Gjest Soest Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Jeg har en datter som første gang fikk en alvolrig urinveisinfeksjon da hun var 15 år (sommeren 2002). Dette var i Syden og hun fikk antibiotika. Hun var alene på ferie og jeg fikk derfor ikke fulgt henne opp. Hun følte seg bedre av infeksjonen etter at halve kuren var brukt (ca 5 dgr) og sluttet med medisinene. Noen uker etter at hun kom hjem ble hun fryktelig dårlig: magesmerter, hodepine, hjertebank, kortpustethet, svimmelhet, skjelvinger og generell utmattelse. Dette varte i mer enn et år før det gradvis avtok. Vi var til alle slags tester uten at hun fikk påvist noe galt. Nå opplever vi at hun får stadig tilbakevendende urinveisinfeksjoner med påfølgende antibiotika-kur, og så fort hun får antibiotikaen blir hun helt slått ut av de samme symptomene og bruker opp til 6-12 mnd på å komme seg sånn noenlunde uten at hun noen gang føler seg helt på topp. Hun har prøvd forskjellige typer antibiotika uten at det har forhindret at hun blir dårlig. På det verste kan hun bare ligge i sengen og håpe at hun blir bedre. Hun er nå 20 år gammel og sliter med å fullføre utdannelse pga disse plagene. Det bør også nevnes at hun i 12 års alderen fikk påvist thyreoditt som hun følges opp på med jevnlige blodprøver. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291647-allergi-og-reaksjon-p%C3%A5-antibiotika/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Huff, det hørtes ikke noe særlig ut! Jeg har selv reagert allergisk på en type antibiotika, men det artet seg helt forskjellig. Jeg fikk rødflammete utslett i ansiktet og på kroppen, og det forsvant ganske fort etter at jeg var ferdig med kuren. Det høres ut som problemet til datteren din er todelt, både hyppige UVI og langvarig sykdom etter medisinkuren. Jeg ville bare tipse deg om at det fins flere alternative behandlinger for UVI. Å drikke mye tranebærjuice skal hjelpe, både forebyggende og når man har en (lett) infeksjon eller i kombinasjon med antibiotika. Tror det samme gjelder sitrusdrikke (appelsinjuice), men i mindre grad. Det er også lurt å drikke mye, generelt, for det tynner ut urinen. Jeg har også hørt at stadig tilbakevendende UVI kan skyldes at blæren ikke tømmes 100% når man har vært på do. Da vil det alltid være litt bakterier igjen. Det kan hjelpe å gå på do "en ekstra gang" for å få ut de siste dråpene. Har også hørt om at det kan hjelpe med kateter for å få tømt skikkelig, men det er jo litt mer plunder... Lykke til med datteren, håper du får hjelp og gode råd fra legen her! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291647-allergi-og-reaksjon-p%C3%A5-antibiotika/#findComment-2343125 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Nå svarer jeg deg som "gammel barne- og ungdomslege". At disse lengevarende periodene med slapphet og kraftesløshet etter urinveisinfeksjoner skyldes antibiotika har jeg vondt for å forstå. Dette må være noe ganske annet. Er forøvrig urinveiene grundig undersøkt slik at man kan utelukke at hun går med noe kronisk der ?? Jeg foreslår en grundig undersøkelse hos en indremedisiner med en bred vurdering av blodprøver, alt fra det mer vanlige, til hormonanalyser etc. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291647-allergi-og-reaksjon-p%C3%A5-antibiotika/#findComment-2349175 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.