Gå til innhold

Underlivsundersøkelse

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at underlivskreft er en seksuell overført sykdom. Jeg ble skilt for ca 5 år siden og har ikke vært seksuelt aktiv etter det. Underlivsundersøkelse har jeg ikke hatt på ca 7år, for jeg har følt meg frisk, også er det ekkelt. Jeg regner med det går bra. Jeg er i slutten av femtiårene. Jeg lurer på om i det hele tatt trenger denne undersøkelsen. Kan jeg som er såpass gammel vaksinere meg mot denne sykdommen. Hva koster en slik vaksine?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/292253-underlivsunders%C3%B8kelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Ved en gynekologisk sjekk undersøkes mer enn "bare" livmorhalsen for begynnende eller etablert kreft. Legen vil stille flere spørsmål som har med underliv, bannlating, avføring. Ved selve undersøkelsen undersøkes slimhinner, man kjenner på livmor og eggstokker. så taes eventuelt bakterieprøve fra skjeden, og en celleprøve med en liten børste fra livmorhalsen. vaksinen Gardasil bør gies til unge jenter, helst før de blir seksuelt aktive. Det samme viruset som blant annet gan gi kjønnsvorter ( Humant papillom virus) kan også gi utvikling til kreft. De fleste som har hatt mer enn 2-4 partnere er smittet med viruset. men kun få av de over 100 ulike HPV virusene gir kreft-utvikling og vorter. Synes du skal snakke med fastlegen din og det er aktuelt for deg med henvisning til en gynekolog. Denne vil i tillegg til undersøkelsen over kunne gjøre ultralyd av av livmor og eggstokker . I din alder er kreftutvikling her mer sannsynlig enn livmorhalskreft. Underlivskontroller anbefales hvert tredje år, inntil fylte 70år. Uansett bør man få gjort underlivssjekk dersom man får underlivsblødning etter overgangsalder, eller man har uklare smerter i nedre mage og rygg. Slimhinnene nedentil kan smøres to kvelder i uken med en lokal østrogen-krem for å hindre sårhet og for å foreygge urinveisinfeksjoner og urin-lekkasje. Bruk av slik krem vil gjøre en underlivssjekk mindre ubehagelig for eldre kvinner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...