astridny Skrevet 4. desember 2007 Skrevet 4. desember 2007 Hei. Jeg skal lage myke karameller. Kan jeg lage det i teflon kasserolle eller..? Hvor lenge ca skal røra koke før det blir karameller? På forhånd takk for svar. 0 Siter
Lillemus Skrevet 4. desember 2007 Skrevet 4. desember 2007 Jeg har akkurat lært at det ikke er koketiden det kommer an på, men temperaturen. Det skal være ca. 125 grader visst, er det ikke varmt nok blir det ikke karameller uansett hvor lenge det koker. 0 Siter
astridny Skrevet 4. desember 2007 Forfatter Skrevet 4. desember 2007 Jeg har akkurat lært at det ikke er koketiden det kommer an på, men temperaturen. Det skal være ca. 125 grader visst, er det ikke varmt nok blir det ikke karameller uansett hvor lenge det koker. Men hvordan vet man når det er 125 grader? vi har ikke en sik temperatur måler. Kan jeg bruke teflon kasserolle? 0 Siter
Sofline Skrevet 4. desember 2007 Skrevet 4. desember 2007 Men hvordan vet man når det er 125 grader? vi har ikke en sik temperatur måler. Kan jeg bruke teflon kasserolle? For å være sikker bør du kjøpe et termometer. Som Lillemus sier er det ikke koketiden det kommer an på. Du kan også putte litt karamellmasse i et glass kaldt vann. Får du en elastisk kule ut av det er den varm nok. 0 Siter
astridny Skrevet 9. desember 2007 Forfatter Skrevet 9. desember 2007 For å være sikker bør du kjøpe et termometer. Som Lillemus sier er det ikke koketiden det kommer an på. Du kan også putte litt karamellmasse i et glass kaldt vann. Får du en elastisk kule ut av det er den varm nok. Jeg har på full varme og får bare opp til 110 grader. 0 Siter
astridny Skrevet 9. desember 2007 Forfatter Skrevet 9. desember 2007 Jeg har akkurat lært at det ikke er koketiden det kommer an på, men temperaturen. Det skal være ca. 125 grader visst, er det ikke varmt nok blir det ikke karameller uansett hvor lenge det koker. Hei. Hvordan ble din oppskrift på karameller? Jeg laget en av 3 dl fløte,3 dl sukker og 3 dl sirup. Det skulle bli myke karameller. Men det ble stein hard,som knekk. Aner ikke hva jeg har gjort galt. 0 Siter
Lillemus Skrevet 9. desember 2007 Skrevet 9. desember 2007 Hei. Hvordan ble din oppskrift på karameller? Jeg laget en av 3 dl fløte,3 dl sukker og 3 dl sirup. Det skulle bli myke karameller. Men det ble stein hard,som knekk. Aner ikke hva jeg har gjort galt. Mine ble til 1,1 kg sjokoaldekaramellmasse som ikke ble stiv nok... ( 0 Siter
Sofline Skrevet 9. desember 2007 Skrevet 9. desember 2007 Jeg har på full varme og får bare opp til 110 grader. Er du sikker å at det ikke er noe galt med termometeret ditt? Utfra det du skriver til Lillemus virker det som om det har kokt for lenge. 0 Siter
astridny Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Skrevet 10. desember 2007 Er du sikker å at det ikke er noe galt med termometeret ditt? Utfra det du skriver til Lillemus virker det som om det har kokt for lenge. Hvor lenge trur du at det skal koke da på full varme? 0 Siter
Sofline Skrevet 10. desember 2007 Skrevet 10. desember 2007 Hvor lenge trur du at det skal koke da på full varme? Det spørs hvor mye du lager, men minst en time. Jeg må ofte koke mye lenger. Jeg laget karameller i dag og da la jeg merke til at de siste 10-15 gradene tar utrolig lang tid, og når man endelig tror temperaturen er der, synker den gjerne litt igjen. 0 Siter
astridny Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Skrevet 10. desember 2007 Det spørs hvor mye du lager, men minst en time. Jeg må ofte koke mye lenger. Jeg laget karameller i dag og da la jeg merke til at de siste 10-15 gradene tar utrolig lang tid, og når man endelig tror temperaturen er der, synker den gjerne litt igjen. Jeg kokte kanskje for lite? Jeg kokte i ca halv time og på ca 110 grader 0 Siter
Sofline Skrevet 10. desember 2007 Skrevet 10. desember 2007 Jeg kokte kanskje for lite? Jeg kokte i ca halv time og på ca 110 grader En halv time er altfor kort tid, selv til små porsjoner er min erfaring. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.