Gå til innhold

Fødsel i utlandet, trygderegler?

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

(Også postet på småbarn)

Jeg har en ansatt som ikke er norsk statsborger. Hun har arbeids- og oppholdstillatelse. Nå er hun gravid (ca 7 uker), og fortalte i dag at hun har lyst til å sykemelde seg (!) og reise til hjemlandet sitt i januar, føde barnet der i juli, komme tilbake hit i september, og begynne å jobbe igjen august 09....

Det passer selvfølgelig barnehagen litt dårlig - ettersom jeg er superfornøyd med henne, og skulle ønske hun kunne bli værende :)

Men; bortsett fra det - hva er egentlig reglene? Kan man reise utenlands når man er sykemeldt? Hun kan selvfølgelig få permisjon uten lønn, men jeg tror hele poenget hennes er at hun vil ha lønn i en eller annen form selv om hun er i hjemlandet - og det vil jo også ha noe å si for permisjonspengene, iom at hun må ha jobbet seks av de siste ti mnd. for å ha krav på det.

Dekker arbeidsgiver sykepenger i noen periode når sykemeldingen (eller annet fravær) gjelder graviditet?

Om hun føder i hjemlandet sitt, hva skjer da med barnetrygd osv? Får hun like automatisk det når de kommer hit?

Om vi ser bort fra at hun jobber her, så hadde jeg likevel anbefalt henne å bli her ettersom det visstnok (i følge henne selv) er litt fare for krig i hjemlandet hennes.... Så hun skulle vente til slutten av desember med å bestemme seg for om hun skulle dra i januar eller ikke.

Har ikke hatt gravide ansatte før, så vet ikke helt hva reglene sier her :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/292307-f%C3%B8dsel-i-utlandet-trygderegler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...