Gå til innhold

Urinveisinfeksjon etter sex

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Høstløvet

Kanskje du har et litt kort urinrør som fort får bakterier opp i seg. Vær forsiktig, slik at bakterier fra endetarmen kommer framover til urinrørsåpningen, de fleste uvi-ene skyldes som reges avføringsbaktereier på avveie:-)

Ikke kommer fram til urinrørsåpningen, skulle det være..

Gjest ikkkenå

Kanskje du har et litt kort urinrør som fort får bakterier opp i seg. Vær forsiktig, slik at bakterier fra endetarmen kommer framover til urinrørsåpningen, de fleste uvi-ene skyldes som reges avføringsbaktereier på avveie:-)

Hva mener du med kort urinrør?

Og hvorfor skjer dette etter sex?

Annonse

Gjest dette tror jeg kan gå bra

Men hvorfor får man dette etter sex?

Jeg skjønner det ikke helt..

Jeg forutsetter at du er en dame. Nedentil finnes endel E-coli bakterier som normalt skal være der. Ved samleie vil disse lettere (få hjelp) til å komme rundt urinrørsåpningen og krype oppover urinrøret. Det er derfor du alltid skal tørke deg forfra og bakover, ellers kan du spre bakterier fra endetarmen og framover og dermed lettere få UVI.

Hvis du tisser rett etter samleie er det større sannsynlighet for at disse bakteriene vil skylles ut og dermed unngå dette.

Gjest Høstløvet

Hva mener du med kort urinrør?

Og hvorfor skjer dette etter sex?

Vi kvinner har et urinrør som ikke er mange cm. Ved seksuell aktivitet kan fort uvante bakterier komme til urinrørsåpningen, og dermed blir det fort en UVI. Å tisse rett etter sex er sikkert et godt råd, som en av de andre sa.

Gjest ikkkenå

Vi kvinner har et urinrør som ikke er mange cm. Ved seksuell aktivitet kan fort uvante bakterier komme til urinrørsåpningen, og dermed blir det fort en UVI. Å tisse rett etter sex er sikkert et godt råd, som en av de andre sa.

Det gjorde ikke noe fra eller til..

Gjest ikkkenå

Jeg forutsetter at du er en dame. Nedentil finnes endel E-coli bakterier som normalt skal være der. Ved samleie vil disse lettere (få hjelp) til å komme rundt urinrørsåpningen og krype oppover urinrøret. Det er derfor du alltid skal tørke deg forfra og bakover, ellers kan du spre bakterier fra endetarmen og framover og dermed lettere få UVI.

Hvis du tisser rett etter samleie er det større sannsynlighet for at disse bakteriene vil skylles ut og dermed unngå dette.

Det gjorde ikke noe fra eller til..

Gjest Tranebær

Jeg hadde det som deg i mange år... Etter samleie fikk jeg urinveisinfeksjoner igjen og igjen.

Helt til legen satte meg på kur som gikk ut på å ta en antibiotika/sulfa etter hvert samleie.

Etter at tranebær ble så populært mot urv... byttet jeg ut denne kuren med et stort glass tranebærsaft etter samleie... og et glass morgenen etter. Men det er viktig som flere påpeker her å tømme blæren også.... men for meg som for deg, var dette ikke nok.

Det er mange år siden jeg sist var plaget.

Tranebærsaft kan du jo drikke som forebyggende hver eneste dag året rundt hvis du vil.

Lykke til

Annonse

Gjest ikkkenå

Jeg hadde det som deg i mange år... Etter samleie fikk jeg urinveisinfeksjoner igjen og igjen.

Helt til legen satte meg på kur som gikk ut på å ta en antibiotika/sulfa etter hvert samleie.

Etter at tranebær ble så populært mot urv... byttet jeg ut denne kuren med et stort glass tranebærsaft etter samleie... og et glass morgenen etter. Men det er viktig som flere påpeker her å tømme blæren også.... men for meg som for deg, var dette ikke nok.

Det er mange år siden jeg sist var plaget.

Tranebærsaft kan du jo drikke som forebyggende hver eneste dag året rundt hvis du vil.

Lykke til

Det å ha eddik i en bøtte med varmt vann som man har under seg pleier også å hjelpe.

Gjest sjøstjerna

Det skyldes at bakterier lettere trenger opp i urinrøret.

Forebygges med drikke i forkant (ikke akkurat mens dere skal kose dere da! :-) ) og tissing etter samleie. Drikk gjerne mye en stund etterpå også. Poenget er å skylle urinrøret og dermed skylle bakteriene ut. Om infeksjonen er et faktum vil mye væske fortynne bakteriene.

Jeg fikk det også gjentatte ganger. Men siste gangen fikk jeg en veldig lang antibiotika-kur. Det var faktisk løsningen for meg. Har aldri hatt problemet siden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...