Gå til innhold

Avkuttet halspulsåre

Anbefalte innlegg

Hei. Etter at en venn av meg ble drept for flere år siden, ved at halspulsåren hans ble skåret opp, har jeg lurt på hvor lang tid han led før han døde, og om han led i det hele tatt, eller om kroppsfunksjonene kuttet ut når halspulsåren ble skåret opp. Jeg vet jo at enkelte som får kutt i halspulsåren overlever, så det jeg er bekymret for, er at det kan ha tatt veldig lang tid for han å bare ligge der å vite at han skulle dø. Og hvorfor han i så fall ikke ringte noen og ba om hjelp. Dere må gjerne svare meg privat på dette, og ikke legge det ut på forumet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291706-avkuttet-halspuls%C3%A5re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Når en av kroppens større pulsårer skades, er det snakk om få sekunder før blodtapet gir bevisstløshet, og videre død. Halspulsåren er mer sårbar enn f.eks pulsåren ved håndleddet, og alvorlig symptomer kommer tidligere. Hjernen har nok raskt fått dårlig gjennomblødning. Han har neppe vært ved bevissthet mange sekunder. Førstehjelp innen 30-60 sekunder kan hindre fatalt utfall. Mengden blod som tapes per pulsslag, utgangsverdi i blodvolum og blodtrykk vil avgjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...