Gå til innhold

Hjerte eller angst?

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne i 40 åra.

Hei, forleden hadde jeg en ekstremt ubehagelig opplevelse. Jeg våknet kl. 05 om morgenen med at jeg hadde voldsomt høy puls, over 180, og pusteproblemer. Jeg tenkte umiddelbart at jeg var i ferd med å hyperventilere, og at jeg måtte gjøre noe med dette. Var redd jeg skulle falle i treappen el.l om jeg sto opp så trakk først dyna over hodet og forsøkte å puste rolig men hjalp ikke nevneverdig. etter hvert måtte jeg bare stå opp, fant en plastpose og pustet i den. Jeg drev på ganske lenge - ca. 11/2 - 2 timer, først nærmere kl. 07 var jeg såpass at jeg sovnet på sofaen. Pulsen hadde da roet seg. Mens det sto på hadde jeg også voldsomt klem i brystet, følte det som om noen sto på meg. Iettertid har jeg konkludert med at jeg nok hadde et angstanfall. Jeg har ikke opplevd noe slikt før, men siden jeg jobber med dette til daglig og vet litt om hvordan det arter seg jobbet jeg med meg selv ut fra dette. Men det jeg ikke forstår er hvofor dette skjer. Jeg er overhodet ikke en engstelig person. Har ellers ikke psykiske problemer, men har i det siste hatt veldig stort press på jobben. Tenker veldig ofte at jeg må ta det med ro, men har "ikke tid". Uansett - er dette noe jeg bør sjekke opp, eller kan jeg bare ta med ro om at det var slik jeg tenkte og i grunn helt ufarlig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/292792-hjerte-eller-angst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest meridianen

"'våknet kl. 05 om morgenen med at jeg hadde voldsomt høy puls, over 180, og pusteproblemer"

Du sliter ikke med hard eller løs avføring da? Innen alternativ medisin så er det tidspunktet for lunge og tykktarmsenergien. Det er i tiden fra fem til syv om morgenen at man lettest skal kunne ha avføring. Du kan ha overenergi ,som vi sier, i lungene. Da kan det bli vanskelig å puste.

Du kan gå til en tarapaut for å balansere dette. Du må også stresse ned om du vil eller ei.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/292792-hjerte-eller-angst/#findComment-2354979
Del på andre sider

Hjertebank kan ramme hvem som helst når som helst uten noen som helst spesiell grunn. Hos noen er det selvfølgelig relatert til en bakenforliggende sykdom - men i de fleste tilfeller som du sikkert allerede vet er hjertebank ufarlig.

Jeg hadde sjekket det opp hvis det gjentok seg i hvertfall eller hvis jeg ble gående og engste meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/292792-hjerte-eller-angst/#findComment-2355785
Del på andre sider

Annonse

Gjest kvinne i 40 åra.

"'våknet kl. 05 om morgenen med at jeg hadde voldsomt høy puls, over 180, og pusteproblemer"

Du sliter ikke med hard eller løs avføring da? Innen alternativ medisin så er det tidspunktet for lunge og tykktarmsenergien. Det er i tiden fra fem til syv om morgenen at man lettest skal kunne ha avføring. Du kan ha overenergi ,som vi sier, i lungene. Da kan det bli vanskelig å puste.

Du kan gå til en tarapaut for å balansere dette. Du må også stresse ned om du vil eller ei.

Hei, takk for tips. Jeg har til vanlig store problemer med magefunksjonen, veldig treg og hard mage! Og var faktisk på toalettet rundt 6.15 og så vidt jeg husker ble i alle fall pulsen roligere etterpå. (Den var heller ikke like høy hele tiden i forkant, men på det verste. Kom og gikk i bølger liksom) Men måtte jobbe litt for å få normal pust igjen. Pusteproblemer høres jo litt dramatisk ut, men vet ikke noe annet ord for det. Var på en måte som om jeg ikke fikk tømt lungene helt. Huff høres sikkert helt rart ut dette ... Hva slags terapeut går man til for å balansere lungeenergi da? (aldri hørt om dette...) Kanskje det kan bli aktuelt om dette er noe som vil skje oftere.... Og om det finnes noe godt råd for å få magen til å fungere normalt også så gjerne det!! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/292792-hjerte-eller-angst/#findComment-2356334
Del på andre sider

Gjest kvinne i 40 åra

Hjertebank kan ramme hvem som helst når som helst uten noen som helst spesiell grunn. Hos noen er det selvfølgelig relatert til en bakenforliggende sykdom - men i de fleste tilfeller som du sikkert allerede vet er hjertebank ufarlig.

Jeg hadde sjekket det opp hvis det gjentok seg i hvertfall eller hvis jeg ble gående og engste meg.

