Gå til innhold

Missed abortion?

Anbefalte innlegg

Gjest Hilsen Anonym

Jeg er 7,0 uker på vei. Var på tidlig ultralyd for 9 dager siden, da vi har slitt litt med å bli gravid. Alt var bra. Gyn. sa da at fosterets hjertelyd ikke ville merkes før om et par uker. I dag var jeg på ny ultralyd. Gynekologen kunne ikke merke noen hjertelyd. Fosteret målte da 16mm, hvilket hun sa var rart da det normalt ikke skulle være mer enn 10 mm. Jeg så selv at fosteret hadde vokst på siden forrige ul. Hun sa at det hun trodde var foster (på 16mm) muligens ikke var foster, men kanskje noe annet(?!) og at evt foster ikke var gjemt. Pga manglende hjertelyd trodde hun det var en MA, men ville jeg skulle komme inn til ny ultralyd om 5 dager for å være sikker. Jeg har ikke hatt noen blødninger eller smerter i underlivet, bortsett fra lys beige/gul utflod og "menssmerter" og vondt i korsryggen. Jeg har fortsatt graviditetssymptomer som trøtt, ømme bryster og litt kvalme. Symptomene har ikke avtatt. Jeg greier ikke slå meg til ro med dette svaret.. Er det mulig at fosteret kan gjemme seg og at man derfor ikke hører hjertelyd? hva er dette "fosteret" på 16mm? Er det mulig at jeg har tidligere termin enn først anntatt? (jeg vet ikke når sist e.l var). Hva skal jeg gjøre?? Jeg er veldig redd og bekymret og blir svært takknemmelig for svar!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/292264-missed-abortion/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke direkte imponert over den gynekologen. Mulig MA, men "noe annet" som vokser i livmoren?

Det er mange som har fått bekymringsfulle beskjeder etter tidlig UL som bare har vært litt kortere på vei enn antatt. Det kan skje store forandringer på noen dager så tidlig. Jeg synes du kan være optimistisk så lenge du ikke får blødninger og / eller sterkere ryggsmerter - MA er sjeldnere enn "vanlig" SA hvor fosteret støtes ut.

Gå tilbake som avtalt og spør og grav hvis du får en like "fjern" beskjed. H*n kan ikke fortelle deg at du har en død, voksende organisme uten hjerte i livmoren og sende deg på dør.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/292264-missed-abortion/#findComment-2349770
Del på andre sider

Jeg er ikke direkte imponert over den gynekologen. Mulig MA, men "noe annet" som vokser i livmoren?

Det er mange som har fått bekymringsfulle beskjeder etter tidlig UL som bare har vært litt kortere på vei enn antatt. Det kan skje store forandringer på noen dager så tidlig. Jeg synes du kan være optimistisk så lenge du ikke får blødninger og / eller sterkere ryggsmerter - MA er sjeldnere enn "vanlig" SA hvor fosteret støtes ut.

Gå tilbake som avtalt og spør og grav hvis du får en like "fjern" beskjed. H*n kan ikke fortelle deg at du har en død, voksende organisme uten hjerte i livmoren og sende deg på dør.

Denne gynekologen reagerte jeg kraftig på, det må jeg si! Det er da ikke et holdbart svar du har fått? Hadde jeg vært deg, hadde jeg valgt meg en annen gynekolog - pirvatpraktiserende om så må til.(selvom det er dyrt)

Selv er jeg 9+2 i dag, og var på UL i uke 7+3- da slo hjertet og spiren var 12 mm.

Må innrømme at størrelsen på ditt foster tilsvarer jo slutten på uke 7, begynnelsen av uke 8...så hjertelyd burde vel egentlig funnet sted. MEN hos noen begynner hjertet å slå sent.

Høres ikke ut som MA siden du ikke har blødd noe, og siden fosteret faltsik har vokst...Merkelige greier. Har selv opplevd SA bare, men er redd for MA, det er helt sikkert. Men som laban sier, det er faktisk nokså sjeldent at det skjer!!

Jeg håper du får en annen gyn og at du snart får svar på dette! Hva skulle liksom det "andre" vært på 16 mm inni livmoren din? Merkeligste gyn jeg har hørt om!

God klem og lykke til!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/292264-missed-abortion/#findComment-2349792
Del på andre sider

Denne gynekologen reagerte jeg kraftig på, det må jeg si! Det er da ikke et holdbart svar du har fått? Hadde jeg vært deg, hadde jeg valgt meg en annen gynekolog - pirvatpraktiserende om så må til.(selvom det er dyrt)

Selv er jeg 9+2 i dag, og var på UL i uke 7+3- da slo hjertet og spiren var 12 mm.

Må innrømme at størrelsen på ditt foster tilsvarer jo slutten på uke 7, begynnelsen av uke 8...så hjertelyd burde vel egentlig funnet sted. MEN hos noen begynner hjertet å slå sent.

Høres ikke ut som MA siden du ikke har blødd noe, og siden fosteret faltsik har vokst...Merkelige greier. Har selv opplevd SA bare, men er redd for MA, det er helt sikkert. Men som laban sier, det er faktisk nokså sjeldent at det skjer!!

Jeg håper du får en annen gyn og at du snart får svar på dette! Hva skulle liksom det "andre" vært på 16 mm inni livmoren din? Merkeligste gyn jeg har hørt om!

God klem og lykke til!!

Tusen takk for svar! Godt å høre at det ikke bare er meg som reagerer på gynekologen. Jeg vurderer å kontakte en annen gynokolog. Spørsmålet er om en annen gyn. vil gi meg noe bedre svar... Synes det er rart at fosteret var 16 mm, samtidig så skjønner jeg ikka hva annet dette kan være..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/292264-missed-abortion/#findComment-2349812
Del på andre sider

Jeg hadde MA i uke 11-12. Jeg hadde ikke hatt noen blødninger før det. Jeg hadde enorme mengder med koagulert blod, så kanskje det var det gynekologen mente.? Uansett synes jeg du skulle fått mer informasjon.

Siden dette "noe" har vokst er det jo sjanser for at det var fosteret selv om de ikke kunne finne hjertelyden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/292264-missed-abortion/#findComment-2349817
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...