Gjest Dame i beste alder Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Hei. Jeg har nå veldig mange spørsmål og ber deg instendig om å svare på dem alle, da dette er veldig viktig for meg. Jeg hadde for tyve år siden et anfall av kjønnsvorter, men har ikke merket noe til det siden. For en måned siden fikk jeg fjernet en kul på ene kjønnsleppen og den viser seg nå å ha celleforandringer. Legen fant i dag også noe infeksjon ved klitoris. Dette vil de sjekke opp igjen om fire månder, er det da ikke borte så vil de ta prøver og vurdere å skjære vekk med laser. Jeg har lest masse på nettet og kontaktet både krefttelefoner og hjelpetelfon for kjønnssykdommer, men desverre så virker det som lite viten rundt dette temaet. Det jeg får greie på er at det er mange virus og noen av dem gir vorter og fire slag - et av dem har jeg fått - gir celleforandringer og en mulighet for kreft. Men stedene som gjerne blir fortalt om er livmorhals. Det heter seg at de har funnet pvh virus i kreftformer som munnhule, svelg, penis og endetarm. Stemmer det at det phv viruset som gav meg vorter for tyve år siden ikke er det samme som gir celleforandringer i dag? Jeg har nemmelig fått beskjed om at det ikke kan være det samme viruset og at jeg da har fått to slag. Hva skjer med menn som har denne varianten som gir oss kvinner celleforandringer, hvis de ikke har noen syptomer skal de da sjekke noe? Hvilke "skader" kan de ende opp med å få? Det kan visst ikke skje ping pong effekt i forhold til smitte, men hvordan er det med sex (vanlig, munn, anal etc.) med meg slik situasjonen er nå? Og med ham, er han smittebærer uten symptomer, kan han "skade" meg mer på noe vis? Når jeg nå har fått påvist celleforandringer pga. dette, bør jeg da sjekke munnhule, svelg, endetarm osv. jevnlig? Så som endetarmen har jo samme slag slimhinner som skjeden så sjangsen for å få kreft der er jo like stor. Hvordan er det dette fungerer, er det slik at når jeg nå sliter med viruset så er sjangsen like stor for å få kreft / celleforandringer i munn, svelg og endetarm som i underlivet ellers? Det står på nettet at homofile menn og menn som liker begge kjønn er mer utsatt for kreft i endetarm for.eks. Det kommer vel av analsex det da? Men hvordan blir det med "vanlige" par som har analsex, kvinnen der må jo være like utsatt? Slik min situasjon er pr. nå, er det slik at "løpet er kjørt" uansett i forhold til risikoen "celleforandringer/ kreft i munn, svelg, endetarm" fordi jeg har viruset i kroppen eller øker sjangsene hvis jeg har munnsex og/ eller analsex? Det er å lese at kroppen kan ta seg av et slikt virus men at dette kan ta et halvt år eller et år eller mer. Kan kroppen min klare å handskes dette viruset nå selv om jeg har fått celleforandringer slik at jeg kan bli "frisk" en dag også eller vil jeg stadig være i fare? Av en eller annen merkelig grunn så er det mye om det på nyhetene for tiden i forbindelse med vaksinen av unge jenter. På nyhetene sies det at en av tre dør av sykdommen i forbindelse med pvh viruset. Slik jeg forsto det i dag på spesialisten på sykehuset så skal jeg fortsette å gå på kontroller hos dem fremover, og ikke gynokologen min som vanlig. En annen ting, hvis de må skjære vekk det infiserte partiet ved klitoris så innrømmet legen at det ville gå med en stor del av klitoris også og faren for at det kan ha sitt å si på sexlivet. Jeg trenger informasjon om hva dette kan ha å si for sexlivet mitt fremover. Jeg får kun klitorisorgasmer pr.i dag, svært lett men altså kun disse. Er det noe informasjon noe sted hvor jeg kan lese om opplæring og mulighetene mine i fremtiden hvis denne operasjonen blir av? Jeg kan jo risikere å bli ganske "ødelagt". Hvor stor sjangse er det for å få flere celleforandringer for meg nå? Legen ville vente fire måneder og se ann det aktuelle stedet ved klitoris pga. to ting, ene fordi han håpet kroppen min ville ta seg av det selv, og pga. faren for å ødelegge mye ved å skjære vekk siden det ligger rett ved klitoris. Han smurte inn hele undelivet mitt med eddik og lyste seg fremover cm for cm og