Gå til innhold

Refusjon legemidler (øyedråper etc)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1196372629' post='3734499]

Hvis du har fått det på resept, at du har tatt vare på alle kvitteringer og fått det skrevet opp på kortet (husker ikke hva kortet heter) - så ja.

Men det gjelder ikke dersom man kan kjøpe det uten resept. Før fikk jeg C-vit på resept og fikk dekket det men det er det slutt på for flere år siden.

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1196372629' post='3734499]

Hvis du har fått det på resept, at du har tatt vare på alle kvitteringer og fått det skrevet opp på kortet (husker ikke hva kortet heter) - så ja.

Men da må det vel være basert på en diagnose, og falle innenfor alvorlige kroniske sykdommer eller noe slikt vel? Tviler på at øyedråper er slik.

Annonse

Men det gjelder ikke dersom man kan kjøpe det uten resept. Før fikk jeg C-vit på resept og fikk dekket det men det er det slutt på for flere år siden.

Ok. Trodde saken her var om reseptbelagte ting, jeg. Ikke ante jeg at det tidligere gikk an å få dekket reseptfrie legemidler via resept heller. :)

*lusker ut av tråden*

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1196372980' post='3734510]

Ok. Trodde saken her var om reseptbelagte ting, jeg. Ikke ante jeg at det tidligere gikk an å få dekket reseptfrie legemidler via resept heller. :)

*lusker ut av tråden*

Nei, du skal ikke luske ut av tråden. Du har jo rett hvis det er reseptbelagt medisin :o)

Men da må det vel være basert på en diagnose, og falle innenfor alvorlige kroniske sykdommer eller noe slikt vel? Tviler på at øyedråper er slik.

Nei, ingen skal kjøpe reseptbelagte medisiner over 1600 kr i året men da er ikke smertestillende, sovemedisiner, ja alle medisiner man kan bli avhengig av regnet med. Og det er ikke avhengig av diagnose slik som blå reseptmedisiner

Stort sett alle reseptpliktige legemidler refunderes med 90% etter at man har betalt de første kr. 1600 selv. (dvs. at man får refundert 90 % av resten innenfor ett kalenderår).

Medikamenter som gis på blå resept går ikke inn under denne ordningen, der skal egenandelene føres på egenandelskortet og går inn under ordningen med frikort etter at egenandelstaket er nådd.

Nei, ingen skal kjøpe reseptbelagte medisiner over 1600 kr i året men da er ikke smertestillende, sovemedisiner, ja alle medisiner man kan bli avhengig av regnet med. Og det er ikke avhengig av diagnose slik som blå reseptmedisiner

Det er 10 % egenandel også på beløp over 1600,- (Også er det mer enn vanedannende medikamenter som er unntatt fra ordningen.)

Hvis man benytter vanedannende medikamenter, kreves det erklæring fra spesialist innen relevant disiplin, som dokumenterer at avhengighetsfaren er vurdert og funnet underordnet behovet for behandling.

Gjest Shira :o)

P-piller kommer ikke under den 1600 kr regelen heller, det må dekkes fullt ut selv om det er en hvit resept.

Åja - er det da slik at om en person tregner større doser smertestillende, kommer det ikke med i ordningen, fordi det er fare for vanedannelse? Det høres jo urettferdig ut i såfall.

Annonse

Åja - er det da slik at om en person tregner større doser smertestillende, kommer det ikke med i ordningen, fordi det er fare for vanedannelse? Det høres jo urettferdig ut i såfall.

Ingen vanedannende medikamenter gir i utgangspunktet rett til bidrag etter denne regelen, spiller ingen rolle om det er store eller små doser. Men dersom man som følge av kroniske smerter eller psykisk lidelse trenger slike medikamenter, så kan spesialist skrive en erklæring om at faren for avhengighet er vurdert, og i såfall kan det gis bidrag til også vanedannende medikamenter. Doser større enn hva legemiddelverket (tror det er de som har utformet retningslinjene) har anbefalt , vil ikke bli dekket.

Jeg har ikke klart å få det igjennom i hvert fall. Søkt og anket flere ganger.

Hvis du slår sammen svarene til Dorthe & frosken, så finner du svaret der.

I grove trekk, så kan du få refundert 90% av legemiddler kjøpt på hvit resept, når beløpet har oversteget kr1600.-

(såfremt det ikkje er vanedannende medisiner, som nevnt av andre).

Eg søkte (for første gang) i sommer og hadde da utskrift fra Apoteket fra 01.01.07 til ca. 01.07.07 (spesifisert utskrift, kosta 30 kr.) eg hadde betalt ca. kr. 6500.- og fikk refundert kr.2100.-

Gjest this is a signature

Hvis du slår sammen svarene til Dorthe & frosken, så finner du svaret der.

I grove trekk, så kan du få refundert 90% av legemiddler kjøpt på hvit resept, når beløpet har oversteget kr1600.-

(såfremt det ikkje er vanedannende medisiner, som nevnt av andre).

Eg søkte (for første gang) i sommer og hadde da utskrift fra Apoteket fra 01.01.07 til ca. 01.07.07 (spesifisert utskrift, kosta 30 kr.) eg hadde betalt ca. kr. 6500.- og fikk refundert kr.2100.-

Det hørtes lite ut (for din del)..

Gjest Shira :o)

Ja, eg og stussa over det der, men eg orker ikkje forholde meg til byråkratiet mer enn høyst nødvendig så eg klagde ikkje, var glad eg fikk noe.

Det utrolig strengt, så de har nok funnet at en del av dine resepter ikke kommer under den regelen som dekker det over 1600 kr.

Jeg fikk en bunke med dokumetasjon på at de ikke kunne dekke ditt og datt. Og måtte krangle noe voldsomt på at jeg skulle få dekket skyllesprøyer til stomien, på det som kom over 1600. Det er jo ikke akkurat en resept jeg har valgt selv, men må ha.

Fikk det igjennom da, men det var endel jobb.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...