Gjest anonymnå56 Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 En unge i slekta til typen, er vel rundt 10 år, har Downs. Er sikkert mange flotte mennesker med Downs, men han her er helt umulig. Var invitert mange i en bursdag (ikke hans!) og han skulle ha oppmerksomhet konstant. Ropte og skreik og løp rundt og herjet. "TANTETANTETANTETANTE SE NÅ SE TANTE TANTE!" osv.. kunne ta mat fra andres tallerkener og holdt på å stjele mitt glass også, jeg tok det bare høflig fra ham og sa nei det er mitt! så bare flirte han. Det jeg lurer på, kunne foreldrene ha gjort mer her? Han forstår da vel om han blir forklart "nå er du på besøk hos noen andre, sitt rolig og snakke ordentlig, ikke rop og skrik! og ikke forstyrr andre hele tida". Jeg ville ikke reagert om det var litt hopping og roping, sånt skjer jo med friske 10åringer også. Men her er det konstant! Er det ikke den ene han roper på så er det neste. De voksne satt og pratet rundt et bord, vært 5 minutt så skulle han vise tanta si noe, som jeg så ble etterhvert litt oppgitt over dette. Hun snudde seg jo og svarte ham og så på men når det er "hele tida" så skjønner jeg jo hun blir litt lei. Og at han plukker i andre saker hele tida er jo også en uting, han satt og fikla med samboeren mins mobil, da han var på do. Jeg tok også denne høflig fra ham og sa at den er Xs sin! Igjen flirte han, men jeg fikk mobilen. (for om han hadde greid å få av tastelåsen så kunne han jo lett ringt noen..eller tatt den med seg og gjemt den, hva vet jeg..) Dette var da ikke HANS bursdag, men han skulle jo etterthvert ha både det ene og det andre, og klarte ikke å spørre fint, men ropte og ropte til personen reagerte og ga ham det. OG da skulle jo ikke maten stå der, men DER! Forstår jo et selskap girer opp de fleste, men han kan vel læres litt folkeskikk? Han var veldig tilstede for å si det sånt.. Jeg kan forstå situasjonen om det ikke er noe å gjøre, men jeg tviler på at han ikke skjønner oppdragelse, enkle tilsnakk når han begynner å bråke. Foreldrene snakka ikke til ham en gang.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291721-down-normal-%C3%A5-v%C3%A6re-s%C3%A5-umulig/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest menernåjeg Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Enkelte foreldre oppdrar ikke barn med funksjonshemninger - *det er jo så synd på han* Det samme gjelder barn med ADHD f.eks. Da blir diagnosen en unnskyldning for å gi opp før man har forsøkt. Disse barna krever vel tidobbelt av det normale barn får av oppdragelse og grenser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291721-down-normal-%C3%A5-v%C3%A6re-s%C3%A5-umulig/#findComment-2343803 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonymnå56 Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Enkelte foreldre oppdrar ikke barn med funksjonshemninger - *det er jo så synd på han* Det samme gjelder barn med ADHD f.eks. Da blir diagnosen en unnskyldning for å gi opp før man har forsøkt. Disse barna krever vel tidobbelt av det normale barn får av oppdragelse og grenser. Var noe sånt jeg tenkte og.. og det er jo veldig synd, man får jo et dårlig inntrykk.. lett for å tenke " er alle med Downs så håpløse..." men jeg har møtt andre med Downs som klarer å oppføre seg så godt som friske, men det finnes vel grader av Downs også, at noen er "helt vekke" mens andre fungerer fint i hverdagen? Er synd på han at han blir sett på av andre som et problem, når lett oppdragelse fra foreldrene kunne hjulpet. Og etter det jeg har skjønt så er mora såpass voksen, og man får jo tilbud om fostervannsprøve fra 35års alderen, jeg mener om de ikke trodde de ville greit å ta seg av en med Downs så ville de jo fått vite om det, og fått et valg. Ikke at det er det rette å gjøre, ikke misforstå meg, men man må jo ikke ta på seg mer ansvar enn men tror man klarer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291721-down-normal-%C3%A5-v%C3%A6re-s%C3%A5-umulig/#findComment-2343811 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest menernåjeg Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Var noe sånt jeg tenkte og.. og det er jo veldig synd, man får jo et dårlig inntrykk.. lett for å tenke " er alle med Downs så håpløse..." men jeg har møtt andre med Downs som klarer å oppføre seg så godt som friske, men det finnes vel grader av Downs også, at noen er "helt vekke" mens andre fungerer fint i hverdagen? Er synd på han at han blir sett på av andre som et problem, når lett oppdragelse fra foreldrene kunne hjulpet. Og etter det jeg har skjønt så er mora såpass voksen, og man får jo tilbud om fostervannsprøve fra 35års alderen, jeg mener om de ikke trodde de ville greit å ta seg av en med Downs så ville de jo fått vite om det, og fått et valg. Ikke at det er det rette å gjøre, ikke misforstå meg, men man må jo ikke ta på seg mer ansvar enn men tror man klarer. Min mening er at vi som foreldre har plikt til å forsøke - så langt vi kan - og enda litt lenger - å oppdra barna til å bli