Gjest Karlsbakk Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Hei Jeg er 70 år gammel. Jeg er frisk bortsett fra at jeg har hatt et anginaproblem. Spørsmål: Bør jeg rutinemessig få undersøkt tykktarmen?? Spørsmål: Bør jeg rutinemessig undersøke prostata?? Hilsen Sigurd 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292136-tarm-og-underliv/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 I din alder er en årlig helsesjekk hos fastlegen å anbefale. Allmennleger har egne retningslinjer for hvilke sjekker som bør gjøres for bestemte aldersgrupper, og hvor ofte de bør gjennomføres. Dersom du ikke har symptomer eller plager fra henholdsvis tarm og prostata, og du ikke er arvelig belastet, vil fastlegen selv kunne sjekke deg. En avføringsprøve for å avdekke skjult blod er en god undersøkelse som kan gjøres årlig. Vanlige blodprøver; senkning, blodprosent , celletelling og endel prøver på lever/galle og nyrer hører med. Legen vil også spørre deg om avføringsvaner, og lære deg om "alarmsymptomer"; f.eks blod/slim i avføringen, vekttap, murrende smerter. Fastlegen din vil kunne kjenne på prostata-kjertelen via endetarmen, og dersom du har symptomer på prostatisme ( hyppig vannlating, svak stråle, etterdrypp, nattlig vannlating) kunne sjekke en blodprøve som heter PSA. En vanlig urinprøve hører også med. Dersom du ikke har symptomer, og ingen i familien din har hatt kreft i nevnte organer, behøver man ikke ta røntgenundersøkelser eller ultralyd. Årlig helsesjekk hos fastlege anbefales; men du må komme med en bestilling vedrørende ønske om nevnte undersøkelser. Noen trenger å bestille en "dobbelt-time"; avhengig av hvor mye annet man trenger hjelp med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292136-tarm-og-underliv/#findComment-2350556 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.