Gå til innhold

Lesehastighet - hva er vanlig?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Minste kravet er 25 ord pr. minutt. Hvis en ikke klarer det, blir det satt inn ekstra tiltak. På våren i 3 kl. skulle en klare ihvertfall 60 ord pr. minutt ble jeg fortalt. Min jente klarte 80 ord i minuttet, og det var blant de beste i klassen. Hun går i 3 kl.

I fjerde klasse forventes flytende lesning (Flyt reknes som 80-85 ord i minuttet).

I tredje klasse har vi tre som ligger på rundt 50 og resten er fra 77 og opp til 148. Men så fokuserer vi enormt på lesing.. I fjor derimot hadde vi en som lå på 17 i tredje klasse, men her var det meget gode grunner og medisinske årsaker til det.

Det viktigste er at det går fremover, og å øve på lesehastighet går fit an å gjøre hjemme. Gjerne øve på helordslesing også, hvor de lærer hvordan ord ser ut og lærer dem utenat fra det, istedenfor å lære alle ordene som ord man må stave seg gjennom. Øv på å lese en stavelses ord hjemme. ba, be, bi, bo.. osv. Sett dem sammen mens du klapper takten (stavelsene) ka ke -kake, ba de -bade,.. osv. Dette er god trening om lesingen går litt trått. Klapp sammen mens dere leser.

Lykke til!

Gjest litt småbekymret

I fjerde klasse forventes flytende lesning (Flyt reknes som 80-85 ord i minuttet).

I tredje klasse har vi tre som ligger på rundt 50 og resten er fra 77 og opp til 148. Men så fokuserer vi enormt på lesing.. I fjor derimot hadde vi en som lå på 17 i tredje klasse, men her var det meget gode grunner og medisinske årsaker til det.

Det viktigste er at det går fremover, og å øve på lesehastighet går fit an å gjøre hjemme. Gjerne øve på helordslesing også, hvor de lærer hvordan ord ser ut og lærer dem utenat fra det, istedenfor å lære alle ordene som ord man må stave seg gjennom. Øv på å lese en stavelses ord hjemme. ba, be, bi, bo.. osv. Sett dem sammen mens du klapper takten (stavelsene) ka ke -kake, ba de -bade,.. osv. Dette er god trening om lesingen går litt trått. Klapp sammen mens dere leser.

Lykke til!

Huff, hva med min datter da, som nå ligger på 17 ord i minuttet? Hun går riktignok i 2 klasse, men blir hun SÅ mye flinkere på ett år?

Jeg ble bekymret av det du skrev, jeg . Les gjerne det jeg har skrevet med overskriften "Dysleksi" nedenfor.

Minste kravet er 25 ord pr. minutt. Hvis en ikke klarer det, blir det satt inn ekstra tiltak. På våren i 3 kl. skulle en klare ihvertfall 60 ord pr. minutt ble jeg fortalt. Min jente klarte 80 ord i minuttet, og det var blant de beste i klassen. Hun går i 3 kl.

Dette er jo helt latterlig!

Ekstra tiltak fordi en 8 åring ikke klarer å lese 25 ord i minuttet?

Det er sikkert ment i beste mening, men jeg blir helt sprø av alle kravene som barna våre blir stilt overfor.

Hvordan blir de testet og hvem tar denne testen på de? Og blir foreldrene gjort oppmerksomme på en sånn test?

Annonse

Huff, hva med min datter da, som nå ligger på 17 ord i minuttet? Hun går riktignok i 2 klasse, men blir hun SÅ mye flinkere på ett år?

Jeg ble bekymret av det du skrev, jeg . Les gjerne det jeg har skrevet med overskriften "Dysleksi" nedenfor.

