Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en venninne som ble innlagt på Rikshospitalet i uke 26 med kraftige rier. Spørsmålet mitt og hennes er: kan urinveisinfeksjon forårsake rier? Hun ble satt på antibiotika der. Riedempende medisin hjalp ikke, men etter to dager ga riene seg.

Jeg har i tillegg spørsmål: hva betyr dette på ultralyddiagnostikken:

BPD-placenta anterior (morkake foran?)

MAD?

FEMUR?

LEIE?

Jeg er selv i uke 23 og hadde litt proteinuri i urinen. Dette hørte jeg assistenten sa til legen min, men ikke til meg. Kan dette ha en tendens til å stige utover i svangerskapet?

Tidligere har jeg tatt urinkontroll hos jordmoren min, og hun har ikke nevnt noe om dette. Jeg vet ikke om det er fordi det har vært så lite, eller fordi det ikke har vært noen ting.

Jeg har antifospolipidsyndrom og mistet pga. dette mitt forrige barn i uke 32. Jeg vet nå at jeg har økt sjanse for svangerskapsforgiftning i forhold til gjennomsnittet av gravide. Dette kan forklare noe av min særlige interesse og bekymring i dette svangerskapet…

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29165-svangerskap-infeksjon-og-eggehvite/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Urinveisinfeksjon kan gi riaktivitet

BPD er tverrmaal av hodet.

MAD er tverrmaal av magen

Femur er lengden paa laarbenet.

Leie er hvordan fosteret ligger.

Placenta er som du har gjettet.

Det er ikke saa uvanlig med eggehvite i urin, men det kan vaere tegn paa begynnende svangerskapsforgiftning. Da vil blodtrykket ogsaa stige

Lykke til med graviditeten

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...