Gå til innhold

Uteblivende menstruasjon

Anbefalte innlegg

Gjest Lillebrøster??

Jeg er 30 år. Har et barn på 2,9 år. Har gått på p-pillen Cerazette mens jeg ammet og mini-pillene Conludag fram til ca mai i år. Etter p-pille-slutt har menstruasjonen vært temmelig regelmessig og jeg har regnet ut at jeg har en syklus på 31 dager. Mengden menstruasjonsblod varierte litt i starten, ved et par anledininger ganske begrensa og vart "en liten uke"(5-7 dager). De siste gangene har det vært i normal mengde og vart 7-8 dager. I juli hadde jeg mange "graviditets-symptomer" med svimmelhet, mensmurring og jeg følte meg veldig trøtt og sliten. Følte meg veldig gravid. Men så rundt den tiden jeg ventet menstruasjon fikk jeg kraftige menssmerter og mensen kom, i normal mengde og varighet. Symptomene ble borte ganske umiddelbart. Tok aldri noen graviditetstest denne gangen. Har siden dette hatt regelmessige samleier rundt den tiden jeg antar å ha EL. (Ca 14 dager før ventet menstruasjon). Hittil har det ikke klaffet og menstruasjonen har kommet som ventet. Jeg ventet menstruasjon 15. november men den har hittil ikke kommet. (11 dager på overtid). Jeg har mensmurringer og tidvis sterk kvalme. Ikke oppkast, men føler meg ordentlig uvel. Er nok mensmurringene som er mest plagsomme egentlig. Kjennes ut som om menstruasjonen kommer, og flyr på toalettet til stadighet. Har noe gulhvit utflod. Ingen spes lukt, tror jeg. Har tatt graviditetstest 19. nov og 25. november (Clear Blue - ikke digital) men begge var negative. Jeg antar med stor sikkerhet at jeg derfor ikke er gravid. Jeg har ikke ammet siden des 2005. Da ble melken borte av seg selv. Likevel, hvis jeg klemmer på brystet og "drar litt" i vorten (gjelder kun det venstre) kommer det en ørliten dråpe grå-hvit væske. Må jobbe litt for å få det til. Oppdaget dette i sommer da jeg følte meg så svimmel. Den gang var det mer av denne væsken. Gjør ikke dette ofte, men har registrert at det er sånn. Kan dette tyde på det hormonet som jeg har hørt om, eller er dette naturlig. Men hva gjør jeg nå? Skal jeg fortsette å vente eller bør jeg foreta meg noe? Hva vil kunne være galt? Har aldri tidligere gått over tiden, slik som nå. Kjenner at jeg nå er svært bekymret.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/292096-uteblivende-menstruasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Uteblitt menstruasjon kan bety at du har vært gravid og har hatt det man betegner missed abortion hvor det ikke har vært den rikelige abortblødning man ellers ser. Hvis du ikke har fått menstruasjon i løpet av noen uker, synes jeg du skal snakke med din lege. Melkesekresjon kan ses ved en hormonforstyrrelse hvor det produseres for mye prolaktin –melkehormonet-. Det kan påvises ved en hormonprøve (blodprøve). For høy verdi av prolaktin kan utsette menstruasjonen. Jeg håper alt ordner seg. Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...