Gå til innhold

Hiv test

Anbefalte innlegg

Heisann, har for en stund siden hatt beskyttet sex med en prostituert, og tiden etter har vært preget av angst for HIV infeksjon. Ja jeg vet sannsynligheten for dette praktisk talt er forsvinnende, men det er vel kanskje bare en følge av at jeg selv føler at jeg har gjort noe dumt, og HIV infeksjon er vel kanskje bare en evnt. straff jeg har sett meg ut for min handling? Uansett, redselen førte til at jeg ville avlegge en HIV test, så jeg dro på Olafiaklinikken 2 1/2 uke etter hendelsen, fikk beskjed om at de benyttet seg av den såkalte Combotesten (hva nå det er, er vel et utall måter å påvise en HIV infeksjon på?) som jeg har hørt er den mest sensitive HIV testen, men sikker test måtte foreligge først 8 uker etter smitteeksponering. Lang ventetid, avla uansett en Klamydia test ved urinprøve som var negativ. Nå, noe over 7 uker etter har jeg vært på Volvat medisinske senter i Oslo, og tatt en HIV test, som var negativ. Men hva slags test har jeg egentlig tatt? Vet at testen fra Olafia blir sendt til laboratorium, men på Volvat fikk jeg tilbud om 2 tester med samme sensitivitet, en som ga svar på en halvtime, og en som ble sendt til laboratorium, MEN de ble analysert på samme måte og hadde akkurat samme sensitivitet! Testen jeg valgte var selvfølgelig den som ga raskest svar. De forklarte meg at de ved HIV testing brukte de samme rutinene som Olafiaklinikken men hvordan kan de da få svaret så raskte når Olafia bruker opptil en uke og kanskje enda mer? Skal tilføye at denne testen var ganske mye mer kostbar enn alternativene, så er det sånn at forskjellen i ventetid kan forklares i prisen? Uansett når det gjelder alt på vindusperiode på HIV testing så er det så mange forskjellige opplysninger, alt fra 2-3 uker til en øvre sikkerhetsmargin på 6 mnd. De sa på Volvat at man burde teste seg 3 og 6 uker etter smitteeksponering samt en kontrolltest etter 8 uker, men da jeg bare manglet 4-5 dager til det hadde gått 8 uker så mente de at min test var sikker, hadde jeg HIV så skulle testen ha blitt positiv etter så lang tid (noe over 7 uker). Men er egentlig testen hos Volvat like bra som andre steder hvor det tar kanskje over en uke før man får svar? Det hele virker bare så mistenkelig da det er så mange forskjellige opplysniger angående HIV testing. Mvh. Forhåpentligvis HIV negativ gutt

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/292014-hiv-test/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...