Gå til innhold

Dessert julaften

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

26

• Lillemus

7

• hare1365380455

7

• morsan

4

Mest aktive i denne tråden

Annonse

[quote name=Shira :o)' timestamp='1195937560' post='3728966]

Riskrem har vært tradisjonen hos oss i alle år. Jeg har brudd den nå, og lager en frisk fruktsalat. Det var svært få som orket noe særlig etter middagen allikevel. Det er godt med noe friskt.

Vi spiser sent da, ikke før i 19-tiden.

Fruktsalat høres egentlig ut som en god idé, ikke så tungt som resten av julematen.

Har ingen fast juledessert, kunne kanskje tenke meg å etablere en tradisjon, men da må det være noe jeg synes er ekstra godt, som ikke er for tungt, og som man ikke blir lett lei. Det må også være noe man kan gjøre klart på forhånd.

Er ikke begeistret for riskrem eller puddinger (selv om jeg husker en himmelsk karamellpuddig med en likørsaus - var den fra kokeboken til Schønberg Erken, tro?).

Liker godt kombinasjonen is/sjokolade/appelsin eller annen frukt, kanskje jeg skulle forsøke å finne, evt. komponere, en god dessert basert på dette (om ingen vil hjelpe meg med oppskrift!?)? Bør jo også være noe barna liker - ikke lett dette.

Har ingen fast juledessert, kunne kanskje tenke meg å etablere en tradisjon, men da må det være noe jeg synes er ekstra godt, som ikke er for tungt, og som man ikke blir lett lei. Det må også være noe man kan gjøre klart på forhånd.

Er ikke begeistret for riskrem eller puddinger (selv om jeg husker en himmelsk karamellpuddig med en likørsaus - var den fra kokeboken til Schønberg Erken, tro?).

Liker godt kombinasjonen is/sjokolade/appelsin eller annen frukt, kanskje jeg skulle forsøke å finne, evt. komponere, en god dessert basert på dette (om ingen vil hjelpe meg med oppskrift!?)? Bør jo også være noe barna liker - ikke lett dette.

Hva med fruktsalat, eller en slags appelsinsalat/sitrusfruksalat med sjokoladebiter servert med vaniljeis?

En fruktsalat/dessert vi alle i familien synes er nydelig, er:

Epler, appelsiner, ganske mye banan og evt annen frukt skrelles og deles i terningstore biter. Ha over melonyoghurt og bland sammen. På toppen strør du litt revet sjokolade.

Ikke dumt, men jeg synes ofte fruktsalater kan bli litt for sure/"sunne". Men kanskje verd å prøve?

Her er en appelsinsalat fra yndlingskokeboka mi (jeg har ikke prøvd å lage den selv da..):

En halv dl grøtris, to appelsiner, 1 ss sukker, 1,5 dl kremfløte.

Kok risen etter anvisningen på pakken, hell grynene i en sikt og skyll under kaldt vann. La vannet renne av.

Skrell appelsinene, del dem i båter og skjær eller klipp båtene i biter. Gjem noen appelsinbåter til pynt.

Bland ris, appelsinbiter og sukker.

Visp fløten stiv og bland i ris-appelsinblandingen.

En moderne riskrem?

Annonse

En fruktsalat/dessert vi alle i familien synes er nydelig, er:

Epler, appelsiner, ganske mye banan og evt annen frukt skrelles og deles i terningstore biter. Ha over melonyoghurt og bland sammen. På toppen strør du litt revet sjokolade.

Nam! :)

Men kanskje ikke hva jeg forbinder med dessert julaften - synes liksom det må være noe mer tillaget. Eller kanskje ikke?

Her er en appelsinsalat fra yndlingskokeboka mi (jeg har ikke prøvd å lage den selv da..):

En halv dl grøtris, to appelsiner, 1 ss sukker, 1,5 dl kremfløte.

Kok risen etter anvisningen på pakken, hell grynene i en sikt og skyll under kaldt vann. La vannet renne av.

Skrell appelsinene, del dem i båter og skjær eller klipp båtene i biter. Gjem noen appelsinbåter til pynt.

Bland ris, appelsinbiter og sukker.

Visp fløten stiv og bland i ris-appelsinblandingen.

En moderne riskrem?

Var nylig i Italia, og fikk - litt overraskende - appelsinrisotto til middag. Desserten din hørtes ut til å ligne litt :P

Ikke dumt, men jeg synes ofte fruktsalater kan bli litt for sure/"sunne". Men kanskje verd å prøve?

En annen appelsinsalat:

2-3 appelsiner i tynne skiver, 1 ss sukker, 1 dl appelsinjuice, 5 hasselnøttkjerner

Skrell appelsinene og fjern mest mulig av det hvite før de skjæres i skiver. Legg appelsinene i en bolle, strø på sukker og hell over juicen. Strø over hasselnøttkjerner og eventuelt sjokoladebiter.

Serveres med eggedosis som evt. kan smakes til med litt sjokoladedrikkpulver. Is er vel et annet alternativ vil jeg anta.

Både denne og sistnevnte oppskrift er forresten til to personer.

En annen appelsinsalat:

2-3 appelsiner i tynne skiver, 1 ss sukker, 1 dl appelsinjuice, 5 hasselnøttkjerner

Skrell appelsinene og fjern mest mulig av det hvite før de skjæres i skiver. Legg appelsinene i en bolle, strø på sukker og hell over juicen. Strø over hasselnøttkjerner og eventuelt sjokoladebiter.

Serveres med eggedosis som evt. kan smakes til med litt sjokoladedrikkpulver. Is er vel et annet alternativ vil jeg anta.

Både denne og sistnevnte oppskrift er forresten til to personer.

:)

Her i huset er det is og karamellpudding som er tradisjon på julaften. Is til barna¨for de liker ikke karamellpudding.

MEN i år får jeg et stort problem, til jul av en eller annen grunn, har jeg alltid lagd Gautes karamellpudding, den er desidert best, og nå får ikke butikkene tak i denne karamellpuddingen lenger, ....... den andre typen er ikke så god ......

Her i huset er det is og karamellpudding som er tradisjon på julaften. Is til barna¨for de liker ikke karamellpudding.

MEN i år får jeg et stort problem, til jul av en eller annen grunn, har jeg alltid lagd Gautes karamellpudding, den er desidert best, og nå får ikke butikkene tak i denne karamellpuddingen lenger, ....... den andre typen er ikke så god ......

Hva med hjemmelaget?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...