Gå til innhold

dyreallergi

Anbefalte innlegg

Har tatt allergitest hos legen. Rast - blodprøve. Dette pga at jeg hadde fått utslett på armene og mye nysing og kløende øyne. Har hatt 6 marsvin over flere år. Blodprøven viste utslag på 36 på marsvin. Testene går vel fra en skala fra 0,35 - 100. Har nå kvittet meg med marsvina og utslettene er nesten helt borte. Ingen nysing og kløende øyne lenger. Dette er jo bra. Allergitesten viste også at jeg er allergisk overfor hund på 0,95. Timotei og bjørk på ca 0,5. Husstøvmidd på ca 0,4. Katt var trygt fikk jeg vite på 0,35. ingen utslag. Så er mitt spørsmål. Kan jeg være trygg på at jeg kan ha katt resten av livet uten å utvikle allergi??? Jeg elsker dyr og har allerede skaffet meg katt. Dette går greit. Ingen symptomer på allergi. Nå sitter jeg på nattvakt og leser litt om allergi på nettet i pausen. Blir litt forvirret over alt som står om allergi. De lærde strides får jeg inntrykk av. Er allergitestene til å stole på? Håper jeg kan fortsette å ha min nydelige katt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/293392-dyreallergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Allergiprøver, også i blodet som er positive forteller oss at det har skjedd en såkalt sensibilisering men ikke nødvendigvis at man reagerer på det det aktuelle allergenet. Eksemplet med katt er greit, svak positiv reaksjon og ingen reaksjon når du har katt hjemme. Men hva videre ??

Jo, er man først allergisk mot ett dyr, så er man disponert for utvikling av allergi mot andre pelsdyr også. Når det nå går bra med katt i huset, ta noen forholdsregler videre. Ikke la nærkontakten bli for tett for lenge av gangen. Dvs. ikke katt i sengen, ikke for lenge på fanget osv. Men lykke til videre!!

Les forøvrig hva kollega Ragnhild Halvorsen tidligere har skrevet om dyreallergier i dette forumet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/293392-dyreallergi/#findComment-2364259
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...