fant altså denne ene plassen. Er det vorter de lyser etter eller er det andre forandringer i huden som viser det han fant? Hvor kan jeg få god informasjon om alt dette? Jeg har ikke full tillit til noen. Min gynokolog bare lo av meg når jeg spurte om kulen kunne være farlig, hun sa at "det er ikke kreft, det er helt sikkert". Gynokologen på sykehuset virker jo veldig flink, men når jeg spurte om det var fare for forandringer i endetarm pga. dette så ha han nei, og det har jeg jo lest gang på gang nå at det er. Og min primærlege er generellt noe "treg". En får de undersøkelse en ber om men en må be om det selv og vite hva man ønsker. Ber deg instendig igjen å bruke tid på spørsmålet mitt og svare på det jeg spør om, vær så snill og finn ut av det du evnt. ikke med en gang har svaret på. Jeg trenger å få en god "oversikt" over livet mitt fremover nå, både i forhold til sjangsen for yttligere celleforandringer for fremtiden, steder å kunne få celleforandringer på og mulige skader etter operasjoner. Takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292356-pvh-virus-og-celleforandringer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dame i beste alder Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Vet at denne kreftformen ikke skal være arvelig, men jeg anser meg unektelig mer utsatt for å få kreft enn normalt. 85% av våre familiemedlemmer på morssiden dør av kreft. Oldemor - brystkreft, blodkreft, gelett. Oldemors to døtre - en tykktarmskreft, spredd til bukhule. Andre - tarmkreft, lagt ut tarm. Enes fire barn (ei er min mor) begge jentene celleforandringer og fjerning av livmor(6 månderes mellomrom). Begge guttene lymfekreft. På min fars side er historie noe ukjent men en onkel er meg døde av lungekreft for noen år siden. Så kreften går i generasjoner hos oss. Hvordan bør jeg forholde meg til dette nå? Bør jeg for.eks.fjerne livmor en gang for å sikre meg? Og en ting til, har to barn, kan de ha fått viruset av meg hvis jeg hadde dette ved fødsel av barna mine? Første barn kom 5 år etter vorteutbrudd, og har jeg et annet virus ved siden av så vet jeg jo ikke når jeg fikk dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292356-pvh-virus-og-celleforandringer/#findComment-2350645 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Hei, Jeg forsøker å si noe om dine problemer, selv om spørsmålet er kommet opp i den generelle delen og ikke som spørsmål til fagpersonen. Det finnes en rekke typer, vanligvis kalt genotyper, av Papillomavirus (ofte forkortet HPV - human papilloma virus), det du kaller Pvh virus (denne forkortelsen er nytt for meg). De ulike genotyper har, som du har selv fått vite, ganske forskjellig evne til å roårsake sykdom hos mennesker. Typene 6 og 11 forårsaker vorter, i første rekke i/på genitalia, både hos kvinner og menn. De kan også forårsake vorter andre steder, som hals, stemmebond, øye. Det er en rekke andre typer som forårsaker de vanlige hudvorter på føtter, hender, osv, av og til på ytre genitalia. Disse har ikke forbindelse med senere kreftutvikling. Jeg antar at du har hatt vorter i genitalia, forårsaket av typene 6 eller 11. Slike infeksjoner kan forsvinne av seg selv, men kan komme tilbake hos noen, gjerne år etter. Det kan hende at det er tilfelle hos deg. I perioder kan det foregå mulitplikasjon av vireus i de infiserte cellene, og da er personen smittefarlig. Som du skjønner kan det da overføres fra genitalia til hals/munn, eller omvendt. Det er mange infeksjoner i genitalia som forløper uten symptomer. Typene 16 og 18 og noen andre i mindre grad har assosiasjon med utvikling av livmorhalskreft. Man finner disse virus i kreftcellene hos ca 90% av pasientene med livmorhalskreft. Med dagens diagnostiske muligheter er det greit å stille diagnose om du har infeksjon med HPV og hvilken type. Jeg har ikke lyst å si noe om behandling og eventuelle konsekvenser, fordi det er uten for min speialområde, og det er helt avhengig av utbredelse, lokalisasjon, størrelse av områder som skal behandles. Dette bør du snakke med din gynekolog. