Gå til innhold

Noen som kan lån og utregning av renter?

Anbefalte innlegg

Gjest lånetaker

Beregnes renter på et lån alltid utifra en gitt nedbetalingsperiode? Eller kan man beregne renter etterhvert. Spørsmålet mitt er om man nedbetaler et lån før den planlagte tiden, da bør man vel ikke betale like mye (i renter) som det som opprinnelig hadde blitt satt opp? Eller finnes det en metode for å beregen renter etterhvert? Slik at om man edbetlaer hele så må man likevel betale det som var planlagt? Mnd beløpet har vært det samme, bare at rente delen har sunket etterhvert.

Fortsetter under...

Renten betales bare på utestående beløp. Foretar du en ekstraordinær nedbetaling av lånet, vil det bli mindre renter å betale etterpå. Dersom du etter å ha foretatt en ekstraordinær nedbetaling betaler samme faste beløp som før, vil større andel av beløpet gå til nedbetaling av lånebeløpet. Antakelig vil du da, om ønskelig, kunne søke banken om nedsatt betaling.

Gjest lånetaker

Renten betales bare på utestående beløp. Foretar du en ekstraordinær nedbetaling av lånet, vil det bli mindre renter å betale etterpå. Dersom du etter å ha foretatt en ekstraordinær nedbetaling betaler samme faste beløp som før, vil større andel av beløpet gå til nedbetaling av lånebeløpet. Antakelig vil du da, om ønskelig, kunne søke banken om nedsatt betaling.

Så hvis en i praksis betaler nesten bare avdrag, har feks 2 år igjen å betale, og så casher inn resten av lånet, så skal det trekkes fra igjen renter for de to årene en ikke hadde lånet? Selv om en da jo ikke lenger betaler på rentene.?

Du betaler renter etter restbeløpet som er igjen på lånet. Det betyr at hvis du betaler mer enn planlagt så betaler du mindre i renter.

I tillegg blir antall år du har lånet ditt på redusert hvis du betaler mer enn planlagt.

Lånet består av to deler, rentedel og lånedel. I begynnelsen, hvis du har annuitetslån, så er rentedelen høy og lånedelen liten. Etter hvert som du betaler så blir rentedelen mindre og lånedelen høyere.

Så hvis du betaler inn ekstra, så får du en dobbel virkning, ikke nok med at lånedelen øker raskere, men i og med at rentedelen minsker så øker lånedelen mer enn hva du innbetaler ekstra. Hvis du skjønte hva jeg mente.

Så hvis en i praksis betaler nesten bare avdrag, har feks 2 år igjen å betale, og så casher inn resten av lånet, så skal det trekkes fra igjen renter for de to årene en ikke hadde lånet? Selv om en da jo ikke lenger betaler på rentene.?

Du får ikke fratrekk fra de rentene du skulle ha betalt i de to neste årene. Du betaler renter kun etter utestående lånebeløp pr. dags dato.

Gjest lånetaker

Du får ikke fratrekk fra de rentene du skulle ha betalt i de to neste årene. Du betaler renter kun etter utestående lånebeløp pr. dags dato.

Sorry at jeg spør og spør, men prøver bare å forstå det her ;o)

Hvis en feks setter opp at et lån skal betales ned i løpet av 10 år, men en betaler ned i 5 så betaler man altså ikke noe ekstra renter for de 5 årene en egentlig skulle betalt?

Det her dreier seg om et privat lån, og jeg synes jeg må betale alt for mye nå når jeg infridde det før tiden. Jeg har ikke hatt tilgang på hvordan renter og betaling er blitt beregnet heller... Har vel betalt inn nesten dobbelt av summen jeg lånte og da lønner ikke et privat lån seg føler jeg...

Annonse

Hvis en feks setter opp at et lån skal betales ned i løpet av 10 år, men en betaler ned i 5 så betaler man altså ikke noe ekstra renter for de 5 årene en egentlig skulle betalt?

Det her dreier seg om et privat lån, og jeg synes jeg må betale alt for mye nå når jeg infridde det før tiden. Jeg har ikke hatt tilgang på hvordan renter og betaling er blitt beregnet heller... Har vel betalt inn nesten dobbelt av summen jeg lånte og da lønner ikke et privat lån seg føler jeg...

Hva mener du med privat lån? Et lån mellom deg og "naboen" eller er det med et lånefirma istedetfor en bank? Sistnevnte har nok høyere rente enn bankene og slike lån blir gjerne innmari dyre.

Gjest lånetaker

Hva mener du med privat lån? Et lån mellom deg og "naboen" eller er det med et lånefirma istedetfor en bank? Sistnevnte har nok høyere rente enn bankene og slike lån blir gjerne innmari dyre.

Privat lån er jo privat lån, utenom bank. Fikk det fordi en slekting ville spare meg for alle rentene bankene har, men nå synes jeg det ble dyrere enn noe annet. Men jeg kan altså ikke denne utregninga og da blir det litt pinlig å begynne å mase med det, siden denne personen hevder å ha kontroll...

Du skal ikke betale ekstra renter for de 5 årene du ikke har lånet ditt hvis du betaler det raskere.

Private lån bør man holde seg unna, både på grunn av rentenivået og fordi du aldri vet hva de private finner på.

Forresten så er det bare å spørre:-)

Privat lån er jo privat lån, utenom bank. Fikk det fordi en slekting ville spare meg for alle rentene bankene har, men nå synes jeg det ble dyrere enn noe annet. Men jeg kan altså ikke denne utregninga og da blir det litt pinlig å begynne å mase med det, siden denne personen hevder å ha kontroll...

Hvilken rente tilbød denne kjenningen seg å gi deg da?

Er disse rentene så private at du ikke får trukket de fra på selvangivelsen?

Skjønner ikke helt hva du mener med å "trekke fra" rentene, men i banken betaler du bare renter for den tiden du har penger utestående, med andre ord slutter rentene å løpe når du casher inn lånet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...