Gå til innhold

kløe, rødming, og "burning hands and feet"

Anbefalte innlegg

Gjest frustrert og rådvill

Hei! Jeg er ei jente på 26år som i mange år har vært plaget av kraftig kløe og brennende følelse/prikking under huden på hender og føtter. Jeg tar allergi tabletter for å holde kløen i sjakk. Jeg har vært hos hudspesialist. Der kunne de ikke svare på hva dette kommer av. Jeg er også plaget av rødming og er veldig følsom for varme/kulde. Jeg fryser lett, og blir fort varm. hele tiden om hverandre. Jeg synes dette er veldig frustrerende og ønsker å finne ut hva dette kommer av. Er plagsomt at jeg rødmer så lett. Jeg har også hatt problemer med angst og hjertebank. Et par ganger har jeg hatt en brennende/sår følelse i huden på lårene, mulig helvetesild. dette gikk bort etter et par dager. Det føles som om nervesystemet i hele kroppen lever sitt eget liv, og er i ubalanse. Jeg leste litt om mastocytose. kan det være dette? Jeg har ingen synlige utslett på huden. Hudspesialisten sa at det var et syndrom som kalles "burning hands and feet"???? Føler at jeg ikke får ordentlig hjelp. Håper du kan gi meg noen råd!

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

vil foreslå at du får en henvisning til nevrolog av fastlegen din. Regner med at vitamin B12 mangel og stoffskifteproblemer allerede er utelukket. Mest sannsynlg er det en form for perifer nevropati du har; nervene sender og mottat feil signaler vedrørende temperatur og sensibilitet. Ofte finner man ingen årsak, tildels må man lære å leve med problemet. Men det finnes en medisin som heter Lyrica som kan forsøkes. fastlegen kan forskrive dette, men jeg synes at du bør til en grundig nevrologisk sjekk først. I større byer finnes endel privatpraktiserende nevrologer med ventetid under 1 måned, da er prisen ca. 1200kr. Ellers er ventetid hos nevrologer ofte 4-8måneder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...