Gjest Mvh legeskrekk Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Det begynte den 3.nov. Da tror jeg at jeg reagerte på koffeinet i en kopp kaffe jeg drakk tidligere på dagen. Ble fryktelig uvel og svimmel, men det hjalp etterhvert da jeg tok noen salte lakrispastiller og cola. Det som er rart er at jeg helt siden denne dagen har vært kvalm, svimmel og hatt ubehag i magen. Det var de første ukene vanskelig å få spist noe som helst, til og med vann var ubehagelig å få i magen. De første to dagene spiste jeg kun kjeks og drakk cola...Nå kan jeg spise noe, men bare lett mat og frukt. Jeg orker ikke mer cola, som har hjulpet litt mot kvalmen. Det går i vann og juice. Melk har jeg kuttet ut, yoghurt også. Jeg har hele tiden vært slapp og veldig trett, og det kommer nok mye av lavere matinntak. De to siste dagene har jeg hatt lett klem i hodet. Jeg er ganske tørst, og tørr i munnen, men frykter ikke diabetes. Jeg har selvsagt begynt å mistenke graviditet, og har tatt en hjemmetest. Den var "uklar". Nå har jeg bestilt time hos lege, men siden min fastlege er mann, står jeg i kø hos den eneste kvinnelegen i nærheten, og må vente til langt ut i desember. Jeg begynner virkelig å bli sliten nå. Har holdt meg på jobb hver dag, men det begynner å bli tøft. I dag måtte jeg reise tidlig hjem, klarte nesten ikke stå på bena, var svimmel, kvalm og sulten attpåtil.... Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå faktisk. Jeg synes det er slitsomt å ha det slik, men nekter å ta GU hos en mannlig lege. Har fått tips om bare å levere en u-prøve på laben for å se hva den sier, men hva skjer så? Hva bør jeg gjøre? Bør jeg gå til fastlegen for en tilstands-sjekk uten å ta GU hos ham, for det kan jeg jo gjøre den timen jeg har bestilt. Hvis det er graviditet - burde jeg hvile mer istedet for å presse meg? Jeg føler meg nesten som hypokonder i og med at disse plagene er så rare, men jeg har vært slik i over en måned, så det må vel være noe...? Gruer meg til å gå til legen. Evt, hva annet kan det være? De første dagene tenkte jeg jo på kreft og svulster og slike ting. Jeg har ikke klart å finne noen privatklinikk i nærheten jeg kan få time hos raskere. En ting til: Hvis jeg er gravid, så vil jeg undersøke om kroppen min tåler en fødsel. Jeg har en nær slekting som ble ufør av fødsel på grunn av skjevheter i rygg og hofter, og jeg har også noe skjev rygg. Hoftene vet jeg ikke. Kan jeg få utredet dette på noe vis? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293014-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Litt rart at hjemmetesten var uklar, jeg ville tatt en til. Hvis du merket symptomene allerede 3. november, er du et godt stykke på vei hvis du er gravid. Man MÅ ikke ta GU i forbindelse med svangerskapskontroll. Det vanligste/viktigste er vel urinprøve, blodprøve, veiing og blodtrykk. Hvis fastlegen konstaterer at du er gravid, kan du ta de fleste andre kontrollene hos jordmor på helsestasjonen. Symptomene dine høres ut som helt vanlige svangerskapsplager. (Sulten, trøtt og kvalm) Legen kan ikke gjøre noe med det, men for de fleste går det over etter 2-3 mnd. Det med om kroppen din tåler en fødsel eller ikke, får du god tid ttil å få en vurdering av når/hvis svangerskapet er bekreftet. Er det en bestemt grunn til legeskrekken? Det går nok bra, skal du se! