Gå til innhold

Nærsynt & langsynt, samtidig!

Anbefalte innlegg

Gjest mandolina

''Hvis astigmatismen er stor nok til å forårsake anstrengte øyne, hodepine eller forvrengt syn''

Kan det også være motsatt? At anstrengte muskler kan føre til dette? (sikkert teit spørsmål, men det må jo komme av noe?)

Les informasjonen på linken, jeg sendte, det er en medfødt og arvelig tilstand.

Se også denne linken

http://www.brillehuset.com/astigmat.htm

Hilsen

Fortsetter under...

''Hvis astigmatismen er stor nok til å forårsake anstrengte øyne, hodepine eller forvrengt syn''

Kan det også være motsatt? At anstrengte muskler kan føre til dette? (sikkert teit spørsmål, men det må jo komme av noe?)

Nei, anstrengte muskler i resten av kroppen kan ikke gi astigmatisme. Astigmatisme har kun med bryting av lys i øynene og gjøre, og vil si at lyset brytes ulikt i de to hovedsnittene i øyet. De aller aller fleste av oss har en eller annen form av dette, men hos mange så trengs det ikke korrigeres fordi det er så lite.

Men det er jo det som skjer. Og jeg vet ikke hvor gammel du er engang ;o)

Hehe, jeg har omtrent samme styrker som deg, både på langsynt og nærsynt :o)

Hehe.. det heter presbyopi og betyr "gammelt øye" og er en tilstand som alle havner i fra ca 40 års alder og er pga linsen som ikke er riktig så elastisk som den var i sin ungdom;)

Annonse

Nei, anstrengte muskler i resten av kroppen kan ikke gi astigmatisme. Astigmatisme har kun med bryting av lys i øynene og gjøre, og vil si at lyset brytes ulikt i de to hovedsnittene i øyet. De aller aller fleste av oss har en eller annen form av dette, men hos mange så trengs det ikke korrigeres fordi det er så lite.

Tenkte på øyemusklene. Jepp da lærte vi litt i dag også, takk :)

Gjest mandolina

Det skjer jo alle nærsynte når årene går. Utrolig plagsomt, man blir jo ikke mindre nærsynt selv om man blir gammelmannslangsynt.

Det er faktisk et annet fenomen, enn det å blir mer langsynt med årene.

Lidelsen heter astigmatisme, og kort forklart er det som at du er langsynt når du ser til venstre og nærsynt når du ser til høyre, eller omvendt.

Mange greier ikke å se at døråpningen er rett, men ser den buet, når de ser uten briller. Hvis mannen min ser over brillen så er dørkarmen ca 1/2 meter utenfor den delen av dørkarmen, han ser gjennom brillene.

Les lenkene, jeg har henvist til lengre nede i tråden.

Hilsen

Lidelsen heter astigmatisme, og kort forklart er det som at du er langsynt når du ser til venstre og nærsynt når du ser til høyre, eller omvendt.

Mange greier ikke å se at døråpningen er rett, men ser den buet, når de ser uten briller. Hvis mannen min ser over brillen så er dørkarmen ca 1/2 meter utenfor den delen av dørkarmen, han ser gjennom brillene.

Hilsen

''Hvis mannen min ser over brillen så er dørkarmen ca 1/2 meter utenfor den delen av dørkarmen, han ser gjennom brillene.''

Det høres jo direkte farlig ut det.

Gjest mandolina

''Hvis mannen min ser over brillen så er dørkarmen ca 1/2 meter utenfor den delen av dørkarmen, han ser gjennom brillene.''

Det høres jo direkte farlig ut det.

Derfor er det viktig å se jennom brillen, det er synsforstyrrelse, ikke dørkarmen som beveger seg.

hilsen

Hilsen

Jeg har lest dem. Men det er vel ikke så vanlig. Begynner ikke Geir å nærme seg den alderen der han blir langsynt da, selv om han ikke helt vil innrømme det ;o)

Annonse

Gjest mandolina

Jeg har lest dem. Men det er vel ikke så vanlig. Begynner ikke Geir å nærme seg den alderen der han blir langsynt da, selv om han ikke helt vil innrømme det ;o)

Jo, det kommer jo et tidspunkt for alle, hvor armene blir for korte til at vi kan lese det som står i avisen.

Kanskje han er i den alderen?

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...