Gå til innhold

Nærsynt & langsynt, samtidig!

Anbefalte innlegg

Ja, eg syns det høres utrolig ut men det er helt sant.

Eg har nett vært til en grundig sjekk av synet, da eg det siste året har fått større og større problemer med å lese noe med lita skrift da teksten blir uklar.

Men eg er nærsynt (-1,5 på begge øynene) og har litt skeive hornhinner samtidig, nå sa optikeren at eg var langsynt på begge øynene også (+0,5).

Noen andre som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/293340-n%C3%A6rsynt-langsynt-samtidig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mandolina

Mannen min har det også slik, pga skeive hornhinner, et sted i synsfeltet har han 0 og på den ene siden er han langsynt og på den andre siden er han nærsynt i forhold til dette nulpunktet.

Slik jeg forsto optikeren siste gangen han fikk briller.

Hilsen

Gjest saphira

"Eg har nett vært til en grundig sjekk av synet, da eg det siste året har fått større og større problemer med å lese noe med lita skrift da teksten blir uklar.

Men eg er nærsynt (-1,5 på begge øynene) og har litt skeive hornhinner samtidig, nå sa optikeren at eg var langsynt på begge øynene også (+0,5)."

Mener du at du først var nærsynt - for så å bli langsynt? Eller mener du at du er nærsynt på ett øye og langsynt på det andre?

*skjønte ikke helt*

Men hvis du er både nærsynt OG langsynt SAMTIDIG, så vet jeg ikke helt hvordan man lager en brille for dette:) Jeg har ikke hørt om dette før. Kanskje du er veldig sjelden:)

Gjest saphira

"Eg har nett vært til en grundig sjekk av synet, da eg det siste året har fått større og større problemer med å lese noe med lita skrift da teksten blir uklar.

Men eg er nærsynt (-1,5 på begge øynene) og har litt skeive hornhinner samtidig, nå sa optikeren at eg var langsynt på begge øynene også (+0,5)."

Mener du at du først var nærsynt - for så å bli langsynt? Eller mener du at du er nærsynt på ett øye og langsynt på det andre?

*skjønte ikke helt*

Men hvis du er både nærsynt OG langsynt SAMTIDIG, så vet jeg ikke helt hvordan man lager en brille for dette:) Jeg har ikke hørt om dette før. Kanskje du er veldig sjelden:)

Hmf. Fikk ikke til å sitere deg Geir. *sutre*

*skjønte ikke helt*

''Mener du at du først var nærsynt - for så å bli langsynt?''

Nei.

''Eller mener du at du er nærsynt på ett øye og langsynt på det andre?''

Nei.

''Men hvis du er både nærsynt OG langsynt SAMTIDIG, så vet jeg ikke helt hvordan man lager en brille for dette:)''

Ja, det er akkurat det eg er!

Nei, men det håper eg optikeren vet.

Er du optiker kanskje?

''Kanskje du er veldig sjelden:)''

Ja, det er eg nok.:)

Men mannen til "Mandolina" har akkurat det samme.

Annonse

Mannen min har det også slik, pga skeive hornhinner, et sted i synsfeltet har han 0 og på den ene siden er han langsynt og på den andre siden er han nærsynt i forhold til dette nulpunktet.

Slik jeg forsto optikeren siste gangen han fikk briller.

Hilsen

Helt likt meg!

Eg skulle se for meg en gradestokk sa ho, der du har minus 1,5 grader og pluss 0,5 grader samtidig.

Men _DEN_ gradestokken er ikkje oppfunnet enda, så vidt eg vet.

Gjest mandolina

Helt likt meg!

Eg skulle se for meg en gradestokk sa ho, der du har minus 1,5 grader og pluss 0,5 grader samtidig.

Men _DEN_ gradestokken er ikkje oppfunnet enda, så vidt eg vet.

Tilstanden heter astigmatisme.

http://www.brillehuset.com/astigmat.htm

hilsen

Gjest mandolina

*skjønte ikke helt*

Tilstanden heter astigmatisme

Hilsen

Tilstanden heter astigmatisme.

hilsen

Takk.

Det var meget nyttige opplysninger, har lagt den på favoritter.

Eg ser de anbefaler harde kontaktlinser, eg fikk tilbud om spesiallaga briller men de kosta nesten 8000.-

Annonse

Gjest saphira

''Mener du at du først var nærsynt - for så å bli langsynt?''

Nei.

''Eller mener du at du er nærsynt på ett øye og langsynt på det andre?''

Nei.

''Men hvis du er både nærsynt OG langsynt SAMTIDIG, så vet jeg ikke helt hvordan man lager en brille for dette:)''

Ja, det er akkurat det eg er!

Nei, men det håper eg optikeren vet.

Er du optiker kanskje?

''Kanskje du er veldig sjelden:)''

Ja, det er eg nok.:)

Men mannen til "Mandolina" har akkurat det samme.

Hehe, ja, da er det bare å smykke seg med tittelen "sjelden":)

Gjest mandolina

Takk.

Det var meget nyttige opplysninger, har lagt den på favoritter.

Eg ser de anbefaler harde kontaktlinser, eg fikk tilbud om spesiallaga briller men de kosta nesten 8000.-

Da må du finne deg en billigere optiker.

Mannen min fikk to par briller, med spesiallaget progressiveglass med alle mulige tillegg, ekstra tynne plast glass med herdet ytre og refleksfrie etc.

Han kjøpte de hos kjeden Specsavers, de hadde tilbud med to par for prisen av et par og han betalte kr 7.885 for to par briller, begge med spesialglass.

Hilsen

Gjest mandolina

Og i tillegg så er du vel fjernsynt? ;)

Snodig, det har jeg aldri hørt om før. Får du noe greit tilpasset brille da?

Tilstanden heter astigmatisme og du kan lese om det på denne siden:

http://www.cibavision.no/for_your_eyes/vision_library.shtml#section3

Hilsen

Tilstanden heter astigmatisme og du kan lese om det på denne siden:

http://www.cibavision.no/for_your_eyes/vision_library.shtml#section3

Hilsen

''Hvis astigmatismen er stor nok til å forårsake anstrengte øyne, hodepine eller forvrengt syn''

Kan det også være motsatt? At anstrengte muskler kan føre til dette? (sikkert teit spørsmål, men det må jo komme av noe?)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...