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293014-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re/#findComment-2357067 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuji1365380447 Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Hjemmetesten er ikke uklar - en strek er en strek uansett hvor svak den er. Er det den minste lille skygge, så er du nok gravid. Du behøver ikke ta Gu fordi om du er blitt gravid - jeg tok ikke Gu før langt avgårde i svangerskapet. Det er mange leger som mener at det er en uting å drive å rote rundt inni der når man er gravid. Ta heller kontakt med en jordmor (på din lokale helsestasjon) - hun kan gjøre svangerskapskontroller, og er ofte mye mer omsorgsfull og forstålesesfull enn mange leger. Gratulerer med (sannsynlig) graviditet. Det er lite sannsynlig at du ikke vil klare et svangerskap fordi din slektning har hatt problemer. Husk at kroppen din er laget til å bære fram barn. Ubehag, smerter i bekken og mage, kvalme og trøtthet er (desverre) vanlige symptomer, men neste alltid ufarlige. Prøv å fokusere på at det skjer et mirakel i kroppen din, og at du skal ta del i noe av det flotteste som vil skje i livet ditt de neste månedene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293014-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re/#findComment-2357137 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mvh Ikke fullt like skrekkslagen Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Litt rart at hjemmetesten var uklar, jeg ville tatt en til. Hvis du merket symptomene allerede 3. november, er du et godt stykke på vei hvis du er gravid. Man MÅ ikke ta GU i forbindelse med svangerskapskontroll. Det vanligste/viktigste er vel urinprøve, blodprøve, veiing og blodtrykk. Hvis fastlegen konstaterer at du er gravid, kan du ta de fleste andre kontrollene hos jordmor på helsestasjonen. Symptomene dine høres ut som helt vanlige svangerskapsplager. (Sulten, trøtt og kvalm) Legen kan ikke gjøre noe med det, men for de fleste går det over etter 2-3 mnd. Det med om kroppen din tåler en fødsel eller ikke, får du god tid ttil å få en vurdering av når/hvis svangerskapet er bekreftet. Er det en bestemt grunn til legeskrekken? Det går nok bra, skal du se! Tusen takk for fine svar Jeg tok mot til meg og dro ned på legesenteret i stad. Og testen var positiv den....! Hjelp. Litt overveldende, men ikke helt uventet heller. Har fått time hos fastlegen på fredag, så nå får jeg sikkert svar på endel spørsmål. Jeg har jo allerede funnet ut at denne fasen har jeg ekstremt lite greie på... Det høres fint ut å kunne få snakke med jordmor, så det skal jeg høre om. Og så må jeg få hvite hva jeg skal gjøre fremover, med kontroller og alt annet. Jeg tror forresten jeg tar den GU-timen jeg har bestilt, for jeg har fått flere brev om at jeg bør sjekke meg for livmorhalskreft.... det er faktisk ti år siden jeg hadde sjekk sist... Jaja, da ordner det seg kanskje nå da, bare jeg kunne begynne å føle meg bedre nå så! Å gå sånn og hangle er forferdelig slitsomt. Godt det er normalt ihvertfall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293014-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re/#findComment-2357246 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Tusen takk for fine svar Jeg tok mot til meg og dro ned på legesenteret i stad. Og testen var positiv den....! Hjelp. Litt overveldende, men ikke helt uventet heller. Har fått time hos fastlegen på fredag, så nå får jeg sikkert svar på endel spørsmål. Jeg har jo allerede funnet ut at denne fasen har jeg ekstremt lite greie på... Det høres fint ut å kunne få snakke med jordmor, så det skal jeg høre om. Og så må jeg få hvite hva jeg skal gjøre fremover, med kontroller og alt annet. Jeg tror forresten jeg tar den GU-timen jeg har bestilt, for jeg har fått flere brev om at jeg bør sjekke meg for livmorhalskreft.... det er faktisk ti år siden jeg hadde sjekk sist... Jaja, da ordner det seg kanskje nå da, bare jeg kunne begynne å føle meg bedre nå så! Å gå sånn og hangle er forferdelig slitsomt. Godt det er normalt ihvertfall. Du vil ikke bli sjekket for livmorhalskreft så lenge du er gravid. Det er i alle fall den beskjeden jeg har fått. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293014-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re/#findComment-2357724 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.