Gå til innhold

Kritikk på mattelekse: dårlig fargelagt


Anbefalte innlegg

Min førsteklassing har aldri vært noe glad i å tenge (gutt), og heller ikke vært noe flink i det. Han har riktignok blitt myyyye flinkere nå etter masse øvelse på skolen. Han klarer seg bra på skolen, i hvert fall faglig, og nå har han begynt å lese litt også. Mattematikken går også bra, bortsett fra fargeleggingen! For det er jo veldig viktig i matte!

Min sønn får negative kommentarer og sure ansikter i matteboka fordi han har farglagt for dårlig eller glemt det. I matteboka! Er ikke det en flott måte å drepe arbeidslysten på? Synes det er fullstendig teit at fargelegging har noe med mattekunnskaper å gjøre.

Dessverre føyer dette seg inn i en rekke småting jeg iriterer meg grønn over med denne læreren. eg må ta meg sammen for ikke å snakke dårlig om henne mens min sønn hører på. Det gjør jeg jo selvsagt ikke.

Må dere skrive under på alt mulig? Vi må bla skrive under på lekseplanen hver uke. På foreldresamtalen hadde hun skrevet ferdig en skriv om sønnen min. Dette leste hun opp, og jeg som mor måtte skrive under på at jeg hadde sett det. Og det var hele foreldresamtalen.....

Fortsetter under...

Vi signerte på ukeplanen både i 2. og 3. klasse til Poden tror jeg, i alle fall i 3. Det er da helt greit, da visste læreren at vi hadde sett den og vi kunne skrive kommentar på den om det var noe vi lurte på.

Dette med fargeleggingen i matte har jeg også vært litt ambvivalent (det her det?) til, det er jo bare en måte å markere forskjellige mengder på. På en måte er det jo greit at det stilles litt krav til at leksene gjøres skikkelig, men om slike småting skal gjøre at barnet aldri får smilefjes så er det jo ikke riktig synes jeg.

Vi signerte på ukeplanen både i 2. og 3. klasse til Poden tror jeg, i alle fall i 3. Det er da helt greit, da visste læreren at vi hadde sett den og vi kunne skrive kommentar på den om det var noe vi lurte på.

Dette med fargeleggingen i matte har jeg også vært litt ambvivalent (det her det?) til, det er jo bare en måte å markere forskjellige mengder på. På en måte er det jo greit at det stilles litt krav til at leksene gjøres skikkelig, men om slike småting skal gjøre at barnet aldri får smilefjes så er det jo ikke riktig synes jeg.

Har får stort sett smilefjes. Men akkurat de leksene var veldig vanskelige, ikke vanskelige pga matten, men pga tegningene! De skulle tegne fisker, blader, hockekøller og en del andre ting som var vanskelige. Hanm strevde veldig, siden han ikke er den sterkeste i tegning. Så da han var ferdig med selve tegningen, syntes jeg det var bra, jeg! Det sto dessuten ingenting om at han måtte fargelegge, trodde det var greit med blyanttegning.....

Han fikk samme kommentar en annen gang, også. Da gjaldt det ren fargelegging, han hadde da fargelagt endel utenfor strekene. Faktisk jobber han veldig bra med leksene, og matte er matte og ikke kunst. Synes jeg da.

Jeg husket mye fargelegging og tegning fra storesøsters første skoleår, og fryktet det verste da det ble lillebrorens tur. Ingen av dem er spesielt glade i denslags aktiviteter, men jenta var nok ganske mye mer innstilt på å jobbe tålmodig med leksene uansett type. Dessuten har jeg aldri sett sønnen min fargelegge noe særlig annet enn transportmidler og monstre, så jeg antok at epler og andre typiske "skolemotiver" ikke ville appellere så mye til ham.

Men heldigvis har det ikke vært mer av det enn at det har vært en grei variasjon. Vi har nok også fått følelsen av at det helst skal brukes farger når det tegnes, men junior synes som regel det holder med én eller to farger i tillegg til gråblyanten. Mattelekser tror jeg aldri han har fått "trekk" for pga. tegninger.

Jeg synes du kan si fra dersom det virker som om matte blir et formingsfag. De som fremdeles strever litt med å få dreis på blyanten, men har sans for tallbehandling, skal også ha et fag å hevde seg i.

Hm, det høres veldig annerledes ut i deres 1. klasse i forhold til "vår"... Og ikke i positiv forstand.

