Gå til innhold

Julebord og andre firmafester

Anbefalte innlegg

I firmaet jeg har vært ansatt i de siste 6 årene arrangeres det en 3-4 fester/sosiale happeninger i løpet av året. Som regel sponser firmaet drikke til maten (øl, vin og akevit), velkomstcoktail og konjak/likør til kaffen - i tillegg til at mange har med seg selv/kjøper i ev. bar.

De gangene jeg har deltatt har jeg vært den eneste som ikke drikker og får derfor mange spørsmål/kommentarer om hvorfor. Jeg er jo verken religiøs eller gravid - og bor jo i gangavstand fra de fleste aktuelle festlokalene (dette ENESTE godtatte "unnskyldningene" blant kollegaene... - ikke at avhold er et selvvalgt prinsipp)

Nå har vi fått invitasjon til årets julebord - jog jeg har slett ingen lyst til å delta.- Men hvordan kan jeg være hjemme med god samvittighet og en god unnskyldning - uten å bli stemplet som prippen og fanatisk??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291948-julebord-og-andre-firmafester/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bra forslag, men blir nok fort avslørt da også nabofruen arbeider i samme firma...

Men hvis hun skal på festen, så vet jo ikke hun om du er hjemme eller ikke?

Forøvrig synes jeg jo ikke at du skulle trenge noen unnskyldning for å ikke delta, hvis du ikke vil det. Ei heller synes jeg det burde være nødvendig å ikke delta bare fordi du ikke drikker. Men det er nå min mening, da, og jeg har utallige edrue fester bak meg.

:-)

"Nei takk, det passer ikke denne gangen"

Ingen har krav på å vite hvorfor, og du kan bli hjemme med god samvittighet.

Hvis noen spør hvorfor: "Tante/Svigermor/Utenbys venn/Gammel bekjent/xxx kommer på besøk"

Eller du kan møte opp, delta under middagen - og trekke deg stille tilbake når de andre begynner å bli synlig beruset. På det stadiet er det veldig få som legger merke til at noen forsvinner fra festen. Hvis du ikke ønsker å bli bombadert med kommentarer av typen "Nei - du skal da vel ikke gå allerede nå??", sniker du deg ut uten at noen merker det ;-)

Annonse

Jeg gidder heller ikke dra på julebord, ser ikke poenget med å omgås en gjeng vattnisser som tror de kan oppføre seg som sekstenåringer. Det er liksom lov å være drittunge på julebord, uten at jeg kan finne noen logisk grunn til det.

Jeg sa bare at "Nei, jeg skal ikke på julebord." "Hvorfor ikke?" spurte de. "Fordi jeg rett og slett ikke har spesielt lyst til det."

Greit nok det vel? Det er ikke møteplikt.

Det er en uting å si rett ut at man ikke kommer pga man bare ikke har lyst, det sender ut dårlige signaler, da er det bedre å lyve ;)

Signaler og signaler, kanskje de burde tenke seg om da, at det kanskje er grunner til at folk ikke vil komme. Det burde heller bli en tankevekker.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...