Gå til innhold

Vasking

Gjest vaskebjørnen

Anbefalte innlegg

Gjest vaskebjørnen

Hei, jeg leser (og mamma sier) at man må vaske hendene ofte og i 15 sekunder m/ såpe for å redusere sjansen for smitte osv. På den annen side, økt såpebruk fjerne det naturlige fettlaget i huden som beskytter mot ytre påvirkning og hindrer utvikling av eksem og sprukken hud. Man kan selvfølgelig kompensere med økt bruk av håndkrem, men dette har jeg lite tiltro til siden dette er bare noe som legger seg på utsiden. Jeg tror på at det naturlige hudfettet som kommer fra sundt kosthold er mye sunnere, men såpe fjerner dette. Hudleger som ser mye eksem osv sier nettopp det: "vask deg mindre". spm: Hvem skal jeg høre på? Hva er den beste balansegangen? Skal jeg vaske meg like mye som ekspertene sier så gjør jeg jo ikke annet enn å vaske meg...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/293512-vasking/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pærebrus875

Har selv utdannelse innen servering og har hørt på skolen da hvor viktig dette er, mest for at vi ikke skal dra bakterier fra oss selv i maten, eller ta f eks på rå grønnsaker og så ta på rått kjøtt osv. Så der er det viktig.

Og i helsebransjen, ikke gå fra en syk pasient til en som er syk på et annet hvis, da kan man risikere å dra med smitte rundt.

For "mannen i gata" tror jeg ikke det er livsnødvending å vaske seg mange ganger i døgnet, herregud vi har da overlevd siden steinalderen uten vask!

Og, tørker man ut huden er den ekstra sensitiv for infeksjoner så da er hele vitsen borte. Som min mormor har det nå, hun sprekker opp på hendene hele tida om hun ikke får smurt med en spesiellt fuktighetsgivende håndkrem, for hun var vaskedame i mange år og var da i mye kontakt med vann og såpe. og smurte seg jo for å beskytte huden. Nå klarer hun seg ikke uten. Min mor som også har vært vaskedame, visste jo at dette skjedde med henne, så hun brukte heller oppvaskhansker enn å måtte smørre seg etterpå. Og hun har ikke det problemet nå.

Blir jeg tørr på henda etter oppvask f eks, så skylder jeg dem i vann ei lita stund, og tørker dem lett.. da går det over for meg.

Skal sies at jeg ikke vasker meg "fanatisk" mye, med såpe osv mange ganger daglig, og jeg er svært sjeldent syk.

http://www.allekvinner.no/index.php?option=com_content&task=view&id=296&Itemid=49

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/293512-vasking/#findComment-2362644
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...