Det er gudskjelov lite tegning hos oss, men noe fargelegging er det. Vi tenkte heller ikke så mye over at absolutt alt som er tegnet skal fargelegges, og fikk noen kommentarer på det til å begynne med - men selvfølgelig ikke på en dårlig måte! Det var mer sånn "Du må gjerne fargelegge også! :-)" sammen med en eller annen kommentar til selve oppgaven (flott/fint/bra/kjempefint/kjempebra/ osv.)

Å fargelegge "pent" i matten er nok ikke et direkte mattesyndrom, men jeg kan tenke meg at det er en helhetstanke som ligger bak. Å gjøre noe halvhjertet i matte gir dårlig signaleffekt, altså: Hvis man kan slurve med farging i matte, så kan man vel det i alle andre fag også?

Uten å ha sagt at ditt barn slurver, altså, det var mer en eksemplifisering med sterk og klar lyd. ;-)

Angående underskrifter på diverse: min 6.klassing har 2-ukers plan som jeg må skrive under på. Det synes jeg er veldig greit - da vet læreren at jeg har sett hva hun holder på med på skolen + jeg har fått med meg evt. beskjeder til foreldre. I tillegg har jeg muligheten til å skrive kommentar og læreren har muligheten til å svare på det.

Jeg har gått til foreldresamtaler på skolen siden -93 (oj....det blir noen samtaler, 4 barn...). Og jeg kan ikke huske at jeg noen gang har vært i en samtale som jeg ikke har opplevde som en _samtale_. Altså utveksling av tanker rundt barnet det gjelder.

I høst skrev jeg under på et papir for første gang i en slik sammenheng, men dette var noe som jeg oppfatter som veldig ok: et slags kortfattet referat fra selve samtalen, hovedpunkter som jeg og læreren var enige om.

Siden jeg har noen år bak meg som mor til skolebarn, så vil jeg si at det er utrolig viktig at vi som foreldre hevder vår rett til å kreve noe av foreldresamtalene. Stille spørsmål, tenke høyt og ikke minst: si ifra om vi ikke synes foreldresamtalen har den fumksjonen den bør ha.

Annonse

Har får stort sett smilefjes. Men akkurat de leksene var veldig vanskelige, ikke vanskelige pga matten, men pga tegningene! De skulle tegne fisker, blader, hockekøller og en del andre ting som var vanskelige. Hanm strevde veldig, siden han ikke er den sterkeste i tegning. Så da han var ferdig med selve tegningen, syntes jeg det var bra, jeg! Det sto dessuten ingenting om at han måtte fargelegge, trodde det var greit med blyanttegning.....

Han fikk samme kommentar en annen gang, også. Da gjaldt det ren fargelegging, han hadde da fargelagt endel utenfor strekene. Faktisk jobber han veldig bra med leksene, og matte er matte og ikke kunst. Synes jeg da.

Det var jo ikke enkle ting å tegne heller da! Nei, her er jeg enig med deg, læreren er for streng!

Gjest rullekanin

Høres ut som en litt merksnodig lærer... Jeg ville tatt en prat med henne om dert med fargelegging og sagt at de sure fjesene og kritikken tar fra ham arbeidslysten. Spør henne hvorfor fargeleggingen er viktig.

Merkelig måte å gjennomføre foreldresamtalen på...

Jeg husket mye fargelegging og tegning fra storesøsters første skoleår, og fryktet det verste da det ble lillebrorens tur. Ingen av dem er spesielt glade i denslags aktiviteter, men jenta var nok ganske mye mer innstilt på å jobbe tålmodig med leksene uansett type. Dessuten har jeg aldri sett sønnen min fargelegge noe særlig annet enn transportmidler og monstre, så jeg antok at epler og andre typiske "skolemotiver" ikke ville appellere så mye til ham.

Men heldigvis har det ikke vært mer av det enn at det har vært en grei variasjon. Vi har nok også fått følelsen av at det helst skal brukes farger når det tegnes, men junior synes som regel det holder med én eller to farger i tillegg til gråblyanten. Mattelekser tror jeg aldri han har fått "trekk" for pga. tegninger.

Jeg synes du kan si fra dersom det virker som om matte blir et formingsfag. De som fremdeles strever litt med å få dreis på blyanten, men har sans for tallbehandling, skal også ha et fag å hevde seg i.

