Gå til innhold

Noen med erfaring ang følelser for en X?

Anbefalte innlegg

Gjest Iurer

Jenta mi har sterke følelser for x'en sin. Hun Elsker meg og vil ikke forlate meg, men samtidig sliter hun med tanker og følelser overfor sin x. Hun har litt kontakt med han, men hun har lovet å ikke ha det (hun vil egentlig ikke ha det heller), men det skjer alikevel at hun får/sender tekstmeldinger eller at han ringer (ikke ofte da). Dette tærer selvfølgelig på forholdet vårt. Det sårer meg og jeg blir redd og engstelig for at dette blir slutten.

Det jeg lurer på er om det er noen her som har erfaring med slikt? Hvordan skal jeg forholde meg? Late som ingenting, og drite i det? Jeg skjønner ikke hvordan hun kan ha så sterke følelser for ham, det er jo 2 år siden det ble slutt og nå har hun jo meg...? Jeg tror jeg trenger litt hjelp for å forstå henne bedre...

Fortsetter under...

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Det er ganske vanlig å ikke glemme x-en selv om en er i et nytt forhold.

Det du beskriver er nokså typisk, at din partner ikke vil ha kontakt med x-en, men sliter med å rive seg løs fra gamle bånd og følelser.

Årsaken er ofte at de følelsene som da var i sving og det fellesskapet som var med x-en de forsvinner ikke som om en bryter slås av. De bor inne i oss og ledver nesten sitt eget liv, ofte lenge etter at fornuften har avsluttet forholdet. Hun har jo ikke mistet hukommelsen heller.

Forsøk å være tålmodig med at hun jobber med å bli kvitt x-en og båndet/følelsene knyttet til det.

Du kan lese om samliv og følelser. Det vrimler av bøker om sex og samliv i bokhandlene og på biblioteket.

Her på DOL kan du f.eks. lese artikkelen om Kjønnsforskjeller. Den heter: "vi snakker ikke sammen lenger."

Jeg forstår at dette er tungt for deg, og spesielt da det er så lang tid siden de var sammen. Det er jo mange spørsmål som kan stilles. Var det hun eller han som ikke ville mer, eller var de enige.

Siden de ikke er sammen lenger, så er det jo en grunn for det, vet du grunnen? Da kan du jo slappe av kanskje.

Prøv og hjelp henne med å kutte de sterke båndene ved å analysere dem, finne ut hvilken type bånd som gjør at hun ikke klarer å glemme ham helt. Det er mange ting som knytter bånd, spør om hun vet hvilken side av hennes personlighet som henger fast enda. Vi har forskjellige bånd til de forskjellige vennene vi har, de tilfredstiller på en måte våre forskjellige behov, og det gjelder også partnere.

Det gjelder og bli bevisst sine egne ting, så får man svar på hva som binder en til de forskjellige personer man møter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...