Gå til innhold

Feigt å be om sykemelding?

Anbefalte innlegg

Gjest Gravid og sliten

Jeg er gravid i sjette måned. Jeg skal om noen uker opp til eksamen i et fag jeg har tatt som fjernundervisning. Eksamensstedet er så langt vekk at jeg må ut på en lengre reise med overnatting. Sånn som situasjonen er nå vet jeg rett og slett ikke om jeg klarer turen.

Jeg har vært veldig plaget av svangerskapskvalme og er fortatt ganske kvalm. Jeg orker stort sett ingenting annet enn å ligge på sofaen når det ikke er ting jeg må gjøre. I tillegg til kvalmen har jeg lavt blodtrykk og det blir jeg svært svimmel av. En handletur på butikken blir for eksempel for mye for meg. Å være oppreist så lenge gjør at det svimler for meg.

Dette har også ført til at jeg ikke har fått lest i nærheten av så mye jeg burde. Vil det være veldig feigt av meg å be legen om å sykemelde meg så jeg kan utsette eksamen? Hvis jeg er så svimmel som jeg er nå om dagen når jeg skal opp til eksamen, kommer jeg meg ikke av gårde.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291762-feigt-%C3%A5-be-om-sykemelding/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er ikke syk når du er gravid, er oppbrukt.

Jeg ville ha bedt om sykmelding slik at du ikke bruker opp en av gangene du kan gå opp til samme eksamene. Det er ingen vits og presse seg slik at resultatet blir dårlig, når man har mulighet til å utsette.

Du som svarte om at graviditet ikke er en sykdom har antakeligvis hatt en lett graviditet eller er barnløs, ikke alle er i like god form når man er gravid. Det er greit at graviditet ikke er en sykdom, men mange har plager og nedsatt almenntilstand under svangerskapet, det er lov å ha litt empati for folk.

Gjest Gravid og sliten

Du er ikke syk når du er gravid, er oppbrukt.

Jeg ville ha bedt om sykmelding slik at du ikke bruker opp en av gangene du kan gå opp til samme eksamene. Det er ingen vits og presse seg slik at resultatet blir dårlig, når man har mulighet til å utsette.

Du som svarte om at graviditet ikke er en sykdom har antakeligvis hatt en lett graviditet eller er barnløs, ikke alle er i like god form når man er gravid. Det er greit at graviditet ikke er en sykdom, men mange har plager og nedsatt almenntilstand under svangerskapet, det er lov å ha litt empati for folk.

Takk for empati!

Da jeg studerte var det sånn at vi selv måtte melde oss opp til eksamen, og innen en viss frist kunne vi trekke oss igjen uten at det gikk ut over mulighetene til å ta eksamen på nytt. (Var begrenset hvor mange ganger vi kunne ta samme eksamen.) Hvordan er det der du studerer? Hvilke alternativer har du?

Uansett, med det utgangspunktet du har nå er du ikke i form til noen eksamen. Og selv om du skulle bli bedre med det første har du jo ikke fått mulighet til å forberede deg, så eksamen er vel uansett ganske utelukket? Hvis du da trenger sykmelding for å utsette eksamen er det bare naturlig at du ber om det. Kan heller ikke tenke meg at legen din har noen innvendinger.

God bedring. :- )

Annonse

Gjest Gravid og sliten

Da jeg studerte var det sånn at vi selv måtte melde oss opp til eksamen, og innen en viss frist kunne vi trekke oss igjen uten at det gikk ut over mulighetene til å ta eksamen på nytt. (Var begrenset hvor mange ganger vi kunne ta samme eksamen.) Hvordan er det der du studerer? Hvilke alternativer har du?

Uansett, med det utgangspunktet du har nå er du ikke i form til noen eksamen. Og selv om du skulle bli bedre med det første har du jo ikke fått mulighet til å forberede deg, så eksamen er vel uansett ganske utelukket? Hvis du da trenger sykmelding for å utsette eksamen er det bare naturlig at du ber om det. Kan heller ikke tenke meg at legen din har noen innvendinger.

God bedring. :- )

Takk! :-)

Fristen for å trekke seg er fire uker. Jeg kan fortsatt trekke meg, men da får jeg ikke tilbakebetalt eksamensavgiften (1500 kr). Det får jeg bare med en legeerklæring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...