Gå til innhold

Fine dialekter!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sunnmøredialekt er helt nydelig. Hadde smeltet helt om noen hadde hvisket det inn i øret mitt.

Noen sunnmøringer her by the way?

*smigra* :-))))

• Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• KaVa

5

• meg__123!

5

• Lillemus

4

• Dalai1365380918

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ranadialekten?! Altså fra Helgelandskysten? De klaaaaaager jo sånn når de snakker at det er til å få fnatt av! *Grøss*

Jah! ;-)

Skrevet

Jeg liker godt Bergensdialekta, sikkert fordi den er veldig lett å forstå for meg som er døv ;-)

Sørlandsdialektene er skikkelig vanskelig å munnavlese, De snakker liksom langt "baki" munnen (vanskelig å forklare)!

Gjest ChiengMai
Skrevet

Snuppa mi er ei riktig jabbsaft, det har hun alltid vært. En gang da hun var 2 år var vi på middag hos morfaren og mormora og Snuppa satt ved bordet og jabbet og jabbet. Til slutt sukket jeg tungt og utbrøt:"Å, jabbsafta mi!" Da så 2-åringen på meg og svarte kvikt:"Æ like itj jabbsaft, æ like bare brus!" Jeg lo så jeg holdt på å trille av stolen! :o)

Haha, skikkelig bra!

Gjest ChiengMai
Skrevet

Sunnmørsdialekten generelt er selvsagt veldig pen;-), men ikke den typiske "by-dialekten". Enig i det!

Nå misforsto du meg. Ålesundær er Norges verste dialekt, resten av sunnmørsdialektene er bare stygt. :-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ranadialekten?! Altså fra Helgelandskysten? De klaaaaaager jo sånn når de snakker at det er til å få fnatt av! *Grøss*

Klager de på Mo? Har jeg ikke merka noe til, syns dialekten er fin jeg.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Sunnmøredialekt er helt nydelig. Hadde smeltet helt om noen hadde hvisket det inn i øret mitt.

Noen sunnmøringer her by the way?

Om en sunnmøring hadde hviska meg noe i øret hadde jeg fått mareritt tvert. :-)

Skrevet

Nå misforsto du meg. Ålesundær er Norges verste dialekt, resten av sunnmørsdialektene er bare stygt. :-)

Nei, nå altså!!!!! *hytter mot ChiengMai*

Hvilken dialekt har du? *hevnlysten*

Skrevet

Mo har ikke den samme klagingen som f.eks Brønnøysund. Dialekten er ganske annerledes.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Nei, nå altså!!!!! *hytter mot ChiengMai*

Hvilken dialekt har du? *hevnlysten*

Litt hummer og kanari. Nordlenning sterkt iblanda Nordfjording, altså en helt egen dialekt som du aldri har hørt om du ikke har truffet meg. :-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Mo har ikke den samme klagingen som f.eks Brønnøysund. Dialekten er ganske annerledes.

i Brønnøysund snakker de stygt, reservetrøndere.

Skrevet

Fineste? Synes den Odd Nordstoga prater har en viss sjarm over seg. Bardu er også artig på en god måte.

Sosiolekten i Oschlo er noe av det styggeste jeg hører! (Da tenker jeg på dem som ikke kan si kiosk, kjærlighet, kjøkken (men scjosk, scjærlighet, schjøkken). Tett fulgt av bergensk.

Skrevet

i Brønnøysund snakker de stygt, reservetrøndere.

Synes ikke dialekten deres høres ut som trøndersk. De har sin helt egne sang i dialekten - men jeg er enig: Ikke spesielt vakkert, nei!

Skrevet

Litt hummer og kanari. Nordlenning sterkt iblanda Nordfjording, altså en helt egen dialekt som du aldri har hørt om du ikke har truffet meg. :-)

Nordfjording?! Aha, da skjønner jeg naget mot oss sunnmøringer ;-)

Nordfjorddialekt er jo ikke så _veldig_ ulikt dialektene på søre sunnmøre da? Det jeg synes er ille med sunnmørsdialekten er de som sier "E vet ikke e". Bedre med "Ej veit ikkje ej" ;-)

Skrevet

Jeg liker ikke Kristiansand/Stavanger, men liker godt sunnmøre (kanskje ikke midt i Ålesund, men i områdene rundt). Liker også veldig godt Hedmark, Valdres, det er veldig koselige dialekter. Liker ikke Trondheim.

Gjest Angela25
Skrevet

Jeg liker godt Bergensdialekta, sikkert fordi den er veldig lett å forstå for meg som er døv ;-)

Sørlandsdialektene er skikkelig vanskelig å munnavlese, De snakker liksom langt "baki" munnen (vanskelig å forklare)!

Interessant! Jeg synes enkelte ord og setninger er vanskelig aa forstaa med bergensdialekten,hehe!

Hva med trondersk? Ae e troender:-)

Skrevet

Interessant! Jeg synes enkelte ord og setninger er vanskelig aa forstaa med bergensdialekten,hehe!

Hva med trondersk? Ae e troender:-)

Jeg er fra sunnmøre og Bergensdialekten har jo kanskje noen likhetstrekk med min dialekt. Mulig derfor jeg synes den er grei å oppfatte også. De prater med veldig "ren" stemme og med tydelige vokaler. Det gjør det lettere for meg å oppfatte:)

Trønderdialekta kan være vanskelig, men slik de snakker den i byen er enklest å forstå synes jeg. Jeg har bodd i Trondheim i et år, så det hjelper kanskje på? ;-)

Gjest Angela25
Skrevet

Jeg er fra sunnmøre og Bergensdialekten har jo kanskje noen likhetstrekk med min dialekt. Mulig derfor jeg synes den er grei å oppfatte også. De prater med veldig "ren" stemme og med tydelige vokaler. Det gjør det lettere for meg å oppfatte:)

Trønderdialekta kan være vanskelig, men slik de snakker den i byen er enklest å forstå synes jeg. Jeg har bodd i Trondheim i et år, så det hjelper kanskje på? ;-)

Ja det gjor det nok:-)

Men er du doev-stum, eller bare doev? Synes det er imponerende at man kan laere seg aa snakke naar man ikke kan hore. Det er en amerikansk,kvinnelig skuespiller som har hatt forskjellige roller i serier og filmer. Hun snakket nesten like godt som de andre, og las paa leppene. Hun kunne ogsaa "smugtitte" paa folk og vite hva de sa, selv ett stykke unna, eller i et annet rom:-)

Skrevet

Ja det gjor det nok:-)

Men er du doev-stum, eller bare doev? Synes det er imponerende at man kan laere seg aa snakke naar man ikke kan hore. Det er en amerikansk,kvinnelig skuespiller som har hatt forskjellige roller i serier og filmer. Hun snakket nesten like godt som de andre, og las paa leppene. Hun kunne ogsaa "smugtitte" paa folk og vite hva de sa, selv ett stykke unna, eller i et annet rom:-)

Det er ingen døve som er døvstumme. Det er kun hørselen det er noe feil med, ikke taleorganene ;-)

Ellers skjønte jeg hva du mente, måtte bare si det :)

Jeg har normalt talespråk (problemer med s-lyden) og det kommer nok av godt "språkøre" og det at jeg har en mor som brukte all sin tid på å lære meg å uttale hvert eneste norske ord. Litt av en jobb siden jeg jo ikke kunne få inn dette uten direkte opplæring...

Den amerikanske skuespilleren du tenker på, er nok Marlee Matlin :) Hun fikk Oscar for beste kvinnelige hovedrolle i filmen "Children of a lesser God" ("Kjærlighet trenger ingen ord"). Nydelig film :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...