Du trenger ikke nødvendigvis å bekymre deg. Som jeg sa har vi meget gode lesere på skolen siden det er meget høyt prioritert og vi har lesehjelpere som kommer inn for å lese individuelt med barna flere ganger i uka.. (Ikke offentlig skole med andre ord..) I 2. klasse er det fremdeles noen som ikke er helt modne for lesingen, men det pleier å komme seg etter hvert. Mye trening er det som skal til -enten dere får en dysleksi diagnose eller ikke. Har du latt barnet jobbe på gyldendal/abc.no? Der er det språkleker som er litt artige for barna og kan hjelpe til å stimulere språklig. Det finnes også dataspill (Er det Josefine?) Som heter "2. klasse" eller bare "norsk" som fokuserer og kna hjelpe til med innlæringen. Dessverre er det øve, øve, øve som må til. Det vil ikke si at dere bør gjøre det samme om og om igjen, men prøve å variere oppgavene litt. Jo mer lesing, jo bedre blir en, selv om jeg vet det er vanskelig i en travel hverdag å finne tid, så er det meget viktig å prioritere det i en periode hvor barnet strever litt. Hva med å lage deres egen "Leselystaksjon"? Tell sider som blir lest i ei bok og la barnet velge en belønning når dere har nådd så langt som målet er. Tur på kino? Badeland? Bowling? Ut og spise? Leie film? Hva som helst. (Vil i så måte anbefale å telle sider fremfor minutter i et slikt tilfelle. Sideantall kan motivere til å lese fortere, mens antall minutter ikke nødvendigvis gjør det.

Er du redd for dysleksi eller noe annet, så ta det opp med læreren i dag (Har ikke lest innlegget ditt). Om læreren ikke vil ta tak i noe når du er bekymret, snakk med helsestasjonen og gå utenom skolen ved å få dem til å henvende deg direkte til PPT.

Uansett hva som blir utfallet vil du måtte bruke tid og øve på lesing med barnet. Jo tidligere du starter, jo bedre, selv om du enda ikke vet om det er noen diagnose, begynne å bruke mye tid på norsk og lesing. Rim og regler er supre (Bøker som Gruffaloen og andre på rim, gjerne av samme forfatter, er artige.)

Uansett så går det fremover med resultatene. Enkelte barn har en eksplosiv økning i lesehastighet i løpet av 2. klasse, men de fleste skyter fart i tredje klasse. Uansett forventes ikke 80 ord i minuttet før i slutten av fjerde. Og, dsom emne overskriften min sier; Det viktigste er at det går fremover med lesingen. Om det skulle komme en diagnose om dysleksi vil utfallet være eventuell mulighet til å bruke PC på skolen (PC fåes gratis) og evt. ekstra ressurser på skolen, hvor barnet får muligheten til å øve, øve, øve..

Dette er jo helt latterlig!

Ekstra tiltak fordi en 8 åring ikke klarer å lese 25 ord i minuttet?

Det er sikkert ment i beste mening, men jeg blir helt sprø av alle kravene som barna våre blir stilt overfor.

Hvordan blir de testet og hvem tar denne testen på de? Og blir foreldrene gjort oppmerksomme på en sånn test?

De er vanlig med standardiserte kartleggingsprøver i norsk på de ulie klassetrinnene. De gjennomføres av klassestyrer og er laget på en måte som skal vise hvilke ord elevene skal kunne på det bestemte alderstrinnet samt vise eventuelle problemområder.

Dersom man får under en visse poengsum på de ulike oppgavene, anbefales det at man undersøker nærmere for å finne ut om det er noen mer alvorlige problemer som må holdes øye med, jobbes med eller henvises videre med.

Vanligvis henviser man ikke barn videre før slutten av andre, eventuelt første halvår av tredje klasse, ettersom noen barn bare utvikler seg litt sent i begynnelsen mht lesing og ikke er modne før nærmer seg åtte, før de plutselig virkelig knekker lesekoden og skyter fart med lesehastigheten sin.

Gjest mor til 2 klassing

I fjerde klasse forventes flytende lesning (Flyt reknes som 80-85 ord i minuttet).

I tredje klasse har vi tre som ligger på rundt 50 og resten er fra 77 og opp til 148. Men så fokuserer vi enormt på lesing.. I fjor derimot hadde vi en som lå på 17 i tredje klasse, men her var det meget gode grunner og medisinske årsaker til det.

Det viktigste er at det går fremover, og å øve på lesehastighet går fit an å gjøre hjemme. Gjerne øve på helordslesing også, hvor de lærer hvordan ord ser ut og lærer dem utenat fra det, istedenfor å lære alle ordene som ord man må stave seg gjennom. Øv på å lese en stavelses ord hjemme. ba, be, bi, bo.. osv. Sett dem sammen mens du klapper takten (stavelsene) ka ke -kake, ba de -bade,.. osv. Dette er god trening om lesingen går litt trått. Klapp sammen mens dere leser.

Lykke til!

Jeg testet 2 klassingen min som blir 7 år snart. Hun hadde 78 ord i minuttet (Tok tida på hvor lang tid hun brukte på leseboka si som er lekse denne uka og så delte jeg bare etterpå)

Da kan jeg vel slå fast at hun ligger godt an...

