Gjest Undrende20 Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Hei, jeg er gift og har en datter på litt over ett år. Problemet er at min mann overhode ikke er interessert i sex. Etter at vi fikk barn har vi hatt sex en eneste gang, og det etter mye mas fra meg. Før vi fikk barnet hadde vi også problemer, men ikke like store som etter at jeg ble gravid og fikk barnet. (Barnet vårt er veldig flink til å sove og sover 12 timer hver natt og flere timer om dagen, så det er ikke noen grunn til at det skal hindre oss.) Når jeg forsøker å snakke med han om det er det som å møte en vegg og han har alltid samme svar. Han tenker bare ikke på sex rett og slett. Jeg har heller ikke veldig lyst, men har alltid tatt initiativ slik at vi skal ha et sexliv fordi jeg synes det er unormalt med noe annet. Ønsker ikke leve i et forhold som er mer et vennskap enn et kjæreste forhold. De gangene jeg tar det opp ender det med spydigheter og krangling, og det blir det ihvertfall ikke noe sex av. De gangene vi faktisk har sex er vi begge enige om at det var bra og at vi ikke skjønner hvorfor vi ikke gjør det oftere. Nå har vi kommet til et stadie hvor sex et helt tabu. Vi snakker ikke om det, jeg har stukket hodet i jorda og lar tingene skure og om en sex scene kommer på tv blir det helt pinlig og vi bytter kanal! Jeg orker ikke mase mer eller ta initiativ og bli avvist, etter år med dette. Jeg kan faktisk ikke huske at han har tatt initiativ til sex etter det første året vårt sammen. Nå begynner jeg å vurdere hele forholdet på grunn av dette. Jeg vil ikke la ting bare skure og gå lenger men gruer meg til å ta det med han. Vi har også en del andre problemer, men jeg merker at når vi har sex så fungerer alt det andre mye bedre også og vi er mer forelsket og aksepterer mer fra den andre. Så for meg kan jeg leve med de andre problemene våre dersom vi hadde hatt et fint sexliv. Jeg vet ikke hvordan jeg skal gå fremfor å løse dette. Vi har aldri kunnet snakke åpent om sex, lyst og hva vi liker osv. har alltid vært pinlig liksom, og vet ikke hvordan vi skal kunne snakke om det nå. Jeg har tidligere ikke hatt noen problemer med dette i andre forhold, men nå begynner jeg å føle skam ved min seksualitet og føler meg selvsagt lite attraktiv. Har du noen råd til meg hvordan jeg kan gå frem for å få en løsning på dette? Det er jo ikke en situasjon man kan leve med. Er også usikker på om jeg skal gå til terapi eller en sexolog dersom vi skal få profesjonell hjelp. Vi har også andre problemer som sagt, og er ikke sikker på om han vil gå til sexolog men tror han ville godtatt terapi. Har sexologer også kunnskap rundt andre problemer enn sex eller vil sex være hele fokus der? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292640-manglende-lyst/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gro Isachsen, Sexolog Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Tror svært mange vil kjenne seg igjen i det at de lurer på hvorfor de ikke har mer sex siden det er så fantastisk godt hver gang de har det. Men å huske hvor godt det er, kan være vanskelig. Den gode følelsen lagres i den mest primitive delen av hjernen, der hukommelseskapasiteten er temmelig begrenset. Den samme delen av hjernen er også der opplevelsen av smerte lagres. Vi husker derfor ikke i detalj hvordan smerten opplevdes under en fødsel. Det kan imidlertid hjelpe på hukommelsen om vi minner hverandre om hvor godt sex er. Om vi flørter og koser oss med hverandre også uten at det nødvendigvis skal føre til samleier, hjelper det også på husken. Sexen blir samtidig ikke bare alvor. Det at mannen din har et litt anstrengt forhold til sex og synes det er flaut å snakke om, kan være en årsak til at han heller ikke tar intitiativ. Det er også mulig noe skjedde da han ble far. Noen menn mister lysten på sex når de ser fødselen og skjønner hvor smertefullt det er for kvinnen å få ut resultatet av sexen. Ser han fødlselen fra feil vinkel, og ser at kjønnet tøyes ut, kan skje til og med revner, er det noen som sliter med å få lyst til å ha sex og leke med det samme kjønnet. Det blir mer barnets domene. En annen årsak mange menn oppgir til at de kan miste lysten etter en fødsel er at de ikke har noe bilde av voksne og foreldre som erotiske. Om en aldri har ant at de nærmeste rollemodellene, ens egne foreldre ha sex, er det mange som sliter med selv å gå inn i elskerrollen når de selv blir foreldre. Som du selv skriver, er det mulig de øvrige problemene dere har løser seg om de seksuelle problemene deres forsvinner. De fleste sexologer har også innsikt i vanlige parproblemer og kan lære bort tenkikker om hvordan man for eksempel kan endre prioriteringer eventuelt endre kranglemønster, om dette er den del av den generelle problematikken. Mens de færreste samlivsrådgivere kan noe om hvilke metoder som finnes og hvordan de skal gå fram for å få i gang sexlivet etter lengere tids dvale. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292640-manglende-lyst/#findComment-2354817 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også veldig frustrert Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Hei! En skulle nesten tro det var jeg som hadde skrevet innlegget ditt! Eneste forskjellen er at vi ikke er gift, vi har to små og vi har gått til familieterapi flere ganger. Jeg har også gitt opp. Vi hadde ikke bodd her om vi hadde hatt leilighet å flytte til og vært sikker på at vi ville klart oss greit på min inntekt. Det er nok bare et tidsspørsmål egentlig... Skjønner hvordan du har det. Klem! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292640-manglende-lyst/#findComment-2355486 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.