''Jeg synes du kan si fra dersom det virker som om matte blir et formingsfag. ''

Enig!

Dette kan også bre om seg i andre fag. Jeg husker en engelsklekse på et lavere klassetrinn: En stor tegning av det britiske flagget med tallkoder 1, 2 og 3 som viste hva som skulle fargelegges 'red', 'blue' og 'white'.

Min gutt er både tegneglad og fargeleggingsglad, og brukte kjempelang tid på å få dette pent og jevnt og innenfor strekene.

Jeg sa fra til læreren at jeg syntes dette var en fargeleggingslekse og ikke en engelsklekse. Han kunne på en brøkdelen av tiden fylt i riktig farge på alle fargene han kan på engelsk, dersom det som skulle fylles i bare var en liten sirkel.

Angående underskrifter på diverse: min 6.klassing har 2-ukers plan som jeg må skrive under på. Det synes jeg er veldig greit - da vet læreren at jeg har sett hva hun holder på med på skolen + jeg har fått med meg evt. beskjeder til foreldre. I tillegg har jeg muligheten til å skrive kommentar og læreren har muligheten til å svare på det.

Jeg har gått til foreldresamtaler på skolen siden -93 (oj....det blir noen samtaler, 4 barn...). Og jeg kan ikke huske at jeg noen gang har vært i en samtale som jeg ikke har opplevde som en _samtale_. Altså utveksling av tanker rundt barnet det gjelder.

I høst skrev jeg under på et papir for første gang i en slik sammenheng, men dette var noe som jeg oppfatter som veldig ok: et slags kortfattet referat fra selve samtalen, hovedpunkter som jeg og læreren var enige om.

Siden jeg har noen år bak meg som mor til skolebarn, så vil jeg si at det er utrolig viktig at vi som foreldre hevder vår rett til å kreve noe av foreldresamtalene. Stille spørsmål, tenke høyt og ikke minst: si ifra om vi ikke synes foreldresamtalen har den fumksjonen den bør ha.

''Og jeg kan ikke huske at jeg noen gang har vært i en samtale som jeg ikke har opplevde som en _samtale_. Altså utveksling av tanker rundt barnet det gjelder. ''

Samma her. En opplesing av et ferdig skriv er ikke en _samtale_.

Her er en litt interessant artikkel.

http://www.utdanning.ws/templates/udf____11729.aspx?mode=print

La spesielt merke til dette avsnittet:

"Og kanskje bør man ha i tanken denne uttalelsen fra den ung datteren til en norsk matematikkprofessor. I andre klasse fikk hun vite at faren var matematiker, og at han arbeidet med matematikk hele dagen. Æsj, så kjedelig! Jeg trodde du likte matematikk, kontret faren. Jo, men blir du ikke lei av all fargeleggingen?"

Her er en litt interessant artikkel.

http://www.utdanning.ws/templates/udf____11729.aspx?mode=print

La spesielt merke til dette avsnittet:

"Og kanskje bør man ha i tanken denne uttalelsen fra den ung datteren til en norsk matematikkprofessor. I andre klasse fikk hun vite at faren var matematiker, og at han arbeidet med matematikk hele dagen. Æsj, så kjedelig! Jeg trodde du likte matematikk, kontret faren. Jo, men blir du ikke lei av all fargeleggingen?"

*ha ha*

''Jeg synes du kan si fra dersom det virker som om matte blir et formingsfag. ''

Enig!

Dette kan også bre om seg i andre fag. Jeg husker en engelsklekse på et lavere klassetrinn: En stor tegning av det britiske flagget med tallkoder 1, 2 og 3 som viste hva som skulle fargelegges 'red', 'blue' og 'white'.

Min gutt er både tegneglad og fargeleggingsglad, og brukte kjempelang tid på å få dette pent og jevnt og innenfor strekene.

Jeg sa fra til læreren at jeg syntes dette var en fargeleggingslekse og ikke en engelsklekse. Han kunne på en brøkdelen av tiden fylt i riktig farge på alle fargene han kan på engelsk, dersom det som skulle fylles i bare var en liten sirkel.

Engelskleksa til Snuppa denne uka er å tegne / pynte og fargelegge et juletre i engelskboka...

Annonse

Jeg synes du bør ta dette opp med henne. Din sønn er ikke glad i fargelegging. Han gjør det da kjapt. Men selve matta er jo det viktigste. Og det er jo viktig at han gjør.

