Gå til innhold

Merkelig munnsår

Anbefalte innlegg

Gjest z-sebastian

Hei. Jeg har fått noen sår i kanten av munnen min. Dem har gått fra å vare bra til å vare dårlig igjen. Dem begynne å sprekke og spre seg ut fra munn kanten. Jeg kan maile deg et bildet av problemet også. Jeg vil veldig gjerne få en løsning på det. Her jeg bor nå har jeg ingen fast lege siden jeg bor her bare midlertidig. Kan du hjelpe meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291608-merkelig-munns%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest herpes, tror jeg.

Høres ut som et helt vanlig herpessår. Typisk at de kommer og går, er ulike i størrelse og "spredning" fra gang til gang. Oppstår gjerne i forbindelse med stress, forkjølelse, vinterkulde, sterk sol etc.

Zovirax er et reseptbelagt vidundermiddel til å smøre på, så raskt den første stikkingen kommer, gjerne før såret viser. Da har kremen best effekt, og utbruddet kan stoppes eller ihvertfall reduseres. Finnes også mange kremer du kan kjøpe reseptfritt på apoteket. Forhør deg, og spør hva de kan anbefale.

En lege kan jo ta en titt på dette, men forstår det slik at det ikke kryr med leger der rundt deg. Tror ikke du skal være redd dette er noe farlig. Men at det er plagsomt når det oppstår ofte, er jeg veldig enig i. Lykke til.

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Med din litt korte beskrivelse , er det litt vanskelig å gi eksakt svar. Det finnes relativt hyppig herpesår eller "forkjølelsessår", starter på et bestemt sted med øm hevelse, etter12-24 t blemmedannelse og sår. Kommer ofte på samme sted, tilheler etter ca 1 uke. Kan komme tilbake på samme måte etter uker eller måneder hos noen ganske hyppig med få ukers intervall. Men blir helt bra i mellomtiden. Herpessår er smittsomt når det er utbrudd. Du høres mest ut til å ha en form for eksemforandring som starter med tørrhet, etterhvert sprekker og sårdannelse. Kan komme og gå over lang tid, ofte er det litt bakterier "på toppen" som gjør at det ikke gror. For å bli bra må du bruke en kombinert eksem og sårsalve Fucidin-Hydrocortison, dessuten fet fuktighetskrem enten Locobase Repair eller bare Locobase fet, Ceridal lipogel er et alternativ. Når du blir bra , kan det være nok bare å holde seg til fuktighetskremene. Hvis ikke det ordner seg , bør du kanskje oppsøke hudlege en gang når du er på det verste. Mvh Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...