Gå til innhold

Kan jeg ha blitt kvitt PCOS?

Gjest - en som nå skal prøve å få barn

Anbefalte innlegg

Gjest - en som nå skal prøve å få barn

Hei Jeg fikk diagnosen PCOS da jeg var 13 år. Jeg hadde da uregelmessig mens, men trodde egentlig ikke det var så unormalt når jeg bare hadde fått mensen for max 2 år siden. Ble sendt til undersøkelse pga overvekt, kviser og hår på rygg og ved navlen. Da fant legen ut at jeg hadde cyster på eggstokkene. Jeg er nå 21 år og begynner å tenke på å få barn. For et halvt år siden var jeg hos gynekolog igjen for å rett og slett bare snakke litt om min PCOS ettersom jeg egentlig ikke forstod så mye av det legen sa til meg da jeg var 13. Jeg tok ultralyd igjen hos gynekologen min og hun sa at eggstokkene mine ikke viste noen som helst tegn på PCO og at de var helt normale. Jeg har helt normal hårvekst nå og det har jeg hatt helt siden jeg var 16. Jeg har ikke en eneste kvise heller. Men jeg har gått på Diane helt siden jeg var 13. Kan det hende at jeg har blitt kvitt diagnosen? Går det i det hele tatt an? Jeg er fremdeles overvektig ( BMI på 33), men hadde et par år i tenårene hvor min BMI bare var på 25. Kan det hende at jeg ikke kommer til å få noe problem med å få barn når jeg slutter på Diane? Eller vil kanskje alle symptomene komme tilbake etter at jeg slutter på Diane? Når jeg leser på nettet om alle de som har PCOS og som prøver å få barn er det ikke så veldig oppløftende. Det virker som om ALLE må ha hjelp til å bli gravide og at alle bruker mange år på det. Finnes det ingen som bare får det til med en gang uten å spontanabortere hele tiden? Mange spørsmål her, men håper at du kan svare på dem. Håper så inderlig at det går an å bli kvitt den dumme PCOS'en og at jeg kan få barn uten hjelp! Kan jeg forresten bare slutte på Diane og sette igang og prøve? Eller må jeg først snakke med min gynekolog?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291997-kan-jeg-ha-blitt-kvitt-pcos/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke uvanlig med PCOS-lignende tilstand tidlig i puberteten, og det kan gå bort igjen. Man kan ikke vurdere din tilstand før du slutter med p-pillen. Du kan bare slutte med Diane uten å konsultere gynekologen. Det er viktig at du forsøker å gå ned i vekt, før du blir gravid. Hos noen er det lettere å gå ned i vekt uten p-pille. Husk å bruke folat 400 mikrogram daglig, hvis du tenker på å bli gravid. Hvis det ikke lykkes innen ett år tross normale menstruasjoner, eller hvis du har uregelmessige menstruasjonssyklus’er, så bør du snakke med din gynekolog og evt. få eggløsningstabletter, pergotime. Det er en forholdsvis enkel behandling. Altså, det er ikke mulig å si noe om dine muligheter før du slutter med Diane. Jeg ønsker deg lykke til med forsøket, det skal sikkert gå bra på den ene eller den andre måten. Vennlig hilsen Mette H Moen

Det er ikke alle med PCOS som har problemer med å bli gravide. Det har vært en fembarnsmor med PCOS her tidligere.

Det er mange som har PCO, altså små cyster, uten å ha hele PCOS-symptomspekteret. Du finner mer om dette hvis du søker på nettet. Her er et eksempel:

http://www.babyverden.no/templates/Article____7067.aspx

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...