Foreldresamtaler bør være det ordet tilsier. SAMTALE. At ho bygger samtalen på notater er helt OK.

Jeg synes det hele virker litt merkelig. Jeg har fortsatt ikke skrevet under på noen lekser. Nå går snuppa i 3. klasse.

Som mor til to gutter med dårlig fargesyn har jeg lenge irritert meg over denne typen mattelekser. De fikk gjerne fargeleggingsoppgaver der felt skulle fargelegges i henhold til resultatet av et regnestykke. De regnet alltid riktig, men de så jo ikke hvilken farge de skulle bruke... og hvis de så det, kom nok en utfordring når de skulle finne en fargeblyant med riktig farge.

Jeg skriver ikke under på at leksen er gjort, men på en vurdering av om de kan hovedtemaene som er gjennomgått den uken.

Gjest mandolina

Som mor til to gutter med dårlig fargesyn har jeg lenge irritert meg over denne typen mattelekser. De fikk gjerne fargeleggingsoppgaver der felt skulle fargelegges i henhold til resultatet av et regnestykke. De regnet alltid riktig, men de så jo ikke hvilken farge de skulle bruke... og hvis de så det, kom nok en utfordring når de skulle finne en fargeblyant med riktig farge.

Jeg skriver ikke under på at leksen er gjort, men på en vurdering av om de kan hovedtemaene som er gjennomgått den uken.

Barna med svakt fargesyn, burde være fritatt fra en slik regel.

Få testet øynene og få legeerklæring på at de har svakt fargesyn.

En av sønnene mine ser ikke forskjell på rødt og grønt, og da blir det vanskelig å finne riktige farger.

Gjør noe for barna dine, ellers blir de altfor frustrerte pga ting de virkelig ikke kan noe for.

Hilsen

Barna med svakt fargesyn, burde være fritatt fra en slik regel.

Få testet øynene og få legeerklæring på at de har svakt fargesyn.

En av sønnene mine ser ikke forskjell på rødt og grønt, og da blir det vanskelig å finne riktige farger.

Gjør noe for barna dine, ellers blir de altfor frustrerte pga ting de virkelig ikke kan noe for.

Hilsen

Jeg fikk det for minstemann. For eldstemann satte faren seg på bakbena og nektet for at hans sønn hadde problemer...

Men problemet er over nå. Nå får de ordentlige mattelekser.

Forresten har det dukket opp for eldstemann igjen, som skal i militæret snart, og kanskje ikke får gjort det han helst vil.

''Jeg synes du kan si fra dersom det virker som om matte blir et formingsfag. ''

Enig!

Dette kan også bre om seg i andre fag. Jeg husker en engelsklekse på et lavere klassetrinn: En stor tegning av det britiske flagget med tallkoder 1, 2 og 3 som viste hva som skulle fargelegges 'red', 'blue' og 'white'.

Min gutt er både tegneglad og fargeleggingsglad, og brukte kjempelang tid på å få dette pent og jevnt og innenfor strekene.

Jeg sa fra til læreren at jeg syntes dette var en fargeleggingslekse og ikke en engelsklekse. Han kunne på en brøkdelen av tiden fylt i riktig farge på alle fargene han kan på engelsk, dersom det som skulle fylles i bare var en liten sirkel.

Hvis sønnen min skal lære disse fargene på engelsk, er det antakelig lurest å ta utgangspunkt i draktene til Liverpool, Chelsea og Tottenham...

Gjest mandolina

Jeg fikk det for minstemann. For eldstemann satte faren seg på bakbena og nektet for at hans sønn hadde problemer...

Men problemet er over nå. Nå får de ordentlige mattelekser.

Forresten har det dukket opp for eldstemann igjen, som skal i militæret snart, og kanskje ikke får gjort det han helst vil.

Det er problemer, hvis han ønsker å være pilot.

Hilsen

Akkurat det med å skrive under på lekseplaner tror jeg kan være en god idé. Læreren har antakelig erfaring med barn som ikke leverer ting hjemme, eller med foreldre som driter i alt. Skal de skrive under, må de i hvert fall se på det.

Jeg er enig i at fargelegging ikke har noe med matte å gjøre, men skal det gjøres så skal det gjøres. Fargelegging kan være en god ting for barn som ikke mestrer matten like godt og godt for koordinasjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...