Gå til innhold

Plantar-faciitt

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en seneleddbetennelse i buen foran hælen på den ene foten. Legen mente det var plantar-faciitt (tror det skrives slik). Jeg har kjøpt spesielle såler og "masai"-sko for å avlaste foten. Jeg har hatt vondt i ca fire uker nå, og jeg har så vondt at jeg må halte når jeg går. Noen ganger er det verre enn andre ganger. Jeg trenger noen råd for hva jeg skal gjøre for å få dette til å gå over. Jeg har hørt at jeg skal kjøle ned foten flere ganger om dagen og legge foten høyt innimellom. Er det ok at jeg går på foten, eller bør den få hvile? Ville det være lurt om jeg f.eks. jobbet hjemmefra noen dager for å få mest mulig hvile på foten, eller har det ingen betydning? Akkurat i dag har jeg så vondt at jeg gjerne skulle brukt krykker, så jeg vil gjerne ha noen råd. Vet du om trykkbølgebehandling virker? Evt annen type behandling?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291878-plantar-faciitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det finnes flere behandlinger for plantar fasceitt. Først bør du finne utløsende årsak, og hindre repitisjon av denne. Noen får det ved uvante sko, noen ved å gå barbent. Noen etter direkte slag/klem ved "seneplate-festet" i forkant av hælbenets underside. Hormonforandringer, f.eks graviditet øker sjansen for inflammasjon i området. Mange har nytte av en godt oppbygget såle; enkelte fysioterapeuter kan lage kiler og bygge opp rundt hælen slik at draget på seneplaten reduseres. Sko av typen Birckenstock hjelper mange. Noen har nytte av tøyninger; rull f.eks fotbladet oppå en flaske; det skal gjøre vondt. Medikamenter hjelper ikke. En cortison-sprøyte hjelper godt, men det er en smertefull injeksjon, og ikke alle leger behersker teknikken. Trykkbølger hjelper svært mange, men det er også smertefullt, og kostbart. Noen få må til kirurg for å operere rundt festet på seneplaten. Plagen er langvarig; sykmeldig er ikke vanlig. Man får heller avlaste med krykker, eller/og ordne seg transport til jobb.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291878-plantar-faciitt/#findComment-2350248
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...