Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg fødte en gutt i november-99.

Jeg hadde et helt ukomplisert svangerskap, uten noen som helst plager.

Riene begynte sent på kvelden, og etter en tur på sykehuset der de trodde det kanskje var falsk alarm, dro jeg hjem igjen med beskjed om at jeg skulle komme tilbake når riene eventuelt kom tettere.

Et par timer etterpå var riene så vonde at jeg nesten ikke klarte å stå på beina, og de kom tett. Da dro vi tilbake til sykehuset.

Jeg ble lagt inn, fødselen var godt igang. Jeg ble plassert i en seng med to "registreringsdingser" på magen, og ble sett til innimellom. Fikk større og større åpning.

Da jeg hadde 5 - 6 cm. åpning ba jeg om epidural. Amnestesilegen kom, og han satte igang. Mellom hver ri prøvde han febrilsk å få satt epiduralen. Og han holdt på i 2 - 3 timer, for han klarte av en eller annen grunn ikke å få satt den. Jeg var utslitt allerede nå, ettersom jeg ikke fikk slappet av mellom riene.

Til slutt fikk han satt den, men jeg merket ingen som helst forskjell. Epiduralen tok ikke toppene på riene slik jordmor sa den skulle.

Etter mye vondt var klokken blitt 9.00, og jeg hadde full åpning. Trykk i vei, sa jordmor. Og det gjorde jeg, i to og en halv time.

Jeg fikk drypp for å få fart på riene og oksygen fordi jeg "forsvant", - jeg drev altså og besvimte under pressriene. Jeg ble klippet mye.

Jeg fikk sjokk da jeg så meg selv i speilet senere. Jeg hadde sprengte blodkar i begge øynene - begge var helt røde der de skulle være hvite, og sprengte blodkar tett i tett i ansiktet og på brystet og armene.

I tillegg kunne jeg såvidt gå de første dagene, og å sitte var umulig. Jeg måtte ha hjelp til å komme meg opp og ned av sengen. De andre som akkurat hadde født jogget rundt og så helt normale ut, de hadde hvitt i øynene alle som en :-)

Sønnen min fikk et kraftig kefalhematom som fremdeles er stort nå 1 1/2 år etter fødselen. Helsestasjonslegen måpet da jeg fortalte at han ikke ble forløst med vakuum.

Men så til poenget: På jordmorsamtalen etter fødsel sa jordmoren at dette var en helt normal fødsel som egentlig gikk veldig greit.

Og jeg som trodde jeg hadde en kjempehard fødsel...

Så mitt litt underlige spørsmål til jormor: Var dette en enkel og grei fødsel? Jeg ser at jeg har skrevet i en litt munter tone og har spart på adjektivene. Men det føltes virkelig så ille på slutten at jeg seriøst trodde at jeg kom til å dø.

Jeg bestemte meg under fødselen for at jeg ALDRI, ALDRI, ALDRI skal føde igjen, og det blir nok slik. Trur eg. Med mindre...

Tror du noe som kunne vært gjort annerledes under min første fødsel? Jeg skjønner jo at ingen kan spå om min eventuelle neste fødsel, men må man liksom "regne med" såpass? I såfall skygger jeg ut...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29182-hellecath/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet du, det innlegget der kunne jeg har skrevet selv. Så nå er jeg spent på hvilket svar du får.

Jeg fikk også epidural som ikke virket, og hadde to timer og førti minutter med pressrier. Dessuten sprakk jeg så det holdt, og hadde også store problemer med å gå, sitte og ligge i lange tider etterpå.

Og har fått høre etterpå at jeg hadde en helt normal fødsel...

Trenger jeg å skrive at jeg gruer meg noe aldeles forferderlig til min nært forestående neste fødsel?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29182-hellecath/#findComment-117330
Del på andre sider

Vet du, det innlegget der kunne jeg har skrevet selv. Så nå er jeg spent på hvilket svar du får.

Jeg fikk også epidural som ikke virket, og hadde to timer og førti minutter med pressrier. Dessuten sprakk jeg så det holdt, og hadde også store problemer med å gå, sitte og ligge i lange tider etterpå.

Og har fått høre etterpå at jeg hadde en helt normal fødsel...

Trenger jeg å skrive at jeg gruer meg noe aldeles forferderlig til min nært forestående neste fødsel?

Hei Mette! Jeg er også veldig spent på svar. Håper bare ikke jordmor tror det er en beskjed til hellecath - og hopper over innlegget. Jeg skrev brukernavn i overskriftfeltet, det var litt sent :-)

Skjønner _godt_ at du gruer til fødselen. Masse lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29182-hellecath/#findComment-117355
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Jag har stor förståelse för din frustration och svåra minnen efter din förlossning. Det verkade som din graviditet och första delen av förlossningen, var helt normal, medans den sista delen blev en "mardröm" för dig. Att narkosdoktorn hade svårt att lägga epiduralbedövningen, händer tyvärr ibland. (Detta är dock absolut inte det vanligaste förekommande) Att krysta/pressa i 2 1/2 timme är heller inte det vanligaste även om det tyvärr förekommer. Det vanligaste är att avsluta förlossningen med vaccum om den blir så långdragen. Varför den belv så långdragen ,är inte lätt att veta, det kan finns många olika teorier om detta feks värksvaghet/riesvekkelse. Jag anser inte att denna typen av förlossning är en enkel och vanlig förlossning. Din förlossning anser jag långdragen pga att du fick kryta i så lång tid och att du var så sliten efteråt. Jag förstår att du kjänner dig "trammpad på tårna" av din jordmor, då hon ansåg att detta var en enkle förlossning. Det var den kanske i hennes ögon ,men inte för dig. Jag tycker absolut att du skall prata igenom denna förlossning med någon , då du verkar att ha stort behov av detta.Det finns ofta specialutbildade jordmödrar på sjukhuset, som är vana med detta. Hör efter om du skulle kunna få prata med en sådan person. Att avstå från att skaffa barn pga denna upplevelsen är mycket synd anser jag. Vid de allra flesta andragångsförlossningar, så går det mycket fortare och bättre. Givetvis finns det inga garantier för det. Med garanti för att avsluta förlossningen med kejsarsnitt, om det verkar som detta skulle upprepa sig vid din evt nästa förlossning, kanske är lösningen på din nu rådande förlossningsrädsla? Att föda barn är oavsett utgången, ett tufft jobb som kan skapa både stor smärta, frustration men i de flesta fallen också stor glädje. Din erfarenhet som du nu har, kan ingen ta ifrån dig. Den kan längre fram i livet ge dig andra dimensioner och glädje, även om det kan vara svårt att se just idag! Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29182-hellecath/#findComment-117588
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...