Gå til innhold

PCOS og Gallestein

Anbefalte innlegg

Gjest Vortex Surfer

Jeg er en jente på 27 år, som i desember i fjor fikk diagnosen PCOS. Har siden da tatt metformin og feminil. Etter å ha rast ned i vekt som følge av bivirkningene på metformin kom alle kiloene på igjen idet jeg begynte på feminil. Har etter dette hatt en langt mer aktivt liv, men kiloene vil ikke rikke. I tillegg har de siste månedene vært plaget med del halsbrann, og etter det jeg har skjønt kan personer med diabetes være plaget med dette. Kan det komme som en følge av metformin-pillene? Det stopper derimot ikke der, for to måneder siden fikk jeg et gallesteinsanfall og har siden det hatt to anfall til, senest for to dager siden. Jeg føler at det siste året har medisinsk sett vært virkelig pyton, og jeg har lyst til å kutte ut feminil og metformin for godt. Jeg føler ingen betydningsfull endring i positiv retning, foruten om at jeg kan si at jeg får mensen på tirsdag klokken 08.00. Jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg får diabetes type 2 medikamenter, når jeg ikke har diabetes. Jeg vet at jeg burde ta dette opp med gynekologen som har forskrevet disse medikamentene, men jeg må understreke at jeg ikke er så veldig glad i leger, og har gjennom tidene hatt problemer med en ovenfra-og-ned-holdning som jeg virkelig ikke setter pris på. Derfor håper at du kan gi meg noen svar. Kan pcos og gallestein sees i en sammenheng som følge av medikamentene? Og hvor lenge skal en med pcos bruke medisiner, vil en noen sinne klare å kurere det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291822-pcos-og-gallestein/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Kvalme og mageubehag er typiske bivirkninger ved metformin, halsbrann er ikke rapportert som bivirkning, men det er ikke utenkelig. Ved PCOS er det ofte det som betegnes insulinresistens, at der er lav følsomhet for insulin og man derfor anstrenger sin bukspyttkjertel med produksjon av insulin, noe som etter hvert kan føre til diabetes. Om det foreligger hos deg vet jeg ikke. Det er rapportert at menstruasjoner og fruktbarhet kan komme tilbake med metformin, og at det er lettere å slanke seg. Hvis du er overvektig, er det øket risiko for gallestein, og p-pille kan også øke risikoen. PCOS er en kronisk tilstand som kan holdes nede med vektreduksjon. Grunnen til at PCOS er så vanlig i dag er nok at flere kvinner er overvektige. P-pillen Feminil reduserer forekomst av unormal hårvekst og gir regelmessige menstruasjoner, men symptomene kommer gjerne tilbake når behandlingen stopper. Det er andre muligheter for å gi regelmessige menstruasjoner, hormonet gestagen (for eksempel Provera) gitt i 10-12 dager hver måned. Hvis du ønsker å bli gravid, er det mulighet for å stimulere eggløsning med tabletter. Var det svar på alle dine spørsmål? Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291822-pcos-og-gallestein/#findComment-2348496
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...