Gå til innhold

Pergo - for sent?

Anbefalte innlegg

Gjest Pergo-bruker

Hei! Jeg er 35 år og har i over 2 år forsøkt å bli gravid. Jeg har ingen biologiske barn fra før. Min mann har testet spermen sin og jeg har tatt en blodprøve i tillegg til "ordinær" gyn.undersøkelse med ultralyd. Alt var normalt. Jeg har tidligere flere ganger forsøkt å finne ut når jeg har hatt eggløsning vha testene basert på LH-måling. Selv om jeg ikke alltid har truffet rett - ev. ikke har hatt eggløsning, har jeg flere ganger konstatert eggløsning og hatt samleie flere ganger rundt dette tidspunktet for å forsøke å øke muligheten til bli gravid. I og med at det fortsatt ikke har klaffet, og jeg begynner å bli stresset, har legen min nå skrevet ut resept på Pergo som han sa at jeg skulle begynne med femte menstruasjonsdag. Problemet er imidlertid at jeg mottok pillene først sjette dag (altså fem dager etter første blødningsdag). Jeg har likevel tatt pillene, én om dagen som foreskrevet, og lurer på om du kan si noe om sjansene våre for å lykkes vha Pergo er veldig redusert fordi jeg begynte sjette dag. (Jeg har hørt at det også anbefales å begynne fjerde dag, så jeg blir usikker..). Hvor stor sjanse tror du jeg har for å bli gravid med Pergo når jeg nå ev har "startet for sent"?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291512-pergo-for-sent/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Pergotime gir gode resultater hos kvinner som ikke har eggløsning. Hvis du har regelmessige menstruasjoner, har du sannsynligvis også eggløsning, og da er det mindre effekt av behandlingen. Sjansen per syklus ved ’uforklarlig barnløshet’ ligger fra 3 til 8 % og den er ca dobbel så høy som hvis du ikke fikk behandling. Tradisjonelt begynner man dag 5, men noen starter allerede på dag 2 eller 3. Hva det betyr at du har startet sent, kan jeg ikke si, men uansett er sjansen ikke så veldig stor. Hvis du ikke oppnår resultat etter noen runder med forsøk, burde dere overveie prøverørsbehandling før du blir for gammel. Husk at de fruktbare dager er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som er ca 14 dager før neste menstruasjon. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291512-pergo-for-sent/#findComment-2342730
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...