Hei, takk for svar. Har vel egentlig konkludert på samme måten. Tror jeg ser dette an. Er egentlig ikke engstelig for at det er noe med hjertet, for er i form ellers (bortsett fra at kondisen kunne vært atskillig hakk bedre..) Men må innrømme at jeg dagen etter var litt engstelig for at jeg rett og slett hadde fått angst, og at jeg heretter ikke skulle kunne tørre å dra på ting av frykt for at dette skulle gjenta seg f.eks. men jeg kjører bil, eller står i en butikk kø. Men har hentet meg inn igjen på dette nå. Men blir fryktelig nysgjerrig på hva det er som skjer med kroppen og hvorfor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/292792-hjerte-eller-angst/#findComment-2356342
Del på andre sider

Gjest kvinne i 40 åra

Hvordan greide du å måle en så rask puls når du samtidig var i så dårlig form?

Hehe, forstår at dette høres litt utrolig ut.. men som type er jeg nok rasjonell og var egentlig mest irritert over at jeg ikke klarte å få roet meg ordentlig ned igjen og få igjen pusten. Det var og slik at jeg både hørte og kjente pulsen min selv uten at jeg måtte kjenne etter på halsen eller noe, + at dette var en måte for meg å forsøke å takle dette. (Var egentlig veldig lett så lenge det står en klokke som lyser på nattbordet). Som jeg svarte på et annet innlegg var det og slik at pulsen ikke var like høy hele tiden, men gikk i bølger uten at den roet seg helt imellom. Så i veldig dårlig form var jeg ikke, - fikk puste altså men det var så vanskelig. Vansklig å forklare skriftlig, men føltes som jeg ikke fikk tømt lungene nok, men at jeg allikevel måtte trekke inn..., En veldig ubehagelig opplevelse som jeg allikevel kom meg igjennom uten å vekke samboeren min som lå ved siden av.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/292792-hjerte-eller-angst/#findComment-2356371
Del på andre sider

Gjest meridianen

Hei, takk for tips. Jeg har til vanlig store problemer med magefunksjonen, veldig treg og hard mage! Og var faktisk på toalettet rundt 6.15 og så vidt jeg husker ble i alle fall pulsen roligere etterpå. (Den var heller ikke like høy hele tiden i forkant, men på det verste. Kom og gikk i bølger liksom) Men måtte jobbe litt for å få normal pust igjen. Pusteproblemer høres jo litt dramatisk ut, men vet ikke noe annet ord for det. Var på en måte som om jeg ikke fikk tømt lungene helt. Huff høres sikkert helt rart ut dette ... Hva slags terapeut går man til for å balansere lungeenergi da? (aldri hørt om dette...) Kanskje det kan bli aktuelt om dette er noe som vil skje oftere.... Og om det finnes noe godt råd for å få magen til å fungere normalt også så gjerne det!! :-)

Jeg anbefaler at du tar kontakt med en akupunktør eller en som driver med bioressonans. Da ber du om en grundig naturmedisinsk undersøkelse. Jeg synes det kan høres ut som at pustevanskene dine har sammenheng med magen din. Og dette er noe de kan hjelpe deg med. Jeg anbefaler deg også å ta en kontroll hos din lege slik at du har fått en god kontroll der før du drar til terapaut.

Dersom legen ikke finner noe galt så er jo det bra. Det betyr bare at problemet ditt ligger på energinivå enda, altså det har ikke blitt til en sykdom (som kan ses på tester mm) enda. Energinivået ditt kan rettes opp. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/292792-hjerte-eller-angst/#findComment-2356632
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Kanhende er dette en stress-reaksjon, men jeg synes at du skal være helt sikker på dette. Synes du skal bestille en time hos fastlegen din og beskrive det samme som du gjør her. Fastlegen din bør da beregne din risiko for hjerte- og kar sykdommer. Familiære tilfeller, livsstil, røyking, vekt, kolesterol og blodtrykk må registreres. Du kan gjerne møte fastende, så får man målt både fastende blodsukker og lipidverdier. Synes også at det bør taes et EKG, og du må lyttes på. Ut fra disse funn vil du bli plassert i en risikogruppe, og man vil finnet ut hvor "aggressivt" man skal behandles eventuelt lett forhøyet blodtrykk eller kolesterol. Kanskje finnes ikke noe galt ved undersøkelsen. Da er man litt nærmere å tenke at episoden var stress-utløst. Ddersom anfallene gjentar seg, synes jeg du skal henvises til en indremedisiner for grundigere sjekk; kanskje en såkalt Holter-monitorering; dvs døgn-EKG, fordi årsak KAN være en hjerterytmeforstyrrelse. Men dersom pulsen din "bare" var hurtig, og ikke uregelmessig, er det neppe farlig. Dersom du har noe som helst plager med tung pust eller klem for brystet ved anstrengelser bør det gjøres et arbeids-EKG; for å utelukke angina pectoris. Prøv de nærmeste uker å stresse ned; å gjøre det ved å trene og bli godt fysisk sliten vil trolig være gunstig. Prøv å finn ut hva i livssituasjonen din som eventuelt kan ha gitt denne angst/stress-reaksjonen; prøv å gjøre noe med dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/292792-hjerte-eller-angst/#findComment-2360663
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...