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292356-pvh-virus-og-celleforandringer/#findComment-2350849 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dame i beste alder. Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Hei, Jeg forsøker å si noe om dine problemer, selv om spørsmålet er kommet opp i den generelle delen og ikke som spørsmål til fagpersonen. Det finnes en rekke typer, vanligvis kalt genotyper, av Papillomavirus (ofte forkortet HPV - human papilloma virus), det du kaller Pvh virus (denne forkortelsen er nytt for meg). De ulike genotyper har, som du har selv fått vite, ganske forskjellig evne til å roårsake sykdom hos mennesker. Typene 6 og 11 forårsaker vorter, i første rekke i/på genitalia, både hos kvinner og menn. De kan også forårsake vorter andre steder, som hals, stemmebond, øye. Det er en rekke andre typer som forårsaker de vanlige hudvorter på føtter, hender, osv, av og til på ytre genitalia. Disse har ikke forbindelse med senere kreftutvikling. Jeg antar at du har hatt vorter i genitalia, forårsaket av typene 6 eller 11. Slike infeksjoner kan forsvinne av seg selv, men kan komme tilbake hos noen, gjerne år etter. Det kan hende at det er tilfelle hos deg. I perioder kan det foregå mulitplikasjon av vireus i de infiserte cellene, og da er personen smittefarlig. Som du skjønner kan det da overføres fra genitalia til hals/munn, eller omvendt. Det er mange infeksjoner i genitalia som forløper uten symptomer. Typene 16 og 18 og noen andre i mindre grad har assosiasjon med utvikling av livmorhalskreft. Man finner disse virus i kreftcellene hos ca 90% av pasientene med livmorhalskreft. Med dagens diagnostiske muligheter er det greit å stille diagnose om du har infeksjon med HPV og hvilken type. Jeg har ikke lyst å si noe om behandling og eventuelle konsekvenser, fordi det er uten for min speialområde, og det er helt avhengig av utbredelse, lokalisasjon, størrelse av områder som skal behandles. Dette bør du snakke med din gynekolog. Takker for svar men føler desverre du kun klarer å fortelle meg opplysninger jeg sitter på selv. Blir jeg belastet for dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292356-pvh-virus-og-celleforandringer/#findComment-2350872 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Takker for svar men føler desverre du kun klarer å fortelle meg opplysninger jeg sitter på selv. Blir jeg belastet for dette? Nei, du har ikke opgitt ditt kortnummer. Beklager hvis du har forventet mer oonkrete svar. Vi har ingen mulighet til å styre noen behandling via netttet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292356-pvh-virus-og-celleforandringer/#findComment-2353071 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dame i beste alder. Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Nei, du har ikke opgitt ditt kortnummer. Beklager hvis du har forventet mer oonkrete svar. Vi har ingen mulighet til å styre noen behandling via netttet. Jeg er svært takknemmelig for at du engasjerer deg i problemet mitt. Selvsakt så hadde jeg forventninger til et mer utfyllende svare enn jeg satt med selv, men jeg har full forståelse for at det ikke alltid kan bli slik. Jeg oppgav kortnummeret mitt i mitt korte innlegg. På hovedinnlegget så kom det ikke opp noen bet.mulighet, jeg trykket videre og vider og før jeg visste ordet av det så var innlegget lagt ut uten mulighet for bet. Derofor la jeg inn et nytt kort innlegg med ønske om svar fra deg, på dette fikk jeg lagt inn kortet mitt. Jeg skjønner godt at du ikke sitter med all viten, men jeg må innørmme at jeg er svært "desperat", jeg har fått kopi av legens ord og der forklarer han min situasjon med ordene "grov dysplasi". Siden 85% av de på min mors side dør av kreft og jeg er fjerde generasjon med cellforandringer så må jeg innrømmme at jeg er redd. Men tusen takk for det du hadde å bidra med, jeg setter stor pris på enhver hjelpende hånd akkurat nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292356-pvh-virus-og-celleforandringer/#findComment-2353724 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.