Jeg testet 2 klassingen min som blir 7 år snart. Hun hadde 78 ord i minuttet (Tok tida på hvor lang tid hun brukte på leseboka si som er lekse denne uka og så delte jeg bare etterpå)

Da kan jeg vel slå fast at hun ligger godt an...

Absolutt :-)

Helt enkelt og greit å sjekke med en stoppeklokkefunksjon på mobilen for eksempel. Det kan jo gi noen avvik ettersom en prøvesituasjon kan virke stressende på enkelte elever, men en generell ide om at det går bra får man jo klart ved slike resultater.

Gjest litt småbekymret

Du trenger ikke nødvendigvis å bekymre deg. Som jeg sa har vi meget gode lesere på skolen siden det er meget høyt prioritert og vi har lesehjelpere som kommer inn for å lese individuelt med barna flere ganger i uka.. (Ikke offentlig skole med andre ord..) I 2. klasse er det fremdeles noen som ikke er helt modne for lesingen, men det pleier å komme seg etter hvert. Mye trening er det som skal til -enten dere får en dysleksi diagnose eller ikke. Har du latt barnet jobbe på gyldendal/abc.no? Der er det språkleker som er litt artige for barna og kan hjelpe til å stimulere språklig. Det finnes også dataspill (Er det Josefine?) Som heter "2. klasse" eller bare "norsk" som fokuserer og kna hjelpe til med innlæringen. Dessverre er det øve, øve, øve som må til. Det vil ikke si at dere bør gjøre det samme om og om igjen, men prøve å variere oppgavene litt. Jo mer lesing, jo bedre blir en, selv om jeg vet det er vanskelig i en travel hverdag å finne tid, så er det meget viktig å prioritere det i en periode hvor barnet strever litt. Hva med å lage deres egen "Leselystaksjon"? Tell sider som blir lest i ei bok og la barnet velge en belønning når dere har nådd så langt som målet er. Tur på kino? Badeland? Bowling? Ut og spise? Leie film? Hva som helst. (Vil i så måte anbefale å telle sider fremfor minutter i et slikt tilfelle. Sideantall kan motivere til å lese fortere, mens antall minutter ikke nødvendigvis gjør det.

Er du redd for dysleksi eller noe annet, så ta det opp med læreren i dag (Har ikke lest innlegget ditt). Om læreren ikke vil ta tak i noe når du er bekymret, snakk med helsestasjonen og gå utenom skolen ved å få dem til å henvende deg direkte til PPT.

Uansett hva som blir utfallet vil du måtte bruke tid og øve på lesing med barnet. Jo tidligere du starter, jo bedre, selv om du enda ikke vet om det er noen diagnose, begynne å bruke mye tid på norsk og lesing. Rim og regler er supre (Bøker som Gruffaloen og andre på rim, gjerne av samme forfatter, er artige.)

Uansett så går det fremover med resultatene. Enkelte barn har en eksplosiv økning i lesehastighet i løpet av 2. klasse, men de fleste skyter fart i tredje klasse. Uansett forventes ikke 80 ord i minuttet før i slutten av fjerde. Og, dsom emne overskriften min sier; Det viktigste er at det går fremover med lesingen. Om det skulle komme en diagnose om dysleksi vil utfallet være eventuell mulighet til å bruke PC på skolen (PC fåes gratis) og evt. ekstra ressurser på skolen, hvor barnet får muligheten til å øve, øve, øve..

Problemet er jo at hun ikke trenger å stimuleres språklig. Hun har helt siden hun var 2 år hatt et ordforråd og en språkforståelse langt over det som er vanlig, i følge mine søstre som begge er lærere.(De sier for øvrig at jeg bare skal ta det med ro). Hun reflekterer mye over ord, hva de betyr, hvordan ordene har blitt til osv, og hun har ingen problemer med å skjønne hva hun leser (vanskelig å måle lesehastighet skikkelig, forresten, fordi hun gjerne stopper midt i setningen med et eller annet spørsmål relatert til det hun har lest).

I dag snakket hun om en forkortelse hun hadde lest "jeg husker ikke hva det var, men det var tre bokstaver som var vanskelig å trekke sammen fordi det er vanskelig å si (viste seg at hun skulle frem til RFP).