mennesker som andre orker å være sammen med. Å skjemme bort barn er å ødelegge barnas relasjoner til andre. Ingen liker bortskjemte mennesker, om de er voksne eller barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291721-down-normal-%C3%A5-v%C3%A6re-s%C3%A5-umulig/#findComment-2343854 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tubbals Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Jeg jobber med mange som har Downs syndrom, men de er voksne, så har ingen erfaring med barn med downs. Men de voksne jeg har jobbet med er iallfall ikke slik som du beskriver, så mulig han burde ha en langt strengere oppdragelse e.l Men personer med Downs er veldig ulike, de er på en måte ikke så forskjellige som oss normale bare at de er tregere, og trenger mere støtte og stimulering og øvelse for å greie det vi klarer, så noen vil være stille og ikke kreve mye, andre mer rabbagast slik som han kanske? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291721-down-normal-%C3%A5-v%C3%A6re-s%C3%A5-umulig/#findComment-2360828 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mor til funksjonshemmet Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Du vet, det er søtt når de er små og oppmerksomhetskrevende, og en del foreldre til funksjonshemmede barn lar være å oppdra dem ("stakkars, det er jo så synd på dem"). I stedet for å ta kampen når de er små, lar de det skure og gå og så får de slike unger som du beskriver. Horribelt og en skikkelig bjørnetjeneste for ungen. Det må tøffe tak til, enkle og firkanta regler og ingen unntak. Belønningssystemer osv. Har selv et mentalt tilbakestående barn, men h*n har fått streng oppdragelse og oppfører seg så fint blant folk at ingen merker funksjonshemmingen før de begynner å prate med h*n. Dette er en stor fordel for barnet/ungdommen, som får stor anerkjennelse for sin oppførsel. H'n er ikke alltid så medgjørlig innenfor husets fire vegger, men det blir jo vårt problem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291721-down-normal-%C3%A5-v%C3%A6re-s%C3%A5-umulig/#findComment-2389144 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Var noe sånt jeg tenkte og.. og det er jo veldig synd, man får jo et dårlig inntrykk.. lett for å tenke " er alle med Downs så håpløse..." men jeg har møtt andre med Downs som klarer å oppføre seg så godt som friske, men det finnes vel grader av Downs også, at noen er "helt vekke" mens andre fungerer fint i hverdagen? Er synd på han at han blir sett på av andre som et problem, når lett oppdragelse fra foreldrene kunne hjulpet. Og etter det jeg har skjønt så er mora såpass voksen, og man får jo tilbud om fostervannsprøve fra 35års alderen, jeg mener om de ikke trodde de ville greit å ta seg av en med Downs så ville de jo fått vite om det, og fått et valg. Ikke at det er det rette å gjøre, ikke misforstå meg, men man må jo ikke ta på seg mer ansvar enn men tror man klarer. Det er ikke alle som hadde hatt samvittighet til å ta abort uansett vet du... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291721-down-normal-%C3%A5-v%C3%A6re-s%C3%A5-umulig/#findComment-2632054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Var noe sånt jeg tenkte og.. og det er jo veldig synd, man får jo et dårlig inntrykk.. lett for å tenke " er alle med Downs så håpløse..." men jeg har møtt andre med Downs som klarer å oppføre seg så godt som friske, men det finnes vel grader av Downs også, at noen er "helt vekke" mens andre fungerer fint i hverdagen? Er synd på han at han blir sett på av andre som et problem, når lett oppdragelse fra foreldrene kunne hjulpet. Og etter det jeg har skjønt så er mora såpass voksen, og man får jo tilbud om fostervannsprøve fra 35års alderen, jeg mener om de ikke trodde de ville greit å ta seg av en med Downs så ville de jo fått vite om det, og fått et valg. Ikke at det er det rette å gjøre, ikke misforstå meg, men man må jo ikke ta på seg mer ansvar enn men tror man klarer. ''Og etter det jeg har skjønt så er mora såpass voksen, og man får jo tilbud om fostervannsprøve fra 35års alderen, jeg mener om de ikke trodde de ville greit å ta seg av en med Downs så ville de jo fått vite om det, og fått et valg. Ikke at det er det rette å gjøre, ikke misforstå meg, men man må jo ikke ta på seg mer ansvar enn men tror man klarer.'' Ikke misforstå deg? Er det mer enn en måte å forstå dette på? Du mener at dette barnet burde vært abortert bort. Hvorfor ikke bare skrive det rett ut, i stedet for å pakke det inn? Det er feil av deg å generalisere et enkelt barns oppførsel til å gjelde alle med Downs syndrom, og temmelig usmakelig å begynne å snakke om abort. