Gå til innhold

Dessert julaften

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

26

• Lillemus

7

• hare1365380455

7

• morsan

4

Mest aktive i denne tråden

Her i huset er det is og karamellpudding som er tradisjon på julaften. Is til barna¨for de liker ikke karamellpudding.

MEN i år får jeg et stort problem, til jul av en eller annen grunn, har jeg alltid lagd Gautes karamellpudding, den er desidert best, og nå får ikke butikkene tak i denne karamellpuddingen lenger, ....... den andre typen er ikke så god ......

Karamellpuddig fra PAKKE julaften!? Nei, skal man ha karamellpudding til fest må den i hvertfall være hjemmelaget!

;)

Her er en appelsinsalat fra yndlingskokeboka mi (jeg har ikke prøvd å lage den selv da..):

En halv dl grøtris, to appelsiner, 1 ss sukker, 1,5 dl kremfløte.

Kok risen etter anvisningen på pakken, hell grynene i en sikt og skyll under kaldt vann. La vannet renne av.

Skrell appelsinene, del dem i båter og skjær eller klipp båtene i biter. Gjem noen appelsinbåter til pynt.

Bland ris, appelsinbiter og sukker.

Visp fløten stiv og bland i ris-appelsinblandingen.

En moderne riskrem?

Moderne er det ikke for appelsinris lagde vi på skolekjøkkenet på barneskolen, omtrent 3+ år siden. :o) Men godt er det! Selv om jeg ikke har smakt det på sikkert 25 år.

Annonse

Har aldri laget den selv før :) Kanskje jeg skulle prøvd med det ....

Er det vanskelig ?

Nei, det synes jeg ikke. Ikke at jeg har laget det så mange ganger men...

Jeg har brukt denne oppskriften:

6 dl melk eller blanding av fløte og melk, 4 egg, 1 ss sukker, en halv vaniljestang eller 1 ts vaniljesukker.

1,5 dl sukker til glasering av formen

Ha sukkeret til glasering i en stekepanne. Rør til alt sukkeret er smeltet (det tar lang tid før det smelter, men når det først har begynt går det fort) og har fått en pen karamellfarge. Pass på at det ikke blir brent.Hell karamellen i en avlang aluminiumsform (brødform) og vri lit på formen så både bunn og sier får et tynt lag glasering. Avkjøl (avkjølingen går fort). Ildfast form kan evt. også brukes.

Del vanlijestangen i to på tvers og skrap ut frøene. Kok melk, sukker og evt. vaniljestang og -frø i ca. 10 minutter. Avkjøl. Hvis du bruker vaniljesukker, tilsettes det først når melken er kald.

Visp eggene og tilsett melken litt etter litt. Sil melkeblandingen over i den glaserte formen.

Sett stekeovnen på 150 grader. Sett formen i langpanna og hell kokende vann i langpanna. Stek karamellpuddingen i 45-50 minutter. Vannet i langpanna må ikke boble under stekingen. Undersøk ved hjelp av en kniv om puddingen er ferdigstekt. La puddingen stå kjølig til neste dag. Hvelv den på et serveringsfat.

Oppskriften er til fire.

Sviskegrøt på julaften!? Nei, da MÅ det være riskrem (helst med malte mandler i fremfor mandelessens) og varm kirsebærsaus laget av kirsebærkonmpott som er tynnet ut med litt kraftig blandet rød saft og varmet på komfyren. NAM!!!!

Sviske- OG aprikosgrøt. :-)

Det kan du si :)

Er det vanskelig å lage ? Har aldri prøvd, siden Gaute`s karamellpudding var så god allikevel ;)

Har ikke prøvd, men tror ikke det er veldig vanskelig å lage.

Er selv ikke noe puddingmenneske, men som også nevnt annet sted i tråden husker jeg en himmelsk karamellpudding med en likørsaus, tror oppskriften var fra Schønberg Erkens tradisjonsrike kokebok.

I min familie har vi alltid hatt iskake til dessert på julaften. Mens når vi er hos familien til samboeren min blir det servert multekrem. Men det er gjerne iskake til barna, og til meg som ikke liker multekrem.

Multekrem, ja! Det hadde jeg glemt, det pleide vi å ha da jeg var liten. Da likte jeg det ikke særlig godt, nå liker jeg det, selv om jeg ikke synes det er VELDIG godt.

Annonse

I min familie har vi alltid hatt iskake til dessert på julaften. Mens når vi er hos familien til samboeren min blir det servert multekrem. Men det er gjerne iskake til barna, og til meg som ikke liker multekrem.

Multekrem får jeg altfor sjelden.

Nam! :)

Men kanskje ikke hva jeg forbinder med dessert julaften - synes liksom det må være noe mer tillaget. Eller kanskje ikke?

Det viktigste er at dere liker det :)

Vi spiser forøvrig ikke desserten før etter gaveoppåpningen. Er stapp mette etter middagen og koser oss desto mer med dessert, småkaker og sjokolade til kaffien senere på kvelden. Jeg tror en slik fruktsalat er super på julaften. Den ser lekker ut med sjokoladestrø og oppi ei stor skål med stett :)

Det viktigste er at dere liker det :)

Vi spiser forøvrig ikke desserten før etter gaveoppåpningen. Er stapp mette etter middagen og koser oss desto mer med dessert, småkaker og sjokolade til kaffien senere på kvelden. Jeg tror en slik fruktsalat er super på julaften. Den ser lekker ut med sjokoladestrø og oppi ei stor skål med stett :)

Vi har alltid en viss plass til dessert :D. Hverken jeg eller noen andre i familien pleier å stappe i oss så veldig mye mer julaften enn andre gode middager.

Vi har alltid en viss plass til dessert :D. Hverken jeg eller noen andre i familien pleier å stappe i oss så veldig mye mer julaften enn andre gode middager.

Da så ;-)

Julaften er den eneste dagen i året jeg eter så jeg nesten sprekker.... Gubben spiser svineribbe og jeg (og ungene) pinnekjøtt. Svineribbe liker jeg ikke særlig godt, men den sprø svora er god!! Jula for to år siden åt jeg ganske mange biter av svor og ble skikkelig sjuk på natta. Magesjau til tusen!! Svigerfar mente det var fordi jeg ikke er vant til å spise så mye fett på en gang... *urk* Ingen andre ble syke, så jeg heller nesten til svigerfars teori :-/

Da så ;-)

Julaften er den eneste dagen i året jeg eter så jeg nesten sprekker.... Gubben spiser svineribbe og jeg (og ungene) pinnekjøtt. Svineribbe liker jeg ikke særlig godt, men den sprø svora er god!! Jula for to år siden åt jeg ganske mange biter av svor og ble skikkelig sjuk på natta. Magesjau til tusen!! Svigerfar mente det var fordi jeg ikke er vant til å spise så mye fett på en gang... *urk* Ingen andre ble syke, så jeg heller nesten til svigerfars teori :-/

Er ikke særlig begeistret for fett kjøtt jeg, hverken svor eller annet.. men er vel litt sær der.

Nå kaster jeg inn årene *gjesp* - god natt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...