Nettopp fordi hun har vært så reflektert rundt språk så lenge, og snakket så godt fra tidlig alder, så gjør det at lesingen går tregt meg veldig bekymret.

Jeg heller nok mest til at hun egentlig hittil har syntes selve lesingen har vært kjedelig, pluss at hun bruker mye tid på matte. Det er først i det siste at hun har begynt å interessere seg for å lese på skilt osv. Men det er rart, synes jeg, og jeg har tenkt gjennom masse i forbindelse med skolestart, men lesing trodde jeg ikke skulle bli noe problem.

Hun skriver forresten nesten feilfritt også, bortsett fra at hun ikke får med seg doble konsonanter osv.

Dette er jo helt latterlig!

Ekstra tiltak fordi en 8 åring ikke klarer å lese 25 ord i minuttet?

Det er sikkert ment i beste mening, men jeg blir helt sprø av alle kravene som barna våre blir stilt overfor.

Hvordan blir de testet og hvem tar denne testen på de? Og blir foreldrene gjort oppmerksomme på en sånn test?

Testen blir tatt på skolen, og foreldrene får vite om det. Det er ikke jeg som har bestemt disse kravene, og jeg skjønner at det for noen kan være vanskelig til enhver tid å oppfylle de krav som blir stillt.

Personlig mener jeg at en 3 klassing bør kunne greie å lese minimum 25 ord i minuttet. Det er ingen spesiellt vanskelig test de skal lese, og barna blir heller ikke satt under press, slik som jeg har oppfattet det.

En må tenke på at i en klasse finnes det elever som sikkert leser over 100 ord i minuttet og noen leser kanskje bare 20-25 ord, og alt er innen for det som kalles "normalen".

Testen blir tatt på skolen, og foreldrene får vite om det. Det er ikke jeg som har bestemt disse kravene, og jeg skjønner at det for noen kan være vanskelig til enhver tid å oppfylle de krav som blir stillt.

Personlig mener jeg at en 3 klassing bør kunne greie å lese minimum 25 ord i minuttet. Det er ingen spesiellt vanskelig test de skal lese, og barna blir heller ikke satt under press, slik som jeg har oppfattet det.

En må tenke på at i en klasse finnes det elever som sikkert leser over 100 ord i minuttet og noen leser kanskje bare 20-25 ord, og alt er innen for det som kalles "normalen".

Tusen takk for infoen. :)

Annonse

Problemet er jo at hun ikke trenger å stimuleres språklig. Hun har helt siden hun var 2 år hatt et ordforråd og en språkforståelse langt over det som er vanlig, i følge mine søstre som begge er lærere.(De sier for øvrig at jeg bare skal ta det med ro). Hun reflekterer mye over ord, hva de betyr, hvordan ordene har blitt til osv, og hun har ingen problemer med å skjønne hva hun leser (vanskelig å måle lesehastighet skikkelig, forresten, fordi hun gjerne stopper midt i setningen med et eller annet spørsmål relatert til det hun har lest).

I dag snakket hun om en forkortelse hun hadde lest "jeg husker ikke hva det var, men det var tre bokstaver som var vanskelig å trekke sammen fordi det er vanskelig å si (viste seg at hun skulle frem til RFP).

Nettopp fordi hun har vært så reflektert rundt språk så lenge, og snakket så godt fra tidlig alder, så gjør det at lesingen går tregt meg veldig bekymret.

Jeg heller nok mest til at hun egentlig hittil har syntes selve lesingen har vært kjedelig, pluss at hun bruker mye tid på matte. Det er først i det siste at hun har begynt å interessere seg for å lese på skilt osv. Men det er rart, synes jeg, og jeg har tenkt gjennom masse i forbindelse med skolestart, men lesing trodde jeg ikke skulle bli noe problem.

Hun skriver forresten nesten feilfritt også, bortsett fra at hun ikke får med seg doble konsonanter osv.

Dersom hun kun har problemer med dobbel konsonant i skriftlig, er hun veldig flink synes nå jeg :-)

Kanskje det er noe å øve på det da, kun å lese på tid. Ha "konkurranser" der du leser noe fort for henne og spør noen enkle spørsmål fra det du leste og se om hun fikk det med seg; "Klarte du å få med deg alt det selv om jeg leste så fort? Så flott!" Og prøv med andre tekster. La henne få lese til deg fort også og stille deg spørsmål, gjerne fra en tekst hun har lest gjennom allerede, hatt i lekse. Oppmuntre henne til å lese så fort hun kan og la henne selv oppleve at hun får med seg det viktigste likevel. Har du sagt til henne at "Vi skal øve på å lese litt fortere..". Det kan være lurt å si det direkte før man begynner å prøve å lese. Si at det ikke er lov å stille spørsmål eller stoppe opp når hun leser men at det kan dere gjøre etterpå. Gjør det morsomt, som en lek. Dersom hun er vanskelig å motivere til det kan du la henne lese en gang og tilby belønning hvis hun klarer det på et visst antall tid kortere enn første gang.