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291721-down-normal-%C3%A5-v%C3%A6re-s%C3%A5-umulig/#findComment-2632058 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Downsbarn må oppdras de også, på samme måten som andre barn må oppdraes.... Det som er viktig her, er å ikke se på alle med downs under ett. Jeg kjenner til flere med downs og de er så veloppdragne og hyggelige allesammen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291721-down-normal-%C3%A5-v%C3%A6re-s%C3%A5-umulig/#findComment-2632090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Var noe sånt jeg tenkte og.. og det er jo veldig synd, man får jo et dårlig inntrykk.. lett for å tenke " er alle med Downs så håpløse..." men jeg har møtt andre med Downs som klarer å oppføre seg så godt som friske, men det finnes vel grader av Downs også, at noen er "helt vekke" mens andre fungerer fint i hverdagen? Er synd på han at han blir sett på av andre som et problem, når lett oppdragelse fra foreldrene kunne hjulpet. Og etter det jeg har skjønt så er mora såpass voksen, og man får jo tilbud om fostervannsprøve fra 35års alderen, jeg mener om de ikke trodde de ville greit å ta seg av en med Downs så ville de jo fått vite om det, og fått et valg. Ikke at det er det rette å gjøre, ikke misforstå meg, men man må jo ikke ta på seg mer ansvar enn men tror man klarer. Alle foreldre elsker barna sine, uansett oppførsel eller ikke. Mener du at foreldre til "friske", men "umulige" unger også burde abortert vekk fosteret? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291721-down-normal-%C3%A5-v%C3%A6re-s%C3%A5-umulig/#findComment-2632097 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Var noe sånt jeg tenkte og.. og det er jo veldig synd, man får jo et dårlig inntrykk.. lett for å tenke " er alle med Downs så håpløse..." men jeg har møtt andre med Downs som klarer å oppføre seg så godt som friske, men det finnes vel grader av Downs også, at noen er "helt vekke" mens andre fungerer fint i hverdagen? Er synd på han at han blir sett på av andre som et problem, når lett oppdragelse fra foreldrene kunne hjulpet. Og etter det jeg har skjønt så er mora såpass voksen, og man får jo tilbud om fostervannsprøve fra 35års alderen, jeg mener om de ikke trodde de ville greit å ta seg av en med Downs så ville de jo fått vite om det, og fått et valg. Ikke at det er det rette å gjøre, ikke misforstå meg, men man må jo ikke ta på seg mer ansvar enn men tror man klarer. Man må være 38 ved termin for å få tilbud om fostervannsprøve. Jeg HAR tatt fostervannsprøve og fikk vite på forhånd at det er store forskjeller på barn med Downs, barn med ryggmargsbrokk og innenfor andre avvik som avsløres av prøven. Ingen test kan fortelle deg hvor godt barnet vil fungere. Barn må oppdras uansett, innenfor sitt funksjonsnivå. Men et bursdagsselskap er ingen normal arena for å sette grenser man ellers ikke har brydd seg om å håndheve. Man blir ikke automatisk så sløv eller sliten når man passerer 35 år at det blir umulig å ha barn med spesielle behov. Men jeg tror noen hver kan føle ekstra maktesløshet og usikkerhet i slike situasjoner. Om man klarer å få slike barn til å fungere slik at det både får utvikle seg på sitt nivå og at omgivelsene blir fornøyd, tror jeg har mer med personligheten å gjøre enn med alderen. Jeg synes det er helt uhyrlig å antyde at disse foreldrene visste hva de gikk til på forhånd (det vet vi ingenting om) og burde ha fjernet fosteret fordi de liksom er for gamle eller for ettergivende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291721-down-normal-%C3%A5-v%C3%A6re-s%C3%A5-umulig/#findComment-2632101 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Downsbarn må oppdras de også, på samme måten som andre barn må oppdraes.... Det som er viktig her, er å ikke se på alle med downs under ett. Jeg kjenner til flere med downs og de er så veloppdragne og hyggelige allesammen For ikke å snakke om at det finnes mange barn uten Downs som ikke eier oppdragelse:-) Jeg vil tro det er oppdragelse som mangler i dette tilfellet, ikke nødvendigvis diagnosen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291721-down-normal-%C3%A5-v%C3%A6re-s%C3%A5-umulig/#findComment-2632105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Downsbarn må oppdras de også, på samme måten som andre barn må oppdraes.... Det som er viktig her, er å ikke se på alle med downs under ett. Jeg kjenner til flere med downs og de er så veloppdragne og hyggelige allesammen Åsså jommen hadde vi funnet oss et gammelt innlegg;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291721-down-normal-%C3%A5-v%C3%A6re-s%C3%A5-umulig/#findComment-2632108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 For ikke å snakke om at det finnes mange barn uten Downs som ikke eier oppdragelse:-) Jeg vil tro det er oppdragelse som mangler i dette tilfellet, ikke nødvendigvis diagnosen. Enig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291721-down-normal-%C3%A5-v%C3%A6re-s%C3%A5-umulig/#findComment-2632192 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Åsså jommen hadde vi funnet oss et gammelt innlegg;-) Uups...Jaja, sånn går det når man går inn på 100 nyeste 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291721-down-normal-%C3%A5-v%C3%A6re-s%C3%A5-umulig/#findComment-2632193 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.