Gå til innhold

Herpes? Rare symptomer..

Anbefalte innlegg

Gjest Poseidon123

Jeg fikk antagelig herpes type 2 for 13 år siden. Min daværende kjæreste fikk symptomer og fikk etter sigende påvist dette fra lege. Jeg fikk selv utslett, men fikk ved kontroll høre fra en allmennlege at mine symptomer (kløende kviser) antagelig var sopp. Jeg har uansett hatt kløende utslett flere ganger siden da, kanskje en gang i året. Disse stemmer innimellom med "typiske" symptomer, så jeg antar det stemmer og opptrer deretter. Men noen ganger hende det at jeg får annerledes utslett, et par ganger ved kjønnsleppene, men oftest ved endetarmsåpningen, og det er dette jeg har noen spørsmål om. Disse stemmer ikke over ens med typiske symptomer, så jeg lurer på om det kan være noe annet..? Det er ingen prikking/stikking på forhånd, men det starter med litt kløe, og i løpet av timer har jeg fått stort sett en (av og til to) kviser, som klør en del (i motsetning til vanlige kviser!!) og er hvite på tuppen. Denne kan jeg klemme ut som en kvise, og av og til kommer det ut hvitt puss som en moden kvise, og/eller en talgpropp. Det blør gjerne litt også da. Huden rundt er ikke hoven og/eller sår egentlig. Med en gang "kvisen" er klemt ut, opphører kløen. Det er deretter litt ømt, som om jeg skulle ha klemt ut en kvise i ansiktet. Det blir ikke noe sår å snakke om, det er akkurat som om det roer seg og "lukker seg" med det samme det er klemt ut. Jeg pleier å smøre på sårsalve, gjerne urtesalve fra helsekost. Det hele varer mellom ett og to døgn, så er huden tilsynelatende helt normal igjen. Det som bekymrer meg er at jeg ikke vet om dette er en herpesinfeksjon, siden det klør, og om jeg er smittsom med partner da (bruker uansett kondom). Hadde nylig sex med partner, med kondom, og noen timer etterpå oppdaget jeg en slik kvise ved endetarmen. Bekymret! Kan man klemme ut herpes "blemmer" på denne måten med slikt resultat? All informasjon jeg finner på nett antyder at et herpesutbrudd varer lenger enn et til to dager..!? Er det noen annen infeksjon/sopp/annet dette kan være? Evt annen informasjon du mener kan være relevant for meg angående dette? På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/292158-herpes-rare-symptomer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Jeg synes ikke at symptomene dine ligner det man forventer ved en herpesinfeksjon. Som du selv er inne paa er det mulig med atypiske symptomer, men jeg ville heller lete etter andre aarsaker. Kviser er typisk bakteriesymptomer. Kan det vaere en tanke aa ta en proeve til bakteriologisk undersoekelse naar det er noe som komme rut neste gang? Jeg synes forresten ikke at du skal tukle med disse "kvisene", det er veldig lett aa faa infeksjon med andre og kanskje mer ubehagelige bakterier. At du fikk en kvise ved endetarmen etter samleie med kondom tror jeg ikke har noe sammenheng. Jeg vil tro paa bakterier, eventuelt sopp som foraarsaker kloe. Men dette kan undersokes og jeg kan ikke komme naermere uten undersoekelse. (sorry for de rare tegnene, jeg skriver paa en PC med engelsk tastatur)

Gjest Poseidon123

Jeg synes ikke at symptomene dine ligner det man forventer ved en herpesinfeksjon. Som du selv er inne paa er det mulig med atypiske symptomer, men jeg ville heller lete etter andre aarsaker. Kviser er typisk bakteriesymptomer. Kan det vaere en tanke aa ta en proeve til bakteriologisk undersoekelse naar det er noe som komme rut neste gang? Jeg synes forresten ikke at du skal tukle med disse "kvisene", det er veldig lett aa faa infeksjon med andre og kanskje mer ubehagelige bakterier. At du fikk en kvise ved endetarmen etter samleie med kondom tror jeg ikke har noe sammenheng. Jeg vil tro paa bakterier, eventuelt sopp som foraarsaker kloe. Men dette kan undersokes og jeg kan ikke komme naermere uten undersoekelse. (sorry for de rare tegnene, jeg skriver paa en PC med engelsk tastatur)

Takk for svar!

Jeg vil gjerne presisere at jeg ikke tror at jeg fikk utslett sist pga samleie, men var redd for at det var herpes virus i emning mens jeg hadde samleie, og dermed bekymret for oddsen for at min partner kan ha blitt utsatt for smitte. Evt hvor sannsynlig dette er, han brukte altså kondom. Men herpes virus kan vel også smitte gjennom hud, ikke bare slimhinner..?

Videre, er det vanskelig å la vær å klemme ut puss/talgpropp når jeg VET at kløen forsvinner så snart dette er gjort.. Tror også at dette forkorter utslettets varighet og ubehag.. :)

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Takk for svar!

Jeg vil gjerne presisere at jeg ikke tror at jeg fikk utslett sist pga samleie, men var redd for at det var herpes virus i emning mens jeg hadde samleie, og dermed bekymret for oddsen for at min partner kan ha blitt utsatt for smitte. Evt hvor sannsynlig dette er, han brukte altså kondom. Men herpes virus kan vel også smitte gjennom hud, ikke bare slimhinner..?

Videre, er det vanskelig å la vær å klemme ut puss/talgpropp når jeg VET at kløen forsvinner så snart dette er gjort.. Tror også at dette forkorter utslettets varighet og ubehag.. :)

Sjansen for infeksjon er minimalt, nesten 0 om han bruker kondom. Viruset smitter definitivt mest over slimhinner og lite direkte på hud.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...