Gå til innhold

Acne

Anbefalte innlegg

Hei Jeg har vært plaget av acne i 4-5 år nå. Jeg er nå 36 år. Jeg var hos en hudlege for snart 9 mnd. siden. Der fikk jeg en resept på penicilin. Det har jeg brukt frem til nå. Men det har ikke blitt borte. Jeg har brukt div. renseskum og kremer fra apoteket. Men det hjelper ikke. Jeg begynte netopp med å ta b-vitaminer. Problemet er selvsagt mest i ansiktet, men jeg har det også på brystkassa og ryggen. I ansiktet er det som regel på haka og over øynene inn mot neserota. I form av kviser, store og små. På brystet og ryggen er det mere som det er over det hele, som et stort rødt felt. Sjelden noen store kviser, bare veldig mye røde små "kviser". Jeg går på diverse medisiner b.l.a. For for lavt stoffskifte. Kan dette ha noe med det å gjøre? Kan dette være noe annet enn acne? Jeg har faktisk lurt på om det kan være noe smittende, siden eks. samboeren min hadde dette også. Jeg lurte da på hva slags behandlinger og eller medisiner man kan få bukt med dette på? Dette plager meg veldig. Håper på svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291973-acne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! For meg høres det ut som du kan ha en blandingsform mellom "ungdomskviser" og den "voksne" formen for kviser, som kalles "rosacea". Rosacea gir smånupper, rødhet og småkviser og veldig rød, irritabel hud. Talgkjertelproblemet ditt er neppe smittsomt og har heller ikke sammenheng med stoffskiftet. Hvis det er tetracyclin du har fått uten effekt, kan man skifte til annet antibiotikum eller øke doseringen. Det finnes også et annet medikament som heter Roaccutane som kan være aktuelt å anbefale i spesielle tilfeller med acne og annen talgkjertelsykdom.. All medikamentell behandling krever forskrivning og spesiell oppfølging av lege. I ansiktet kan også laserbehandling benyttes , spesielt dersom du er vedvarende rød etter medikament behandling. Jeg synes du bør kontakte hudlegen igjen , evt forsøke en annen dersom du føler mest for det. Du må ikke gi deg før du får noe som hjelper. Med hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291973-acne/#findComment-2348490
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...