Gjest råtne luftveier Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Nå sitter jeg her og hoster. I natt igjen. Jeg har iflg legen infeksjonsutløst astma, og bruker symbicort jevnlig når jeg blir forkjølet. Men jeg blir så sliten av at jeg blir så lett og så lenge forkjølet. Jeg hoster til jeg nesten spyr her jeg sitter, på tross av symbicort og cosylan. Jeg har i mange år (minst 20) holdt på sånn med at jeg hoster i ukesvis når jeg blir forkjølet. Er forresten kvinne, har aldri røkt bortsett fra at mine foreldre røkte da jeg var liten, nå er jeg 42. Noe overvektig, men ikke i en sånn grad at det skulle ha noe å si for dette. Jeg hostet like mye da jeg var tynnere også. Jeg har bodd i flere forskjellige hus gjennom disse årene, uten å merke forskjell. Jeg blir tett nedover i brystet, og hoster både med og uten slim. Forrige runde for noen uker siden var det bare veldig tett uten slim, (da hadde jeg også feber og var dårlig) og denne gangen er det mye blankt slim jeg hoster opp. (nå har jeg ikke hatt feber, og er egentlig ikke dårlig allment). Er det noe man kan gjøre for å utrede bedre hvorfor jeg er sånn? Kan det være allergi som utarter seg på denne måten? Dårlig kontrollert astma? Jeg nyser mye også uansett om jeg er forkjølet eller ikke. Og den skrellende harde hosten min er nesten et varemerke. Jeg er alltid verre utover høsten og vinteren enn om sommeren. Sesongen starter gjerne i august/september, og varer til godt utpå våren. I løpet av vinterhalvåret er det helt vanlig at jeg har flere episoder med bronkitt og bihulebetennelse. og må gjerne ha minst en omgang med antibiotika, selv om jeg i det lengste prøver å unngå det. I fjor høst hadde jeg til og med pneumoni i oktober. Har aldri vært hos noen spesialist på dette, men fikk målt lungefunksjon i forbindelse med HINT (helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag for over ti år siden. Den var normal da visstnok, men da spilte jeg et blåseinstrument, og hadde god lungekapasitet av den grunn også. Det ble også tatt rtg-bilder av lungene ett år, husker ikke helt hva de fant, men det var jo tydeligvis ikke noe veldig spesielt. Har prøvd å trene endel i høst, (jogging, lett styrke, innebandy), og føler at det er nyttig, men det blir jo sabotert gang på gang når jeg blir så sjuk hele tiden. Det har blitt bedre etter at jeg fikk symbicort, før hendte det jeg måtte ligge i hjemmelaget "telt" med kokende vanndamp for å få sove om natta. Men fortsatt er det plagsomt, og jeg hoster nå i natt som sagt i den grad at jeg bare må sitte oppe og ikke får sove. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292159-hoste-igjen-og-igjen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest råtne luftveier Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Hm, tenkte egentlig at jeg skulle spandere de 139.- for å få faglig svar, men det kom ikke opp som et alternativ. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292159-hoste-igjen-og-igjen/#findComment-2348562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 For meg høres det ut som en blandingsform av astma og KOLDS. Det er klart at du bør undersøkes nærmere av en lungelege. Fastlegen din må selvsagt henvise deg og inntil du har fått en time kan du høre om du kan få prøve Bronkyl brusetabletter som er slimløsende og som samtidig vil dempe ned hosten. Atrovent spray pleier også være en brukbar tilleggsmedikasjon til det du har. Lykke til !! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292159-hoste-igjen-og-igjen/#findComment-2349163 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest råtne luftveier Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 For meg høres det ut som en blandingsform av astma og KOLDS. Det er klart at du bør undersøkes nærmere av en lungelege. Fastlegen din må selvsagt henvise deg og inntil du har fått en time kan du høre om du kan få prøve Bronkyl brusetabletter som er slimløsende og som samtidig vil dempe ned hosten. Atrovent spray pleier også være en brukbar tilleggsmedikasjon til det du har. Lykke til !! Tusen takk :-) Skal bite i meg det at jeg ikke skal "bry" legen med "småtteri". Det er vel kanskje ikke bare småtteri likevel ettehvert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292159-hoste-igjen-og-igjen/#findComment-2349172 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest råtne luftveier Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 For meg høres det ut som en blandingsform av astma og KOLDS. Det er klart at du bør undersøkes nærmere av en lungelege. Fastlegen din må selvsagt henvise deg og inntil du har fått en time kan du høre om du kan få prøve Bronkyl brusetabletter som er slimløsende og som samtidig vil dempe ned hosten. Atrovent spray pleier også være en brukbar tilleggsmedikasjon til det du har. Lykke til !! Var hos legen idag, og byttet ut symbicort med Seretide og ventoline, og tok en masse blodprøver for IgA-mangel, alfa1-antitrypsinmangel og hva vet jeg. får se hva det kommer ut av det da. Men jeg hoster faktisk ikke her jeg sitter nå, etter inhalasjon av nevnte medisiner, og det har ikke fingert med symbicort i det siste.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292159-hoste-igjen-og-igjen/#findComment-2356952 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.