vær74 Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Hei, Har gått på A-vitaminsyrebehandling ( tretinoin krembeh. ) i 6 mnd, og nettopp tatt blueepeel ( trikloreddiksyre ) ( 4 uker siden ). Har nå funnet ut jeg er gravid i 5 1/2 uke. Har lest litt forskjellig om at det kan vere farlig / skadelig for fosteret. Vet du noe om dette ? Er det rapportert skader / misdannelser på foster etter slik behandling ? Er nå i tvil på om vi skal beholde barnet.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292345-a-vitaminsyre-gravid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Hei Vær74 ! Det er en ganske alvorlig problemstilling du frembringer i denne ”spalten”, men bedre at du spør noen i stedet for å gruble eller ta forhastete beslutninger. Det er kjent at A-vitaminsyre i tablettform kan være fosterskadelig og gjelder først og fremst tablettene mot kviser som heter Roaccutane og inneholder isotretinoin. Når det gjelder tretinoin som smøres på huden er spørsmålet hvor mye av det som kommer på huden som havner ”i blodet” og således kan påvirke et foster. Dessverre er det svært mange medikamenter som ”bare” brukes lokalt på huden som får en påskrift om at ”sikkerhet i svangerskap ikke klarlagt” eller liknende og det er ikke så godt for en ”legmann” å vite hva dette innebærer. Nøyaktig hvor mye som maksimalt kan tas opp, hvilke serumkonsentrasjoner som kan nås og hva som skal til for at det kan påvirke fosteret, har jeg ikke full oversikt over bortsett at jeg vi anslå risikoen for liten når du har behandlet deler av ansiktet. Jeg har henvendt meg til legemiddelfirmaet som markedsfører tretinoin (Aberela) i Norge og bedt om at de sjekker sine databaser på bivirkningsrapporter osv. Du kan selv kontakte dem eller be legen din gjøre det før du i samråd med legen tar standpunkt til hva dere vil gjøre. Jeg har vært borte i et liknende tilfelle med fosterskadelig tabletter og usikkerhet med tidspunkter osv. Hun valgte å beholde barnet, men ble fulgt veldig nøye med ultralydundersøkelse osv slik at hun kunne vite at fosteret utviklet seg normalt. Lykke til ! Med hilsen fra Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292345-a-vitaminsyre-gravid/#findComment-2353121 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.