Dersom hun kun har problemer med dobbel konsonant i skriftlig, er hun veldig flink synes nå jeg :-)

Kanskje det er noe å øve på det da, kun å lese på tid. Ha "konkurranser" der du leser noe fort for henne og spør noen enkle spørsmål fra det du leste og se om hun fikk det med seg; "Klarte du å få med deg alt det selv om jeg leste så fort? Så flott!" Og prøv med andre tekster. La henne få lese til deg fort også og stille deg spørsmål, gjerne fra en tekst hun har lest gjennom allerede, hatt i lekse. Oppmuntre henne til å lese så fort hun kan og la henne selv oppleve at hun får med seg det viktigste likevel. Har du sagt til henne at "Vi skal øve på å lese litt fortere..". Det kan være lurt å si det direkte før man begynner å prøve å lese. Si at det ikke er lov å stille spørsmål eller stoppe opp når hun leser men at det kan dere gjøre etterpå. Gjør det morsomt, som en lek. Dersom hun er vanskelig å motivere til det kan du la henne lese en gang og tilby belønning hvis hun klarer det på et visst antall tid kortere enn første gang.

Vil bare legge til at det finnes flere ulike "diagnoser" man kan få om man har problemer med lesing og skriving, og dysleksi er bare en av dem, selv om det er den betegnelsen som ofte blir brukt som et samlebegrep for alle som har problemer med lesing og skriving. De ulike diagnosene kan ha alternative måter som fungerer best for å hjelpe.

Gjest litt småbekymret

Dersom hun kun har problemer med dobbel konsonant i skriftlig, er hun veldig flink synes nå jeg :-)

Kanskje det er noe å øve på det da, kun å lese på tid. Ha "konkurranser" der du leser noe fort for henne og spør noen enkle spørsmål fra det du leste og se om hun fikk det med seg; "Klarte du å få med deg alt det selv om jeg leste så fort? Så flott!" Og prøv med andre tekster. La henne få lese til deg fort også og stille deg spørsmål, gjerne fra en tekst hun har lest gjennom allerede, hatt i lekse. Oppmuntre henne til å lese så fort hun kan og la henne selv oppleve at hun får med seg det viktigste likevel. Har du sagt til henne at "Vi skal øve på å lese litt fortere..". Det kan være lurt å si det direkte før man begynner å prøve å lese. Si at det ikke er lov å stille spørsmål eller stoppe opp når hun leser men at det kan dere gjøre etterpå. Gjør det morsomt, som en lek. Dersom hun er vanskelig å motivere til det kan du la henne lese en gang og tilby belønning hvis hun klarer det på et visst antall tid kortere enn første gang.

Tusen takk for gode råd! I dag har vi vært inne på gyldendal- sidene og gjort mange av leseøvelsene der. Det gikk kjempebra, der kunne hun ikke ta pauser heller, siden hun leser sammen med "mannen" som leser oppgavene.

Men jeg blir mer og mer sikker på at det er noe med øynene hennes. Hun myser veldig, og for meg virker det som om hun "ser i kryss" noenganger. Vi skal til synsundersøkelse om to uker.

Tusen takk for gode råd! I dag har vi vært inne på gyldendal- sidene og gjort mange av leseøvelsene der. Det gikk kjempebra, der kunne hun ikke ta pauser heller, siden hun leser sammen med "mannen" som leser oppgavene.

Men jeg blir mer og mer sikker på at det er noe med øynene hennes. Hun myser veldig, og for meg virker det som om hun "ser i kryss" noenganger. Vi skal til synsundersøkelse om to uker.

Bare kjekt å kunne være til hjelp.

Dersom det skulle være bekymring for synet, kan du jo få sjekket det ganske enkelt, men gjør det så fort som mulig. Da slipper du bl. annet mer frustrasjon om lesingen. Og jenta vil fa en helt annen leseopplevelse dersom det skulle være det det var.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...