Gå til innhold

Oppskrift på pinnekjøtt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Må ha rist ja, men om du kan legge noe annet under vet jeg ikke. Opprinnelig var det vel noe kvister man la på kryss og tvers i bånn av kjelen. Ribba skal oppå der, og den skal altså dampes i 2-3 timer (pass på at det ikke koker tørt), og så skal det grilles i ovnen i 5 minutter (eller noe sånt) til slutt. Kålrabistappe blandet med hvit saus er kjempegodt til!! Og poteter selvsagt. :-)

Gjest annlovinda

Håper du har hatt pinnekjøttet liggende i vann i natt da.

Husker et år vi fikk servert pinnekjøtt, og han som hadde tilberedt det hadde glemt å vanne det ut. Det var jammen salte greier. Da var det ikke mye pinnekjøtt som forsvant under den middagen. Bra det var mye poteter og kålrabistappe.

Jeg bruker slike pinner jeg har kjøpt i butikken, ligger gjerne sammen med pinnekjøttet. Legger de i bunnen av kjelen, og stabler kjøttet oppå der. Da skal kjøttet dampe lenge, 2 1/2 - 3 timer bruker jeg å dampe det. I tillegg er det aller best når det er grillet etter at det er dampet.

Så har vi mandelpotet og kålrabistappe ved siden av.

Annonse

Som de andre her sier, så MÅ du venne ut kjøttet over natta, ellers blir det altfor salt.

Du kan ta en vedkubbe av bjørk og spikke pinner av denne, evt gå ut i skogen og kutten ned en kvest som du deler opp i passe lengder (ta av barken).

Vannet skal ikke nå opp til kjøttet, men bare nå til toppen av pinnene (noen cm opp fra bunnen av gryta. I og med at det skal dampes lenge (2,5-3 timer), må du av og til helle på ekstra vann, slik at det ikke koker tørt.

Som tilbehør har vi kokte poteter, kålrabistappe og rødkål :-)

Gjest Gurojenta

Det er stor forskjell på hvor salt pinnekjøttet i utgangspunktet er. Selv synes jeg det kan bli for lenge å vanne det ut over natta, så vi pleier å legge det i vann tidlig på morgenen samme dag (om vi skal spise på kvelden).

Husk at det skal dampes, og fyll på vann om vannet koker vekk etter hvert.

Vi spiser det med kålrotstappe (med sky oppi, det setter ekstra god smak) og mandelpoteter. Nam nam.

Dette er helt ufravikelige regler når man lager pinnekjøtt:

1. MÅ vannees ut

2. MÅ dampes, ikke kokes

Ellers serveres det med kålrotstappe, poteter, og gjerne en rotstappe i tillegg, laget av poteter+kålrot+selleri+søtpoteter+gulrot.

Og øl & akevitt, da;-)

tzatziki1365380058

Her hvor vi bor har de rister på Rema, koster en femtilapp. Passer til kjeler av forskjellig størrelse. Løp og kjøp!

Hvis du bare koker kjøttet, blir det ikke pinnekjøtt. Da blir det kokt saltet kjøtt, og det kan umulig bli det samme. Dessuten kokes sikkert det meste av saltet ut, slik at det blir tamt og rart.

Gjest ChiengMai

''kan det ikke bare kokes?''

Nei, nei, nei! Pinnekjøtt kan ikke kokes! Eller det _kan_ jo det, men da blir det ikke sånn som det skal. De fleste butikker har pinner du kan ha nederst i kasserollen og rister, så det bør ikke være noe problem. Så må du ha mandelpotet, kålrotstappe og rødkål. Dette er verdens beste mat!

Gjest ChiengMai

Dette er helt ufravikelige regler når man lager pinnekjøtt:

1. MÅ vannees ut

2. MÅ dampes, ikke kokes

Ellers serveres det med kålrotstappe, poteter, og gjerne en rotstappe i tillegg, laget av poteter+kålrot+selleri+søtpoteter+gulrot.

Og øl & akevitt, da;-)

''rotstappe i tillegg, laget av poteter+kålrot+selleri+søtpoteter+gulrot.''

Hva er dette slags nymotens greier, da? :-D

Annonse

Jeg trodde det kunne kokes jeg..men da skal jeg få det dampet;) Løper ned til mamma etterpå å låner meg ei rist!

Står på pakken at den er utvannet..så da tenkte jeg at jeg ikke trengte å la det stå i vann natta over?

Ellers..takk for svar! Ble litt klokere nå;)

Jeg trodde det kunne kokes jeg..men da skal jeg få det dampet;) Løper ned til mamma etterpå å låner meg ei rist!

Står på pakken at den er utvannet..så da tenkte jeg at jeg ikke trengte å la det stå i vann natta over?

Det er riktig. Hvis det er gryteklart, behøver du ikke vanne ut.

''rotstappe i tillegg, laget av poteter+kålrot+selleri+søtpoteter+gulrot.''

Hva er dette slags nymotens greier, da? :-D

Nymotens og nymotens fru Blom;-)

Rotstappe er vel ikke noe nytt, men søtpotet oppi den er jo nytt.

Prøv da vel - det smaker nydelig:-) Men vær forsiktig med sellerien så den ikke dominerer for mye. :-)

Har ikke sett ferdig utvannet pinnekjøtt før, men når det står så på pakka, må man jo bare legge det til grunn! :-)

Jeg damper alltid pinnekjøttet i en saftkoker. Legger pinnekjøttet tørt oppi saftkokeren og setter en kasserolle full av vann under saftkokeren (vanndampen siver opp gjennom hullet i bunnen av saftkokeren.

20 minutter før servering legger jeg pinnekjøttet utover ei steikeplate og varmer opp kjøttet i steikovnen. Da blir det bedre smak på kjøttet!

Dessuten: Server sennep ved siden av pinnekjøttet og ha et par-tre poteter i kålrotstappa. *nam*

Jeg damper alltid pinnekjøttet i en saftkoker. Legger pinnekjøttet tørt oppi saftkokeren og setter en kasserolle full av vann under saftkokeren (vanndampen siver opp gjennom hullet i bunnen av saftkokeren.

20 minutter før servering legger jeg pinnekjøttet utover ei steikeplate og varmer opp kjøttet i steikovnen. Da blir det bedre smak på kjøttet!

Dessuten: Server sennep ved siden av pinnekjøttet og ha et par-tre poteter i kålrotstappa. *nam*

Hvordan går det?

Fortell!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...