Gjest -nergård Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Jeg er ei tilsynelatende frisk (les: under utredning for muskel og ledd smerter) jente på 22 år. For noen dager siden, under møte på jobben, ble jeg plutselig nærsynt. Øyelege har fortalt meg at det egentlig skjedde gradvis, men jeg merket det ikke før nå. Kan ikke skjønne hvordan jeg ikke kan ha merket at jeg gradvis har fått -0,75 i syn på et øye. Dette virker noe rart. Selv så mener jeg at det skjedde slik: Var på møte, satt å leste fra power point framvisning, blunket, også ser jeg uklart på et øye. Det er forresten ellers ingen forandring på øyet. Heller ikke vondt, men noe ubehagelig å ta på. Er dette faktisk mulig? Jeg har ikke hørt om noe sånt tidligere, men nå er ikke jeg lege da:) Kan det være noe annet enn at jeg bare har blitt nærsynt plutselig? Er noe bekymret.. Har tidliger vært til optiker for annet problem og har da fått vite at mitt syn ligger over normalt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292949-plutselig-n%C3%A6rsynt-p%C3%A5-et-%C3%B8ye/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Plutselige endringer i syn på ett øye må undersøkes av øyelege. Likeledes ensidig smerte eller rødhet. Forstår det slik at du HAR vært hos øyelege med dette, ikke bare snakket med en?. Mest sannsynlig har øyelegen rett. Det plutselige "tåkesynet" kan være litt grums i øyet, eller tørrhet, så har du på grunn av dette litt systematisk sammenliknet de to øynene etterpå. Men jeg synes at dette bør følges opp. Du bør ha en kontrolltime hos øyelege innen 3 måneder, og sjekke at nærsyntheten ikke utvikler seg ensidig. I tilfelle må det taes f.eks MR-bilde av øyehulen. Et øyeeple som klemmes på ( av f.eks hevelser inne i øyehulen) kan gi nærsynthet. Dersom "ømheten" ikke går over innen en ukes tid, bør du kontakte øyelege påny før jul. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292949-plutselig-n%C3%A6rsynt-p%C3%A5-et-%C3%B8ye/#findComment-2360671 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.