Gjest Anonym bruker Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Hei Nina ! Jeg fikk diagnosen psoriasisleddgikt for 3 år siden. Siden den gang har jeg fått to kortisoninjeksjoner i hver kne. Den siste fikk jeg i midten av september i år, men nå ser det ut til at virkningen etter hvert begynner å avta. Jeg går til behandling på Diakonhjemmet i Oslo og er veldig fornøyd med behandlingen der. Problemet er at jeg helst ikke vil begynne med metotrexat noe som jeg har fått anbefalt å begynne med neste gang jeg får hevelser i knærne. Jeg har i tillegg diabetes type 1, og det er mellom annet derfor at jeg ikke ønsker å bruke cellegift for behandlingen av leddgikta. Etter litt søk på internett så fant jeg følgende påstand fra NRF (Norsk Revmatikerforbund) i et temaskriv: " Ved kraftig betennelse i ledd med mye smerter og mye hevelse kan kortisonsprøyter satt direkte i leddet være svært nyttig. Virkningen kommer ofte i løpet av ett døgn, og bivirkninger er svært sjeldne. Tidligere trodde man at det var grenser for hvor mange sprøyter man kunne sette i et enkelt ledd. Nyere forskning viser imidlertid at cortisonsprøytene kan redusere Ødeleggelsen av leddene, og det er vanligvis ingen restriksjonene på hvor mange sprøyter man kunne sette i et enkelt ledd." Jeg har forsøkt å nå Karin Honne i NRF for en uttalelse, men hun var ikke tilstede så langt i dag. Dersom det har seg slik at kortison ved injisering ikke er til skade for bruksen i knærne, så ønsker jeg bare å bli behandlet med kortison. Jeg har også lest at enbrel er et tilsynelatende meget godt alternativ for å behandle psoriasisleddgikt. Pga. kostnadene med dette, så anbefales en behandling på minst 5 måneder med cellegift først. Deretter kan behandlingen kombineres med enbrel. Fordelen med dette er jo at leddgikta da kan forsvinne helt. Jeg hadde ønsket at jeg kunne begynne med enbrel uten bruk at cellegift, men jeg antar at dette er vanskelig. Hva er dine kommentarer til bruk av kortison og evt. enbrel ? Ønsker å forberede meg litt til neste gang jeg går til Diakonhjemmet for behandling. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292499-psoriasisleddgikt-behandling/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Alle behandling av alvorlig psoriasis leddgikt bør skje individuelt. At du har diabetes 1, gjør dette enda viktigere. Du er heldig som behandles ved nevnte sykehus; de er flinke med alle typer leddgikt der. Ulempen ved flere cortison-injeksjoner er både faren for infeksjoner lokalt i leddene, som også er forsterker ved diabetes. I tillegg vil mye kortison over tid kunne påvike diabetes-sykdommen uheldig. Motargumenter mot Methotrexat for deg, er at det kan være levertoksisk og gi hepatitt, og dette sees noe hyppigere ved samtidig diabetes. Enbrel virker også immun-suppresivt, og du bør ha full vaksinasjonsdekning for behandling startes. Eventuelle infeksjoner kan bli værre enn uten bruk av Embrel ( og metothrexat). Riktig satte cortison-injekjsoner høres ut som en god løsning, så får du diskutere om det kan søkes direkte oppstart på Enbrel dersom du vil trenge ytterligere behandling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292499-psoriasisleddgikt-behandling/#findComment-2354683 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.