Gjest sarah83 Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Hei! Jeg er en jente på 24 år (58 kilo og 173 cm høy) som bekymrer meg mye og ofte for hjertet mitt. Hovedproblemet er rett og slett at hvilepulsen (når jeg sitter å leser/snakker etc) er så lav. Den ligger oftest mellom 52 og 56. Når jeg sjekker pulsen til de rundt meg (har en troverdig pulsklokke) ligger de på 75-85 i samme situasjon. Det bekymrer meg at jeg da ligger så mye lavere enn dem. Pulsen reagerer mye ved aktivitet, ligger på 150-160 på joggeturer. Men er nok generellt i dårlig form. For 5 mnd siden fødte jeg tvillinger. Da hadde jeg hatt preeklampsi i et par mnd. Blodtrykket var ikke verre enn rundt 140/90, men usedvanlig mye proteiner i urinen gjorde at jeg ble lagt inn på sykehus med strengt sengeleie. Rett etter fødsel føk blodtrykket opp til 180/105 i morgentrykk. Begynte på en liten dose Atacand, men har nå i to mnd vært medisinfri og hatt lavt og fint blodtrykk (!20/78). Det som er så rart er at etter jeg sluttet på Atacand har da altså hvilepulsen blitt nokså lav. Føler ikke noe spesielt ubehag, men synes det er ekkelt allikevel da pulsen ikke var så lav før svangerskapet og vi alle vet at preeklampsi kan føre til senere hjerteproblemer. Siden jeg er i så dårlig form pga nærmest 1,5 år med rolig livsstil (var så mye kvalm osv i svangerskaet) burde vel heller pulsen være høy enn lav? eller kan det være slik at graviditeten trente opp hjertet mitt slik at jeg faktisk har lav hvilepuls fordi jeg har ganske god kondisjon? Hjertet pumpet hard under tvillingsvangerskapet (hvilepuls på 90-100). Fikk også en bilyd, men den forsvant etter fødselen. Så hva tror du? Det er foretatt en ekg (få minutter) der ble alt funnet normalt. Vennlig hilsen nybakt, bekymret mor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292191-kan-dette-v%C3%A6re-bradykardi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.