Gjest ungdame24 Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Hei! Jeg er ei jente på 24 år som etter en rutinemessig GU fikk brev fra men fastlege om at det var påvist "uregelmessige celler i livmorhalsen". Disse krevde videre undersøkelse, og jeg ble henvist til biopsi ved gynekologisk poliklinikk. Legen som tok biopsien sa at alt så normalt ut, både med det blotte øye og på ultralyden. Venter nå på svar på biopsien, men klarer ikke å la være å tenke på dette. Har endel spørsmål jeg håper å få svar på. 1. Hvor vanlig er det med celleforandringer hos så unge mennesker som meg (24 år)? 2. Jeg har ikke hatt underlivsplager av betydelig art tidligere (blødninger, unormal utflod, smerter, osv.), hva er sannsynligheten for at det feiler meg noe alvorlig? 3. Jeg har over lengre tid vært plaget med lette magesmerter, slim/blod ved avføring, løs mage, og "rumling" i magen. I tillegg er jeg ofte trøtt og har endel hodepine. Kan dette ha en sammenheng med celleforandringene, og kan det være symptomer på tarmkreft? 4. Om mine celleforandringer krever operasjon (konisering), vil problemet forsvinne for godt eller kan de blusse opp igjen? 5. Har hatt samme partner i 1,5 år. Han har klaget litt over smerter i penis etter sex. Kan det ha noen sammenheng med mine celleforandringer, event. HPV virus? Tusen takk for svar, som dere sikkert forståer er jeg litt stresset over dette.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291690-24-%C3%A5r-og-celleforandringer-i-livmorhalsen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mor til Oliver Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Er selv 24 år og har hatt celleforandringer.Kan prøve og svare ut i fra egne erfaringer.Jeg var også inne til biopsi og ultralyd, men de prøvene var fine.Jeg hadde grove celleforandringer.Har tatt ny celleprøve nå og da var alt gått tilbake. Spm 1: Celleforandringer er ganske så vanlig og i de aller fleste tilfellene går de bort av seg selv.Selv grove forandringer går ofte bort av seg selv. Spm 2: Siden ikke du har hatt noen plager er det vel ganske lite sannsynlig at det feiler deg noe alvorlig, men jeg er som sagt ikke lege :-) Celleforandringer KAN være ett tegn på at det om mange år KAN utvikle seg livmorhalskreft, men siden du går til regelmessig kontroll blir det fanget opp før det evt går så langt.Som sagt går slike forandringer oftest bort av seg selv. Spm 3: Ved blod i avføringen hadde jeg villet gått til lege og undersøkt det.Det trenger ikke og være noe alvorlig, men da slipper du og gå og engste deg. Sp. 4: Jeg har lest at hvis man får utført konisering så er det mindre sjangs for at det oppstår celleforandringer igjen. Spm 5: Det ang. samboeren din vet jeg ikke, men Er man smittet med HPV viruset (noe mange blir uten og være klar over det) kan det i noen tilfeller disponere for celleforandringer, men stort sett klarer kroppen og ordne opp i dette viruset. Nå har jeg svart ut i fra det jeg vet og har lest om dette og hva jeg har opplevd selv.Du er i trygge hender så prøv og slappe av.Dette er det mange jenter som er i gjennom så du er ikke alene. Dette ordner seg nok skal du se :-) Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291690-24-%C3%A5r-og-celleforandringer-i-livmorhalsen/#findComment-2343781 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.