanskelig å være dommer mellom forskjellige oppfatninger gitt av to presumptivt sakkyndige kolleger. Jeg er tilbøyelig til å være enig med din indremedisinsk lege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291286-tuberkolose/#findComment-2353073
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...